Tallerkentrikset

Spiser du middag av store middagstallerkener? Hvis du vil ned i vekt, kan det være lurt å bytte til små. Hvor mye vi spiser til middag, avhenger av hva slags middagstallerkener vi bruker. Det viser en studie utført ved universitetet i Calgary i Canada. 65 diabetespasienter fikk middagstallerkener der porsjonsstørrelsene var tegnet inn på selve tallerkenen.

I stedet for å veie porsjonene og telle kalorier, skulle de helt enkelt følge tegningene på tallerkenen. Dette enkle opplegget fungerte bra.

Etter seks måneder hadde pasientene gått ned gjennomsnittlig 2,1 kilo. De 65 andre som også deltok i undersøkelsen, fikk bare muntlig veiledning fra kostholdseksperter og gikk ned i snitt 0,1 kilo.

Kilde: Det amerikanske legetidsskriftet Archives of Internal Medicine og www.vektklubb.no

Ann-Kristine Rolland er ernæringsfysiolog ved Dr. Lindbergs Klinikker. Her er hennes 10 effektive råd som hjelper deg i gang med vektreduksjonen. 2-ukersmenyen finner du lenger ned i artikkelen.

10 tips - kom i gang!

1. Tenk gjennom hvorfor du ønsker å legge om kosten.

2. Hva motiverer deg? Er det bunaden du skal inn i, eller ønsker du deg bedre helse? Skriv ned noen punkter.

3. Sett deg et realistisk mål.

4. Krever kostomleggingen annen mat enn det du er vant til? Gjør en storhandel før du går i gang, slik at all maten er i hus.

5. Kast mat du ikke skal ha. Unngå å ha sjokolade og kjeks liggende i skuffer og skap.

6. Ikke gå i butikken når du er sulten. Da er sjansen større for at du gir etter for fristelser.

7. Sørg for å spise regelmessige måltider, gjerne tre hovedmåltider og to mellommåltider. Det bør gå maks fire timer mellom hvert måltid.

8. Spis slik at du blir mett. Går du rundt og er sulten, vil du lettere ty til mat med høy glykemisk indeks, eller søtsaker som du ikke bør spise når du prøver å gå ned i vekt.

9. Spis mat som holder blodsukkeret stabilt, det vil si karbohydrater med lav glykemisk indeks, som grønnsaker, belgfrukter og hele korn, samt fett og proteiner til alle måltider.

10. Til slutt, kos deg med maten! Tenk at det er gøy å prøve noe nytt og teste ut nye oppskrifter!

Tips

Bønner er en god kilde til kolesterolsenkende fiber, som er godt for hjertet. De kan også hindre rask blodsukkerstigning etter et måltid, og er derfor et godt valg for dem med diabetes.

Bløtlegg bønnene før du koker dem, da blir de enklere å koke og lettere å fordøye. Du kan gjerne bruke hermetiske bønner, det er mer lettvint.

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

Les også:

Her finner du masse lavkarbo-oppskrifter og gode lavkarbo-råd

Alle våre beste slanketips

Slik redder du slankekuren

Ned i vekt med suppekur

Flat mage på fire uker

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!