Sukkerfritt sukker

  • Sukrin er en naturlig sukkererstatning med null kalorier. Erythritol (Sukrin) finnes naturlig i bl.a. pærer, druer, meloner og sopp. Sukrin inneholder ingen karbohydrater som tas opp av kroppen. Sukrin tåler oppvarming, og kan brukes til koking og baking. Sukrin har samme volum/vekt som vanlig sukker.
  • Sukrin+ med stevia er dobbelt så søtt som sukker.
  • Sukrin Gold er et kalorifattig alternativ til brunt sukker.
  • Sukrinmelis er sukrin i melisform.
  • Stevia er en plate som vokser vilt og er 3-400 ganger søtere enn vanlig sukker. Stevia inneholder ingen kalorier, og gir ingen blodsukkerstigning.

Søtsug er en velkjent følelse hos de fleste. Heldigvis er det ikke så vanskelig å bake litt sunnere, ja, til og med sukkerfritt.

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky tror at de fleste har behov for noe søtt til tider.

- Det å like søtt er genetisk programmert i oss alle, det er en del av overlevelsesstrategien: morsmelk smaker søtt, og vi må være kodet for å like det, sier hun.

- Etter hvert som vi vokser til, vil vi forbinde søtt med trygghet, nærhet, varme og kos og enda senere som belønning. Desserten etter middag, eller iskremen en fin sommerdag. Å skulle overhøre hva genene er kodet for, er vanskelig, for ikke å si umulig, sier hun.

Arsky mener at det derfor er viktig at de som vil ned i vekt eller passe vekten, ikke prøver å være totalavholds.

- Du kan være asket en stund, men en vakker dag sprekker du og mister kanskje all kontroll. Og da er det lett å gi opp planen om å spise sunt. Derfor syns jeg du skal lære deg selv å nyte det søte, men i passe små mengder, og til visse tider i uken, ikke hver eneste dag, sier Arsky.

- Kan du dette, kan du møte hva som helst av fristelser og stå imot uten å sprekke. Og sunt, mindre søtt bakverk er en fin måte å gjøre dette på, for eksempel som helgekos.

Godsaker hver dag er lov

- Sunnere oppskrifter er bra for allergikere også, ikke bare for "sunnfolket". Har du lyst, er det er absolutt ikke noe problem å kose seg med slike godsaker hver dag, men hør på magen når det er nok, sier ernæringsfysiolog Anita Romie Hoff.

Hun understreker at for å opprettholde et sunt og godt kosthold er det viktig å ikke føle at du "skeier ut". 

- Følelsen av å feile når du går på diverse dietter er hovedgrunnen til at dietter til slutt vil lede til vektoppgang. Ved å tillate deg sunne alternativer kan du kose deg på tross av et sunt kosthold, og det vil lede til varig endring av kostholdet. Å ha gode alternativer til dessert, godteri og snacks vil hjelpe å styre unna den verste lysten etter de tradisjonelle godsakene. Har du viljestyrken vil du etter hvert merke at du har mindre lyst på det også, sier hun.

- Er du glad i å lage de sunne alternativene kan du tilby å ta med når du er invitert steder, så har du også noe å kose deg med.

Sunn dessert

Linda Marie Stuhaug er personlig trener og jobber for Spenst Førde. Hun driver en av Norges største matblogger, lindastuhaug.blogg.no, med fokus på sunn og god mat. Her har hun gitt oss seks av sine populære dessert-oppskrifter.

Hun mener at det absolutt ikke er vanskelig å lage sunne desserter med det markedet vi har idag.

- Ved å gå til innkjøp av naturlig, kalorifritt søtningsmiddel kommer du langt. Da kan du enkelt lage mange sunne alternativer til kaker, desserter og konfekter. Søk på oppskrifter eller finn bloggere som deler sunne oppskrifter, bli inspirert og lag selv på kjøkkenet hjemme. Du kan lage sunn dessert uten sukker som både er proteinrik og har lavt fettinnhold, sier Stuhaug.

- Og det er ingenting i veien for å nyte dessert hver dag når det er av den sunne typen. Har du lyst, har du lov!

Les også:

Regn ut ditt daglige kaloribehov med vår kalkulator

Så mye godteri er 150 kcal

Forum: - Dere på diett, hva gjør dere når dere er borte?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!