Solveig Elise Hansen gikk ned 170 kilo på superdiett.=

Solveig Elise Hansen gikk ned 170 kilo på superdiett. © FOTO: Svein-Are Tollås, SALT Studio

Dr. Sofie Hexeberg

- Lavkarbo er tilnærmet det kostholdet vi genetisk er tilpasset, sier dr. Sofie Hexeberg. © Foto: Inger Marie Grini

- Bruk av karbohydratreduserte dietter er kontroversielt, men det foreligger nå flere studier som viser fordelene ved et redusert inntak av karbohydrater for personer med insulinresistens, fedme og type 2-diabetes, sier Sofie Hexeberg.

Hexeberg er lege og har behandlet personer med fedme i fire års tid. Hun kommer i mars ut med boken «Frisk med lavkarbo - Nytt liv med riktig mat» på Cappelen Damm.

Hexeberg mener lavkarbodiett er løsningen for de fleste med overvekt.

At karbohydrater i form av sukkerholdige søtsaker kan føre til vektøkning, er noe de fleste vet. Her kan du lese om hvordan du blir kvitt søtsuget.

Folk er forskjellige

- Mennesker er genetisk forskjellige, og mengden karbohydrater en kan spise varierer fra individ til individ. Noen har ikke evne til å legge på seg mens andre legger på seg veldig lett. Anbefalingen fra Nasjonalt råd for ernæring, om at 45-60 prosent av energien bør komme fra karbohydrater, passer ikke for alle. Det blir som at en optiker skulle skrive ut briller med synsstyrke minus 1 til alle som er nærsynt, sier Hexeberg.

LES OGSÅ: Alt om lavkarbo

Slanket vekk 170 kilo

En av de som har oppsøkt Hexeberg og hatt nytte av hennes kostholdsråd, er 28 år gamle Solveig-Elise Hansen. For fire år siden veide hun hele 265 kilo, nå stopper badevekta på 95. Etter hudoperasjon vil enda flere kilo forsvinne.

Solveig-Elise var overvektig allerede i 2-årsalderen.

- Jeg la på meg jevnt og trutt, og fra 7-årsalderen la jeg på meg 10 kg i året. Jeg var hos lege eller helsesøster hver uke, men de sa at det var valpefett og at det var noe jeg ville vokse av meg. Vi skulle ikke bekymre oss for dette, sa de, skriver Hansen på nettstedet Kostreform.no.

- Jeg har prøvd uttallige dietter og slankepiller, men jeg gikk toppen ned 10 kg ved hvert slankeforsøk.

Ingen fettforbrenning

Hun konsulterte ernæringsfysiolog flere ganger. Av vedkommende fikk hun anbefalt «tallerkenmodellen», med fettfattig og karbohydratrik kost.

- Karbohydratinnholdet i tallerkenmodellen utgjorde 55-60 prosent av energien. For Solveig ga et så høyt inntak av karbohydrater ingen effektiv fettforbrenning, skriver Hexeberg i en kronikk i Tidsskrift for den norske legeforening.

Vanlig norsk kost

Ved første konsultasjon hos Hexeberg i 2006 fortalte Solveig-Elise at hun i oppveksten hadde spist vanlig norsk kost og hadde fulgt kostrådene hun hadde fått. Hun trente med fysioterapeut tre timer i uken og brukte ingen medikamenter.

- Doktor Hexeberg tok meg på alvor. Jeg veide da 265 kg, og hun fortalte meg at jeg hadde insulinresistens, forteller Solveig-Elise.

Fare for diabetes

- Solveig-Elise var i faresonen for å utvikle diabetes. Insulin hemmer fettforbrenning, vi måtte få ned insulinnivået hennes for å få i gang fettforbrenningen, forklarer Sofie Hexeberg.

For å unngå diabetes er målet et jevnt blodsukker uten for mange og store svingninger, mat som gir hurtig blodsukkerstigning bør derfor unngås. Bli kjent med hvordan ulik mat med fett, protein og karbohydrat påvirker blodsukkeret etter et måltid.

Løsningen for Solveig-Elise ble en diett med kun 20 gram karbohydrater daglig, og resultatene viste seg med en gang.

Fra pulver til supermeny

- Jeg gikk på en pulverdiett med lite karbohydrater i tre uker og tok av 15 kilo. Maten smakte greit, men jeg gulpet så mye etter at jeg hadde spist at jeg ba Hexeberg om hjelp til et kosthold som jeg kunne ha resten av livet. Det er den jeg har levd på i to og et halvt år nå. Jeg er glad for at jeg fikk disse rådene, for da begynte kiloene å rase av, og jeg ble veldig lykkelig. Jeg slapp etter hvert å sy egne klær og kunne endelig gå i butikker og kjøpe klær, forteller Solveig-Elise.

Solveig-Elises superdiett

Frokost: 2 egg + 7 skiver spekeskinke og 1 liter vann.

Lunsj: 3 fiberpluss med smør og magert pålegg eller 1 neve nøtter og 1 liter vann.

Mellommåltid: 1 yoghurt og 1 liter vann.

Middag: 1 brokkoli, 1 liten gulrot, 150 g kjøtt eller 200 g fisk, 1 liten øse skysaus og 1 liter vann. På lørdager spiser jeg i tillegg 3 ss eggnudler.

Kvelds: Salat av ½ kinakål, 150 g piknikskinke, 20 g lettost, 1 frukt og 1 liter vann

Daglig har jeg brukt ca 3 ss fett i form av olje eller smør til steking/dressing.

Jeg har trent tre ganger i uken, og etter hvert som jeg ble lettere begynte jeg å gå turer. Jeg går nå en daglig tur på ca. 1 mil.

Basert på råd fra dr. Hexeberg satte Solveig-Elise selv opp et kosthold som passet henne.

Menyen hun har levd på kan du lese i boksen ved siden av denne teksten.

- Doktor Hexeberg sa at jeg i hovedsak skulle spise kjøtt, fisk, skalldyr, egg, nøtter, ost, smør, olivenolje og grønnsaker. De første tre månedene spiste jeg ikke yoghurt, gulrot, eggnudler eller frukt, men det inkluderte jeg etter hvert.

Spis ofte

Hun spiser fem måltid om dagen, de fleste på starten av dagen.

Hva man spiser er viktig, men forsøk med mus har også vist høyere vektøkning for de som spiser mye rett før de går og legger seg.

- Nattetid skal kroppen jobbe med å fordøye maten, og det er ikke utenkelig at forbrenningen går tregere da, sier ernæringsterapeut Mette Lund Larsen ved Ernæringsklinikken i Stavanger til Klikk.no.

Tok av 75 kg på to måneder

Blant annet på grunn av det raske vekttapet fikk hun fri tilgang til å sende SMS-meldinger til legen. Hun følte seg hele tiden vel på dietten.

- Da hun gikk ned ett kilo om dagen anbefalte jeg henne å sende meg regelmessige SMS slik at jeg kunne følge med hennes helsetilstand - alt gikk uten problemer og helsen ble bare bedre og bedre. Ved første telefonkonsultasjon etter sommeren hadde hun tatt av 75 kg - på to måneder - og vi fortsatte med månedlige samtaler. Gradvis økte hun inntaket av karbohydrater, slik at vedlikeholdskosten inneholdt cirka 50 gram per dag.

Spiser du for lite karbohydrater, synker produksjonen av serotonin, og du kan ende opp med å få en lavkarbo-depresjon.

Bivirkninger

NY BOK I MARS: «Frisk med lavkarbo - Nytt liv med riktig mat» av Dr. Sofie Hexeberg utgis 10. mars.

NY BOK I MARS: «Frisk med lavkarbo - Nytt liv med riktig mat» av Dr. Sofie Hexeberg utgis 10. mars. © Cappelen Damm

- Hvem som helst bør ikke redusere karbohydratinntaket til 20 gram dagen. Da kan det være greit å gå til en behandler som har kunnskap om dette. Det tar noen dager til uker før du blir en god fettbrenner, og i mellomtiden kan du oppleve bivirkninger som trøtthet, slapphet og abstinenser, sier Hexeberg.

Proteiner metter mer enn karbohydrater og fett, og forhindrer at du slanker bort musklene dine. Mat med høyt vanninnhold har også vist å hjelpe for vekta.

- Studier viser at for eksempel suppe, som har et høyt vanninnhold, holder deg mett lenger, sier ernæringsfysiolog i Bama, Gunn Helene Arsky, til Klikk.no.

Premierte seg selv

Under vignetten Min historie på Kostreform.no, takker Solveig-Elise til Hexeberg og sin egen familie, men også sin egen stahet og vilje.

- Når jeg bestemmer meg for noe, så gjennomfører jeg det med glans. I starten satte jeg meg små mål og kjøpte meg en premie når målet var nådd. Det kunne være god mat jeg kunne spise, musikk, klær og lignende.

Også lillesøster ble mindre

- Dette er et opplegg jeg vil anbefale for andre. Lillesøsteren min var også overvektig, men ikke så stor som meg. Jeg fikk henne til å gå på denne dietten, og hun har redusert vekten med ca. 60 kg, mens jeg altså har redusert vekten med 170 kg. Dette klarte vi ved å kutte ut stivelse og karbohydrater. Dette var min redning, og jeg er takknemlig for at jeg fant noe som virket, sier Solveig-Elise.

LES OGSÅ:

Lavkarbo for nybegynnere

Alt om lavkarbo

Oppskrift på lavkarbo vafler og pannekaker

Fedons 14-dagers lavkarbomeny

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!