Med en rekordvarm sommer bak oss, har nordmenn spist mer is en noensinne. Som med alt annet er det selvfølgelig ikke likegyldig hva slags is du putter i deg.

Diabetesforbundet har satt sammen en oversikt over næringsinnhold i en rekke småis. Vi har valgt å skille mellom fløte- og melkeis og saftis.

Tidligere har vi gjort en stor test av boks-is, hvor billig-isen hadde færrest kalorier.

Energiinnholdet er faktoren som varierer mest mellom de ulike isslagene.

Saft- eller fløteis?

- Som en hovedregel inneholder fløteis mer kalorier enn sorbé- og saftis, fordi den i tillegg til sukker inneholder en del fett fra fløten. De store kremmerhusisene inneholder både mye kalorier, fett og karbohydrater og bør i all hovedsak velges bort. Saftis er for det meste vann og sukker, men er ofte små i størrelsen slik at total mengde karbohydrater derfor kan være lavere enn kremmerhusisene, sier klinisk ernæringsfysiolog for Diabetesforbundet, Christine Sande, til magasinet Bedre Helse.

Når du står ved isdisken og skal unne deg avkjølende is i varmen, bør du derfor tenke på både størrelse og type is. En liten fløteis kan inneholde mindre energi og karbohydrater enn en stor saftis, og inneholder samtidig litt fett som «bremser» noe av den raske blodsukkerstigningen.

- Samtidig er nok en liten saftis eller sorbéis et bedre valg enn en stor fløteis, sier Sande.

Størrelsen teller

Hun mener det viktigste å tenke på når du velger is, er størrelse og tilbehør.

- Unngå store kjeksis og vær forsiktig med strø og annet tilbehør til isen. Velg eventuelt nøtter som strø, da dette gir deg sunt fett, sier Sande.

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky er enig. Som med alt annet godt, for eksempel sjokolade, så handler det om å velge den minste.

- Vil du kose deg med iskrem, men samtidig passe på vekten, er det så enkelt som dette: Velg en så liten iskrem som mulig! Per porsjon er det ingen tvil - jo større isen er, jo mer kalorier er det i den, sier hun til Klikk.no.

Arsky mener at småis fint kan være et sunnere alternativ til kos enn å spise godteri.

- Dette er fordi fløteisene faktisk inneholder noe kalsium, mens saftisene gjerne er langt fettfattigere enn for eksempel sjokolade, forklarer hun.

I denne oversikten har vi valgt å skille mellom fløte- og melkeis og saftis. Vi oppgir kalorier både per enhet, og per 100 gram.

Les også:

Regn ut ditt kaloribehov med denne kalkulatoren

Sjekk hvilken iskaffe du bør styre unna

Forum: - Å forsyne seg av det som blir satt fram (hva om man er på diett?)

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!