Paul McKenna

SLANKEGURU: Paul McKenna har gitt ut boken «Jeg kan gjøre deg slank». © Foto: Stella Pictures

Slik fungerer McKenna-metoden

Her er Paul McKennas fire slankeregler

1. Spis når du er sulten

Dersom du sulter, går kroppen inn i overlevelsesmodus og lagrer fett i cellene. Over tid vil kroppen hente ut mer og mer av fettet i maten du spiser.

Når du nekter deg selv å spise når du er sulten, etablerer du dysfunkjsonelle tankemønstre om mat i underbevisstheten. Derfor skal du bare spise når du virkelig føler deg sulten. Kjenn etter, hvor sulten er du på en skala fra 1 til 10:

1 svimmel, 2 skrubbsulten, 3 ganske sulten, 4 litt sulten, 5 nøytral, 6 behagelig tilfreds, 7 mett, 8 stappmett, 9 sprekkeferdig, 10 kvalm

2. Spis det du har lyst på

Det er ingen forbudte matvaretyper i denne slankemetoden, så fremt du virkelig tar deg tid til å nyte maten. Kast alt som ikke gir deg matlyst. Har du lyst på pasta? Vær så god, forsyn deg. Kanskje et stykke sjokoladekake. Så lenge du er sulten så er det bare å nyte, nyte, nyte. Fra denne dagen er det aldri noe som er forbudt.

3. Nyt hver eneste munnfull

Du kan spise akkurat det du ønsker, så lenge som du fullt ut nyter hver eneste munnfull. Nyt matens vidunderlige konsistens og smak. Du må tvinge deg selv til å legge merke til at du spiser. Legg merke til matens duft, smak og konsistens.

I løpet av de neste to ukene, senk spisetempoet ditt til en fjerdedel av det du er vant til. Legg bestikket eller brødskiven fra deg mellom hver bit. Hold bestikket eller fingrene fra fatet til du har tygget skikkelig ut og svelget. På denne måten blir hver eneste matbit et bevisst valg.

Spis aldri mens du gjør noe annet, som å se på tv, lese avisen eller prate i telefonen.

4. Slutt å spise når du tror du er mett

Studier har vist at det kan ta opp til 20 minutter før "jeg er mett signalet" fra magen oppfattes av hjernen. Du vil oppdage at det er lettere å oppdage disse signalene straks de er sendt, etter hvert som du spiser langsommere og mer bevisst.

Straks du kjenner et snev av ubehag slutter du å spise. Uansett hvor mye som ligger igjen på tallerkenen.

- Paul McKenna har gitt meg en bruksanvisning på hodet mitt. Hvis man ser på hjernen som en datamaskin, så har jeg på enkelte områder omprogrammert harddisken. Det er utrolig enkelt og effektivt, sier Elin Rønning.

Hun har gått ned 10 kilo på fem måneder med Paul McKennas slankemetode. Og hun spiser akkurat hva hun vil.

Del

Elsker sjokolade

- Jeg kunne aldri fulgt et opplegg som krevde at jeg skulle veie maten eller telle kalorier , for ikke å snakke om å etterleve et forbud mot sjokolade. Jeg elsker sjokolade, sier hun.

Rønning har jobbet i 30 år på Nidar sjokoladefabrikk i Trondheim. Hun har fagbrev i sjokolademaking og en viktig del av jobben er å sjekke at sjokoladen og karamellene holder god kvalitet.

- Det betyr at jeg må spise sjokolade. Hver dag. Men en liten bit holder.

Da bedriftshelsetjenesten tilbød alle ansatte å være med på Paul McKennas slankeopplegg, meldte Elin seg på kurs inspirert av andre kollegers suksess.

Må snakke til sin egen underbevissthet

McKennas budskap er: Dersom du er overvektig er det ikke din feil, det er et naturlig resultat av din nåværende mentale programmering.

Eneste mulighet for å oppnå varig vektreduksjon er å snakke til underbevisstheten din.

I tillegg til det lille inspirasjonskurset som bedriften inviterte til, leste Rønning boken og lyttet til CD-en som fulgte med.

Da hun kom til andre kurskveld hadde det gått 14 dager og hun hadde tatt inn beltespennen to hull.

- Det var inspirerende, det! Sier hun.

Hører på CD

Elin mener selv hun har hatt best effekt av CD-platen som følger med boken.

- Det er en avslapnings-CD som jeg hørte på hver dag når jeg kom fra jobben. Jeg var våken hele tiden, og ved hjelp av avslapningsteknikker kommer man i en lett transe. Man oppfordres til å se seg selv som den slanke versjonen av seg selv som man ønsker å være, og da kom det helt automatisk opp et bilde for mitt indre av meg selv i hvit kjole, forteller Elin.

CD-en hjelper deg å få et positivt fokus på din egen kropp. En avslappende øvelse får deg til å endre tenkemåten.

- CD-en er spilt inn på norsk og varer 25 minutter. Når den er ferdig føler man seg glad og opplagt, forteller Elin.

Nyt smaken av maten

Et av hovedprinsippene i denne metoden er at man skal virkelig nyte maten og kjenne ordentlig etter hvordan den smaker. Det ga Elin mang en a-ha opplevelse.

- Hos oss hadde vi en tendens til å drikke mye brus. Men så begynte jeg å virkelig kjenne etter hvilken smak det var på brusen, og det smakte jo bare sukker. Nå drikker jeg kun vann. Jeg skal ikke legge skjul på at vi spiser en del sjokolade og karameller hjemme hos oss, men nå har jeg oppdaget at jeg må ikke spise ti karameller for å glede meg over den gode smaken. Det holder med to, sier Elin.

Spis det du har lyst på

McKenna mener at man bare skal spise når man kjenner seg virkelig sulten, og da skal du spise noe du har skikkelig lyst på.

Det ble en vekker for Elin, for hun har alltid startet dagen med to brødskiver til frokost uten å tenke over om hun var sulten eller ikke. Nå tar hun bare en gulrot eller en yoghurt.

- For meg kjennes denne metoden helt perfekt. Og det er ikke slutt med dette, nå har jeg lagt om spisevanene, og jeg fortsetter å gå ned.

Kvitt 20 pakker smør

Elin har gått ned ti kilo, det tilsvarer 20 pakker meierismør.

- For moro skyld hender det jeg ser meg selv iført et skjørt av smørpakker. Da kjenner jeg hvor godt det er å være kvitt alt fettet, sier hun.

Handler om hvilket forhold du har til mat

Paul McKenna har jobbet 20 år som hypnotisør, og ble kjent i Norge på 90-tallet som han som fikk publikum til å gjøre rare ting under hypnose.

Siden har han opplevd stor suksess med å hjelpe pasienter til å kvitte seg med fobier, komme seg videre etter traumatiske hendelser, slutte å røyke, og gå ned i vekt. McKenna er ikke alene om å bruke hypnose for å hjelpe folk med søtsuget.

- Jeg har hjulpet tusenvis gå ned i vekt. Jeg vet hvordan de tenker, sier McKenna til Norsk Ukeblad.

- Det å gå ned i vekt handler mer om å forandre på hvilket forhold du har til mat, enn selve maten du spiser, sier han.

Spiser pommes frites hver dag

McKenna innrømmer overfor Norsk Ukeblad at han har tjent gode penger på sitt nye slankeprogram, men understreker at det å gå ned i vekt handler om mer enn bare å selge bøker.

- Det er blitt viktig for meg å kunne stå i mot en industri som faktisk slanker folk fete, sier han.

Han mener slankeindustrien i USA ikke handler om slanking, men å selge produkter.

- Jeg lever som jeg prediker. Jeg spiser alt de sier du ikke kan spise når du er på diett. Favorittmaten min er pommes frites, som jeg spiser hver dag. Jeg liker potetgull, is, ost og pizza . Og jeg drikker alkohol, sier Paul McKenna.

Ansvarliggjøring

MecKennas bok «Jeg kan gjøre deg slank» er Storbritannias mest solgte selvhjelpsbok, og er blitt oversatt til 30 språk.

Paul McKenna har saumfart litteratur om slanking og studert matvaner og livsstil til både tynne og overvektige mennesker. Han ønsker å ansvarliggjøre hver enkelt når det gjelder matvaner, fysisk utseende og utfoldelse.

- Slankekurer er enhver slankers verste fiende . Å skulle holde seg unna visse typer mat er en stressituasjon som de fleste sliter med. Det presset kan slippe taket ved å unngå å måtte gi opp bestemte matsorter, sier McKenna.

Metoden fungerer

Psykolog og forfatter av boka «Tenk deg slank», Sigurd Stubsjøen, synes Paul McKennas bok er veldig god og mener metoden fungerer godt.

- De rådene han kommer med er helt i tråd med hvordan jeg jobber og hvordan det blir lært bort i USA i forhold til «mindfulness meditasjon». Å bruke en CD-plate hver dag er også viktig, sier Stubsjøen.

Komplekse problemer krever andre løsninger

Psykologen mener likevel at CD-platen kan komme til kort.

- Problemet er at hvis vedkommende som skal slanke seg sliter med et problem som er litt mer komplekst, vil ikke McKennas metode virke godt. Da kan det være lurt at vedkommende lærer andre metoder basert på positiv psykologi, sier Stubsjøen.

Han tilbyr selv et læringsprogram som er lik Paul McKennas og positiv psykologi, gjennom nettstedet Tenkdegslank.no.

Trøstespising

Stubsjøen mener at holdninger til mat og egen kropp er svært viktig når en skal slanke seg.

- Hvis man ikke liker sin egen kropp vil man ha en tendens til å trøstespise. Trøstespising kan føre til overvekt. Et annet problem er om man ikke tror man fortjener å være slank og fin. Da kan de ubevisst spise mat for å straffe seg selv. Noen kvinner bruker fedme for å holde menn på avstand. Hvis de er store vil en god del menn unngå dem.

Både menn og kvinner kan spise av emosjonelle grunner.

Pedagogikk, ikke programmering

Kan man "omprogrammere" hjernen til å spise mindre eller sunnere?

- Ja, på en måte. Omprogrammering er et ord hentet fra dataverdenen. Mennesker er ikke digitale maskiner som består av nuller og enere. I motsetning til en datamaskin kan vi ikke laste inn ny programvare. Ny programvare, det vil si nye tanker og handlingsmønster, må øves inn.

Stubsjøen mener man heller må tenke på metoden som pedagogikk enn programmering.

Fare for dagdrømming

- Min erfaring er at mange detter tilbake i gamle synder. Derfor bør slankeren ha minst et års perspektiv på å trene inn nye vaner. Forskning viser at de som går ned i vekt og forblir der, aldri slutter å følge dietten som førte til vekttap.

Stubsjøen opplyser at det innenfor psykologien ikke finnes en benevnelse for McKennas metode, og at metoden kan virke mot sin hensikt hvis man ikke gjennomfører den på riktig måte.

- Feilen kan være at vedkommende lever seg inn fremtiden, men ikke følger opp med handling. Med andre ord det blir en hyggelig dagdrøm. Det er viktig å unngå denne fallgruven, sier Stubsjøen.

Les mer:

Ned i vekt med suppekur

Spiste makrell i tomat - gikk ned 62 kilo

Proteinpille kan bli slankeløsning

10 fakta som knuser fettmytene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!