Har du lurt på hvordan Hollywood-kjendisene holder seg i form? Et bevisst forhold til kosthold og trening ser ut til å være nøkkelen til suksess.

Det amerikanske bladet OK! har fått fire av de største Hollywood-kjendisene til å avsløre hvordan de lykkes.

Jennifer Aniston (42) nekter ikke lenger seg selv å spise nok. Nå fokuserer hun heller på at maten hun spiser skal være sunn.

Reese Witherspoon (35) holder kiloene unna ved å spise sunt, og i tillegg jogger hun flere ganger i uken.

Jennifer Lopez (42) sverger til en velbalansert diett, og spiser bare mat med masse næring, mens Beyoncés (30) personlige trener avslører hvordan du kan bli slankere på under en måned - uten at du trenger å gå rundt og være sulten.

NYBAKT MOR: Beyoncé kombinerte kondisjon og styrke for å komme seg i form etter fødselen. © FOTO: Scanpix

Beyoncé: Ned i vekt på 3 uker

Allerede før Beyoncé (30) ble gravid, begynte hun på et 22 dagers trenings- og diettprogram for å få kroppen sunn og rask for graviditeten.

Hennes personlige trener, Marco Borges, mener det tar 21 dager å bryte en gammel vane og innføre en ny, så på den 22. dagen begynner ditt nye liv.

- Når du har fulgt denne planen i 21 dager, blir det naturlig for deg, forteller Borges til OK!.

Gjennom de tre ukene spiste Beyoncé lette og velbalanserte måltider bestående av grønnsaker, sunne proteiner (som fisk), fullkorn og fersk juice.

I tillegg trente hun tre til fem ganger i uken med sin personlige trener, hver økt på 45 til 90 minutter.

Beyoncé kombinerte kondisjon og styrke for å komme seg i form.

Her er Borges' hemmelighet for å holde motivasjonen på topp:

- Det er viktig å kombinere ulike treningsformer og ha det morsomt, sier han til bladet.

Dette spiser hun:

  • Havregryn med rismelk, bær, cashewnøtter og mandler
  • Lemonade med granateple
  • En håndfull nøtter
  • Grillet kylling med dampede grønnsaker og bakt potet
  • Fersk frukt
  • Grønn salat med fisk
  • Sellerijuice

LEKKER: Beyoncé ser slående vakker ut i denne tettsittende kjolen. © FOTO: Scanpix

Slik trener hun

Stående roing

Øvelsen trener øvre del av ryggen og armene.

1. Fest en treningsstrikk på et rekkverk eller dørhåndtak, plasser bena med skulderbreddes avstand.

2. Bøy knærne litt og len overkroppen fremover. Hold ryggen rett.

3. I startposisjon er armene utstrakte fremfor deg. Dra armene inn mot deg, slik at hendene ender opp langs siden av kroppen, og returner til startposisjonen. 10 til 15 rep., fem ganger.

Situps

Trener magen, skuldrene, nedre rygg og bicepsene.

1. Ligg på ryggen med knærne bøyd. Hold en medisinball i armene og ha dem i en utstrakt posisjon.

2. Løft overkroppen slik at du kommer i en sittende posisjon, og slik at ballen er nær gulvet mellom bena dine.

3. Legg deg tilbake i startposisjon og repeter øvelsen 10 til 20 ganger. (Har du ikke en ball kan du bruker en vektmanual).

Knebøy

Trener lårene, setemuskulaturen, bicepsen, tricepsen, brystet og kjernemusklene.

1. Plassere bena i skulderbreddes avstand, og hold en vektmanual mellom hendene dine på høyde med haken din.

2. Bøy knærne slik at du ender opp i en sittende posisjon. Pass på at ryggen holdes rett og at knærne ikke kommer foran tærne.

3. Stram musklene i lår og rumpe, og returner til startposisjon. Repeter 10 til 15 ganger.

KJØKKENSJEF: Jennifer Aniston har gått fra å spise ferdigmat med lite fett, til hjemmelagde og sunne måltider. © FOTO: Scanpix

TRENER: I tillegg til et sunt kosthold holder Jennifer Aniston seg i form med jogging og yoga. © FOTO: Scanpix

Jennifer Aniston: Økte fettinntaket

Jennifer Aniston (42) har endelig funnet den perfekte måten å beholde sin slanke figur på.

- Nøkkelen til å ha en god fysikk er ikke å nekte deg selv mat, men å lære seg hvilke typer mat kroppen vår har lyst på og trenger som næring, sier Jennifer til magasinet OK!.

- Jeg pleide å tro at alt som var merket med lite fett var bra for meg, sier hun.

Det har hun imidlertid innsett at ikke stemmer, og det er det kokkene Jewel og Jill Elmore som har hjulpet henne med.

- Jewel har forandret måten jeg ser på et kjøkken, fra å være et sted jeg oppbevarte energibarer til å bli det viktigste rommet i huset, sier Aniston.

Hun lager mat av sunne matvarer som laks, quinoa og gresk yoghurt.

- Det er ikke noe som er viktigere for helsen vår enn hva vi putter i oss, mener hun.

I tillegg til det sunne kostholdet, både jogger skuespilleren og trener yoga.

Dette spiser hun

Frokost: En halv fullkorns pitabrød med egg, fetaost og persille.

Lunsj: Salat med artiskokk og ristede hasselnøtter.

Middag: Grillet fisk med rød quinoa og grillede søtpoteter.

Dessert: Ristede nøtter med furikake-dressing.

SUNNE KALORIER: Jennifer Lopez holder seg sunn ved å spise mat med mye proteiner og lite karbohydrater. © FOTO: Scanpix

TYNN: J Lo spiser mye grillet kylling og dampet fisk, og hun unner seg gjerne litt mørk sjokolade til dessert. © FOTO: Scanpix

Jennifer Lopez: Spiser næringsrik mat

Tobarnsmoren Jennifer Lopez (42) har en fantastisk figur, og den siste tiden har hun sett bedre ut enn noen gang.

Sangeren kan takke sunne matvaner for sin lekre kropp.

- Jeg tror på en velbalansert diett. Litt av alt. Hvis du er i form og sunn, vil kroppen din fortelle deg hva den trenger. Det er bare det at mange folk har glemt hvordan man skal lytte til den, sier hun til det amerikanske bladet OK!.

Popstjernen lytter til kroppen sin ved å spise gourmetmat fra Freshology, en tjeneste som leverer fersk og næringsrik mat på døren. Firmaet lager mat med lite karbohydrater, men med mye proteiner, ferske grønnsaker og frukt, og sunne fettsyrer.

J. Lo får dermed bare i seg nyttige, næringsrike kalorier.

Hun tar med seg denne maten hvor enn hun går, også i TV-studioet hvor hun spiller inn «American Idol».

Jennifer unngår å spise lam, rå fisk, kalv, and, tofu, svarte bønner og mat som er sterkt krydret.

Hun spiser derimot mye grillet kylling og dampet fisk, og hun unner seg gjerne litt dessert - spesielt hvis det er snakk om mørk sjokolade.

Dette spiser hun

Frokost: Omelett med brokkoli, paprika, poteter, sopp og ost, kalkunpølser, appelsin og druer.

Lunsj: Kyllingsalat med reddiker, jordbær og geiteost.

Middag: Laks med basilikum, rød ris og grønne bønner.

Dessert: Mørk sjokolade og bringebær.

Slik trener hun

J.Lo begynte sin karriere som danser, og har derfor alltid holdt seg i form.

Divaen har nå gått tilbake til røttene sine, og bruker dansebaserte øvelser når hun trener.

Favorittene hennes er Zumba-timer, i tillegg til å følge et treningsregime som er satt opp av Tracy Anderson, en av personlig trener-favorittene blant de største Hollywood-stjernene.

KONDISJONSTRENING: Reese Witherspoon har bokstavelig talt løpt av seg sine ekstra kilo. © FOTO: Scanpix

Reese Witherspoon: Løper seg i form

Skuespiller og tobarnsmor Reese Witherspoon (35) ser bedre ut enn noen gang, og det kan hun takke sitt nye trenings- og diettregime for.

Før hun giftet seg med Jim Toth i mars i fjor, ønsket hun som alle andre kommende bruder å komme i form til bryllupet. Hun begynte derfor å spise sunnere og løpe flere ganger i uken, og dette er noe hun har opprettholdt også etter at hun gikk ned kirkegulvet.

- Jeg liker å løpe i rundt en time, og jeg er veldig glad i å trene sammen med venninnene mine, forteller hun.

Men hun jogger ikke bare med venninner, Reese drar også ut på løpeturer med ektemannen Jim.

I tillegg har hun ukentlige spinningtimer med høy intensitet, og yogatimer kombinert med dansing.

Kombinasjonen av kondisjonstreningen, intervalltreningen og styrketreningen har gitt stjernen en tonet kropp uten at hun har mistet sine feminine kurver.

Slik spiser hun

Reese Witherspoon spiser masse sunn mat, som grønnsaker og fisk, for å holde vekten nede, men samtidig få i seg nok næring.

Hun starter dagen med å spise yoghurt med bær eller frukt. Til lunsj velger hun enten stekte grønnsaker eller salat, mens til middag får hun i seg fisk eller kylling.

Skuespilleren passer alltid på å få i seg næring rett etter trening, og da drikker hun gjerne en smoothie med açai-bær.

Slik trener hun

I FORM: Reese Witherspoon begynte å spise sunnere og løpe flere ganger i uken for å komme i form før hun giftet seg med Jim Toth i mars i fjor. © FOTO: Scanpix

Løping

Løping er den treningsmetoden som forbrenner mest fett, så er målet å gå ned i vekt, bør man begynne å jogge. I tillegg er løping bra for å forme kroppen. Hvis du synes jogging er kjedelig, kan du også hoppe i tau.

Denne treningsformen tvinger deg til å holde deg fokusert og engasjert mens du trener kondisjon. Det samme vil boksing gjøre.

Spinning

Spinningtimer hvor man sykler i intervaller, setter kroppen på prøve og forbrenner fett, forteller treningsekspert Ashley Conrad til bladet OK!

Hemmeligheten er å sykle så fort du bare klarer, før du sykler i et normalt tempo i en periode, og så repeterer.

Hvis du ikke liker å sykle, kan du alternativt bytte på å løpe og gå opp trapper, det gir samme effekt.

Yoga/Hip-hop

Reese trener på et sted som heter YogaHop, hvor man kombinerer yogaøvelser og hip-hop dansing.

Denne treningsformer styrker kjernemuskulaturen.

Vanlig yoga gjør det samme, fordelen med denne treningsformen er at man styrker og former kroppen.

Et alternativ til yoga er pilates, som styrker kroppen og gir deg lange og slanke muskler.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!