En god og rolig morgenstund er viktig for hvordan du føler deg resten av dagen.

Sørg for å få påfyll både for kropp og sjel før du tar fatt på dagens utfordringer.

Gi cellene næring og tenk positivt

Etter en lang natt er det viktig å få i gang oksygen- og blodomløp i kroppen. Det beste du kan gjøre, ifølge Hilde Person, coach og grunnlegger av Coaching- & NLP-skolen Norge, er å ta noen dype innpust et par ganger etter hverandre før du står opp av senga.

Når du så har stått opp, skal du strekke deg så langt du kan opp i luften. Dette hjelper også på å få systemet i gang, og er sunt for muskelneurologien ved at blodet får strømme fritt i kroppen. Videre skal du gi kroppen vann:

- Den beste næringen kroppen din kan få, før du spiser eller drikker noe som helst annet, er vann, sier Person.

Kroppen har jobbet hele natten, og cellene trenger næring som kroppen har forbrent fra dagen før. Fordi vann er pH-nøytralt, sørger det også for at vi holder syrenivået i balanse.

- Drikk gjerne to eller flere glass vann med det samme. Utover dagen trenger kroppen din flere liter vann likevel, sier Person.

Oppreist holdning

Nå har du altså pustet, strukket ut og drukket vann. Det er et godt utgangspunkt for en god dag, men det er også viktig at du tenker på sinnet ditt og tankene dine.

- Det er viktig å bestemme seg for å tenke positivt. Er det vanskelig, kan du heller tenke på hva du er takknemlig for i livet ditt. Tenk på mennesker, jobb eller muligheter du har.

Husk at kropp og sinn danner et hele, og det er faktisk forbausende hvordan det ene påvirker det andre.

Start derfor dagen med en oppreist holdning. En stolt kropp har ikke plass til negative tanker, sier Person.

Slipp energien løs, og sett i gang forbrenningen

- Innenfor Yoga sier man at det er i ryggsøylen energien ligger. Det er også gjennom den at all informasjonen sendes til hjernen. Ved å tøye og strekke den, vil du føle deg kvikkere. Øvelsene gjør også at du får tilførsel av friskt blod til hjernen, og at du åpner opp pusten. Alt dette gjør at kroppscellene får ny og viktig næring. I tillegg er det bra å starte dagen med en øvelse som masserer tarmene. Dette gjør at du stimulerer fordøyelsen og gjør kroppen klar for å innta dagens måltider.

Dette sier Alette Aubert, som er yogainstruktør ved Puro Yoga i Oslo. Hun utøver selv Ashtanga Yoga seks dager i uken.

Her viser hun deg enkle øvelser som gir deg energi og løser opp en stiv kropp:

EASY POSE: Du får i gang pusten og forbereder kroppen på øvelsene du skal gjøre. © FOTO: Petter Berg HM Foto

1 Easy Pose

Hvorfor: Du får i gang pusten og forbereder kroppen på øvelsene du skal gjøre. En utgangsposisjon for den første øvelsen.

Hvordan:

Sitt med knærne til siden.

Legg hendene løst oppå knærne.

Strekk nakken og tenk at det er en forlengelse av ryggsøylen.

Gjør noen dype inn- og utpust.

CAMEL RIDE: Du strekker ut ryggsøylen, åpner brystet og slipper pusten fritt inn i lungene. © FOTO: Petter Berg HM Foto

Per Ingar Nilsen

Stresser ned på 6000 pigger

Lena Kristin Ellingsen har ofte travle dager. Da finner «Himmelblå»-stjernen roen på en spikermatte!

2 Camel ride

Hvorfor: Du strekker ut ryggsøylen, åpner brystet og slipper pusten fritt inn i lungene.

Hvordan:

Sitt i "Easy Pose" og bøy overkroppen bakover.

Brystbeinet mot taket.

Støtt deg på hendene med fingertuppene mot deg.

Gjør fem til ti gode inn- og utpust.

Len deg så forover og krum ryggen.

Trekk magen inn.

Gjør fem til ti inn- og utpust igjen.

DOWNWARD DOG: Du strekker hele baksiden av kroppen din, inkludert ryggsøylen og bakside lår. © FOTO: Petter Berg HM Foto

3 Downward Dog (Adho Mukha Savasana)

Hvorfor: Du strekker hele baksiden av kroppen din, inkludert ryggsøylen og bakside lår. Du løser opp energipunktene som sitter i ryggsøylen, og gjør at du blir smidig og myk i kroppen.

Hvordan:

Stå på føttene og len deg forover med strake bein.

Hold hendene på gulvet foran deg.

Skyv ut av hendene og ned i føttene.

Du skal slappe av i nakken og holde blikket opp mot navlen.

Trekk magen litt inn.

Gjør fem til ti dype inn- og utpust.

WIND REMOVING POSE: Denne øvelsen masserer tykk- og tynntarmen og til slutt hele tarmsystemet. © FOTO: Petter Berg HM Foto

BYTT BEIN: Til slutt skal du bøye begge beina samtidig. © FOTO: Petter Berg HM Foto

4 Wind removing pose (Pavnamuktasana)

Hvorfor: Denne øvelsen masserer tykk- og tynntarmen og til slutt hele tarmsystemet. Som det ligger i navnet får du vekk unødvendig luft. I tillegg får du bedre fleksibilitet i hoftene.

Hvordan:

Ligg på ryggen og bøy høyrebeinet mot deg.

Fold hendene rundt kneet og press det mot skulderen, på utsiden av ribbekassen.

Venstre bein er strakt.

Bytt bein.

Til slutt skal du bøye begge beina samtidig.

Vær helt avslappet i føttene, og tenk at du presser hele ryggsøylen mot gulvet.

Hold godt rundt begge beina ved å ta tak rundt albuene.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Lena Kristin Elingsen fra «Himmelblå»

Stresser ned på 6000 pigger

Lena Kristin Ellingsen har ofte travle dager. Da finner «Himmelblå»-stjernen roen på en spikermatte!