inger-Lise Rypdal.

SPREK MED YOGA: Inger Lise Rypdal er blitt 62 år, og er svært opptatt av å holde kroppen i form. Blant annet trener hun yoga hver eneste dag. © Foto: Svein Brimi

Kristin Krohn Devold.

TIL FJELLS: Turistforeningens generalsekretær Kristin Krohn Devold trives naturlig nok best med utendørs trening. © Foto: Lasse Eriksson

De har mange forskjellige strategier for å holde seg i form, de norske kjendisene. Mange av dem vi har snakket med er helt avhengig av en velfungerende kropp for å kunne gjøre jobben sin.

Enkelte sverger til supermat og spesielle dietter. Noen trener flere ganger om dagen.

I denne artikkelen gir de sine beste råd for god helse og en frisk kropp.

Sørg for nok drikke

Evigunge Inger Lise Rypdal (62) er for eksempel stor tilhenger av den populære Supernature-dietten.

- Med supermat føler jeg at jeg både smøres, oljes, renses og filtreres, sier hun i boken «Beautyfood».

- Det viktigste for meg er å få i meg nok vitaminer og næringsstoffer. Men jeg følger ikke noen ekstremdiett, røper hun overfor Her og Nå.

Inger Lise trener styrke og kondisjon ukentlig. Hver morgen gjør hun yoga i 10-15 minutter, og hun løper så ofte hun kan.

- Mitt beste tips til deg som vil forandre på kostholdet, er å drikke nok vann og olje, sier den folkekjære artisten.

Aktiv på fritiden

Kristin Krohn Devold (49) er generalsekretær i Turistforeningen. Det ligger litt i kortene at hun er glad i å bruke naturen når hun trener.

- Jeg liker best lange gåturer eller en hel dag på snowboard. Det er lekent, moro og mye morsommere enn slalåm. Ellers er det utrolig koselig å gå på langrenn i marka.

- Det er ren avkobling, og jeg nyter å se på stjernene, høre på lyden av snøen og se på naturen rundt meg, sier Kristin til bladet Fit Living.

For å holde seg sunn og slank skiller hun mellom ukedag og helg.

- Jeg sørger for å få nok søvn og spise sunt. I hverdagene spiser jeg vanlig hverdagskost med lite sukker og fett, men unner meg litt ekstra i helgene. I tillegg er jeg svært aktiv på fritiden, sier hun.

Bertine Zetlitz.

SUPER BERTINE: Idol-dommer bertine Zetlitz sverger til hvetegress-shots. © Foto: Morten Bendiksen

Kick av hvetegress

«Idol»-dommer Bertine Zetlitz (36) er en av bidragsyterne i boken «Supermat». Tobarnsmoren beskriver seg selv som skeptisk i boken, men avslører at hun ble omvendt da hun for første gang prøvde en «shot» av hvetegress.

- Jeg kjøpte en krukke hvetegress blandet med vann og gurglet ned. Det rare er at jeg kjente en sånn spontan virkning, som et kick i kroppen, skriver artisten.

- Jeg liker å kjenne at jeg er sunn, har sunn hud, sterkt hår og sterke negler, og jeg får ofte høre at jeg ser «fresh» ut. Da sier jeg at jeg har funnet ut av hva som virker for meg. Det er supermat i tillegg til trening og yoga, av-slører hun.

Jenny Langlo.

GODE GENER: Idol-vinner Jenny Langlo er en hun etter sjokolade, men legger uansett ikke på seg. © Foto: Morten Bendiksen

Hilde Lyrån.

FLITTIG TV-STJERNE: Hilde Lyrån trener fem ganger i uken på Elixia, og kan koste på seg en sunn snack innimellom. © Foto: Svein Brimi

Lev aktivt

«Idol»-vinner Jenny Langlo (18) prøver å ta sunne valg i matveien.

- Men jeg er gal etter sjokolade. Heldigvis har jeg gode gener, så jeg legger ikke på meg av den grunn. Men jeg synes det er viktig at man fokuserer på å spise sunt, og at man er litt bevisst på de valgene man tar.

- Selv skulle jeg gjerne trent mye mer, men føler aldri jeg har tid. Kanskje blir det større muligheter for det nå som «Idol» er over, smiler jenta fra Stordal.

- Jeg spiser som regel det jeg har lyst på, men prøver å ta sunne valg. Mitt beste tips er å leve et aktivt liv, og ikke spis deg stappmett.

Sunn snack er OK

- Jeg har sluttet å ha dårlig samvittighet for utskeielser i juleferiene. Det er jeg for gammel til, sier Hilde Lyrån (49).

- Jeg er god på å skeie ut, men forsøker å hente meg inn igjen hvis jeg går opp to-tre-fire kilo. Jeg trener regelmessig. Yoga, pilates og kondisjonstrening som stepmaskin og tredemølle. Så det er ikke noe hokus pokus, bare vanlig fysisk aktivitet, forteller skuespilleren.

- Når det gjelder snacks, finnes det sunne alternativer som fiken og dadler. Mørk sjokolade og marsipan er heller ikke av det verste. Klementiner er også ypperlig snacks. Hos oss går det nesten et par kilo om dagen!

Heidi Løke.

TØFFEST I VERDEN: Håndball-esset Heidi Løke trener to ganger om dagen, og spiser deretter. © Foto: Glenn Svendsen

Sett deg mål

Verdens beste strekspiller Heidi Løke (29) mener man bør sette seg små mål med treningen.

- Jeg følger ingen bestemt diett, men forsøker å ha et sunt kosthold, sier håndballstjernen, som trener to ganger daglig!

- Hva er ditt beste treningstips?

- Sett deg alltid ulike mål, det er viktig for motivasjonen. Jeg føler at jeg får gode resultater av å løpe, og derfor er det noe jeg gjør ofte. Det aller viktigste er at du finner noe som du liker å gjøre.

Hanne Sørvaag.

LYSTBETONT: Artist og låtskriver Hanne Sørvaag dyrker yoga og styrer unna animalske produkter. © Foto: Lasse Eriksson

Finn balansen

Låtskriveren og artisten Hanne Sørvaag (32) kuttet ut kjøtt- og meieriprodukter for et par-tre år siden, og det føles veldig bra. .

- Det fungerer veldig godt for meg. Jeg tror det er viktig at man finner en balanse både når det gjelder mat og trening.

- Hva trener du?

- Jeg er tilhenger av yoga. Jeg forsøker å få til tre økter hver uke. Yoga forener kropp og sinn og får meg i balanse. Og balanse er nøkkelen!

- Hva er ditt beste treningstips?

- Finn noe du synes er gøy. Gå tur i skog og mark, sett deg på sykkelen eller ta deg en svømmetur. All aktivitet er bra. Start i det små og finn noe som er lystbetont.

Pål Anders Ullevålseter.

RIKTIG MAT: Pål Anders Ullevålseter tar seg gjerne en vaffel, men er opptatt av å spise skikkelig mat. © Foto: Morten Bendiksen

Spis godt

Pål Anders Ullevålseter (43) sitter i disse dager på motorsykkelen i Rally Dakar i Sør-Amerika.

- Å trene mye og spise lite - det holder ikke. Da går du på en smell etter kort tid. Kalkun, kylling og fisk er sunn mat det går mye av hos meg i hverdagen. Riktig mat er viktig for å orke mye. Skal du komme i gang med å trene, bør du også ha en plattform.

- En myk start kan være å gå turer hver dag. Små turer på en halv time. Etter hvert kan man sette i gang med å småjogge når man har energien inne. Hvis treningen er lystbetont, er det mye lettere å komme seg i form!

Wenche Andersen.

SPIS NORMALT: TV 2-kokk Wenche Andersen har tro på et normalt kosthold og daglige spaserturer. © Foto: Svein Brimi

Gå en tur hver dag

- Tenk på at inntaket skal være likt uttaket, sier TV 2-kokken Wenche Andersen (57).

- Jeg er ikke fan av hverken lavkarbodiett eller andre dietter, men jeg har tro på et normalt kosthold, der vi reduserer mengden sukker og fett, forteller hun. Matjournalisten er minst like opptatt av fysisk aktivitet.

- Vi må bli flinkere til å bevege oss mer. Gå gjerne tur og få frisk luft. Da blir du glad og får tømt hodet, sier hun.

- Selv går jeg tur hver dag, alt fra 35 minutter til 1 time og 30 minutter. Det gjør jeg i stedet for å sove når jeg kommer hjem fra jobben. Det gir masse energi, smiler Wenche.

Jasmin Haraldsen.

TA DET MED RO: ¿ Ikke overdriv treningen ti å begynne med, oppfordrer Jasmin Haraldsen. © Foto: Tom Hansen

Bruk sunt bondevett

Jasmin Haraldsen (58) driver treningssenteret «Mind and Body» på Fornebu i Bærum utenfor Oslo, men mammaen til Pia Haraldsen trener ikke vettet av seg. Derimot sørger hun for å være i bevegelse hver dag.

- Slik sett er jobben min litt annerledes enn andres. Funksjonell trening er det beste, der du bruker din egen kropp som motstand. Om du klarer 15 eller 50 minutter noen ganger i uken, er det uansett bra, sier Jasmin, som sverger til mye grønnsaker og mindre sukker.

Hun råder dem som vil forandre livsstil til å begynne pent.

- Ikke overdriv, ikke vær fanatisk og ha realistiske mål. Styrketrening av mage og rygg med din egen kropp som motstand er alfa og omega. Det kan gjøres hvor som helst, sier hun.

Rune Larsen.

KRAFTKAR: Rune Larsen trener helst innendørs. © Foto: Morten Bendiksen

Ikke spis deg stappmett

Musikeren og «Skal vi danse»-deltageren Rune Larsen (63) er opptatt av å holde seg i form, og trener regelmessig på treningsstudio. Rune skulle gjerne løpt mer, men sliter med vond rygg. Derfor blir det mest trening innendørs, noe han gjør så ofte han kan.

- Det viktige for meg er å forbruke de kaloriene jeg tar inn. Mitt beste tips er derfor å aldri spise seg stappmett. Stopp mens leken er god!

Til tross for at Rune ikke har gått på noen diett, har han gått ned 6-7 kilo bare det siste året.

- Jeg spiser mindre brød, men går ikke på noen lavkarbodiett, sier han.

Guri Solberg.

LIKER LYKKEFØLELSEN ETTERPÅ: Programleder Guri Solberg får en god følelse av å slite seg ordentlig ut. © Foto: Morten Bendiksen

Jakter på endorfiner

Guri Solberg (35) kjenner godt hva som har vært en god treningsøkt.

- Når jeg svetter og er god og rød i fjeset, og må sette meg ned litt etterpå. Det handler om endorfiner og sånn, men også mestring og lykkefølelse. Å komme hjem fra trening og sette seg nydusjet med kveldsmaten i sofaen, det er deilig, det, sier hun til bladet Fit Living.

Gode rutiner er et must.

- Jeg liker å starte dagen med den faste frokostblandingen og en stor kopp kaffe. Lange, hektiske dager i studio kan gjøre det vanskelig å spise ordentlig mat. Det går mye i Yt og energibarer når jeg ikke får i meg noe annet, sier programlederen.

Anders Jacobsen

HOPP I DET: Skihopper Anders Jacobsen er opptatt av at man må trives med treningsformen sin. © Foto: Svein Brimi

Ha det morsomt

Skihopperen Anders Jacobsen (26) tok en pause fra landslaget, men vurderer å komme tilbake til VM. Hele tiden har han vært vært opptatt av å holde formen på topp.

- Nå trener jeg når det passer, og da trener jeg styrke, fotball, og så løper jeg en del. Stort sett trener jeg tre ganger i uken, forteller han til Her og Nå.

- Jeg spiser alt som er godt, og følger ingen diett, avslører han.

For å klare å holde en kontinuitet i treningen har skihopperen følgende råd:

- Finn en treningsform du liker, og planlegg når du skal trene. Kostholdet må stå til aktivitetsnivået ditt!

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

LES OGSÅ:

10 tips til et slankere og sunnere kosthold

Derfor går du ikke ned i vekt

Metoden som gir mer effektiv trening

12 treningstips for maks fettforbrenning

Unngå de klassiske treningstabbene

Les hele saken