Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

INGEN OPERASJON: Du trenger ikke å legge deg under kniven for å minske magesekken. © Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Slanking

Du kan krympe magesekken uten operasjon

Du kan enkelt gjøre magesekken mindre slik at du blir fortere mett og går ned i vekt.

Foto: Nutricom
ENIG MED FORSKERNE: Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius er ikke i tvil om at magesekken kan forstørres og forminskes etter hvor mye man spiser. © Foto: Nutricom

Hvorfor er det slik at noen ikke orker mer enn én porsjon selv om de er skrubbsultne, mens andre må spise det dobbelte for å føle seg mette?

Magesekken utvides

Svaret er at magesekken er elastisk. Folk som konstant overspiser, vil ifølge forskerne strekke ut magesekken. Med det økte magevolumet må de hele tiden spise mer for å føle seg mette.

Småspisere, derimot, har en langt mindre magesekk. De vil derfor føle seg mette etter bare en liten mengde mat – om de er aldri så sultne før de setter seg til bords.

Les også: Hva slags slanker er du?

To grundige studier

Det er foretatt to studier på dette området, med særdeles tydelige resultater, skriver Times.com. I den ene studien målte forskerne en gruppe overvektiges magevolum med dertil egnede medisinske ballonger, før de delte gruppen i to.

Den ene gruppen fikk spise så mye og ofte de ville. Den andre fikk begrensede og strengt kontrollerte mengder med mat.

Stort vekttap

Etter fire uker hadde den siste gruppen gått ned 9,1 kilo i snitt, og redusert magesekkvolumet med opptil 36 prosent.

Til sammenligning hadde ikke den andre gruppen gått ned noe som helst. De hadde heller ikke endret volum på magesekken.

– Ingen tvil

– Jeg er ikke i tvil om at dette stemmer, sier ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius ved Nutricom til klikk.no.

Les også: Slik fungerer tarmsystemet

– Magesekken har en enorm evne til å utvide seg, og det er ikke rart at folk som er vant til å spise store porsjoner, ikke føler seg mette når de spiser mindre.

qoute start

De som spiser lite, men ofte, derimot, har jevnere blodsukker og blir ikke så voldsomt sultne

quote end

I tillegg har faktorer som matens sammensetning, om maten er varm eller kald og om det er flytende eller fast føde, noe å si for metthetsfølelsen.

Svingninger i blodsukkeret

– De som spiser store måltider, spiser kanskje også sjeldnere og har større svingninger i blodsukkeret, noe som igjen kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt.

– De som spiser lite, men ofte, derimot, har jevnere blodsukker og blir ikke så voldsomt sultne, sier Borchsenius.

Overspisere med pondus

I 2001 fant dessuten et forskningsteam ut at normalvektige overspisere hadde en tendens til å få større økning i magevolum enn overvektige av samme alder og kjønn.

Også da de delte opp gruppene med overvektige, viste det seg at overspisere også har størst magevolum blant de overvektige.

Hvis forskerne har rett, vil du kunne gå ned i vekt ved å redusere magesekkens volum:

  • Spis mindre og oftere.
  • Huskeregel: Spis så du ikke lenger er sulten (ikke til du er mett)
  • Kutt for eksempel ned til én porsjon i stedet for to (uten å lesse mer på tallerkenen)
  • I starten vil du føle at du ikke får spist deg ordentlig mett. Prøv å se på det som en positiv ting, og stol på at kroppen har fått i seg nok næring i den ene porsjonen.
  • Etter hvert vil magesekken krympe slik at metthetsfølelsen kommer raskere. Dette kan skje fort, i løpet av et par dager, om du er konsekvent.
  • Hvis du sprekker, vil kroppen reagere med et tydelig ubehag. Før neste måltid vil du føle deg skrubbsulten, men prøv ikke å sprekke på nytt.
  • Blodsukkeret vil jevne seg ut og du får lyst på mindre mat. Nå trenger du ikke lenger mobilisere så mye viljestyrke for ikke å overspise.

Les mer:

Den sunneste ferdigpastaen

Her avlives slankemytene

Her er slankeosten

Nydelig helgemat med bare fem ingredienser

Kommentarer:

Trude Susegg Redaktør Helse

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Treningsvideoer

Hemmeligheten bak en fin rumpe er både rask og gratis

Du er i gang på ett minutt hvis du ser...

Se video

Slik blir rumpa sterk og strøken

Still deg opp på alle fire.

Se video

Tråkk deg til stram rumpe

Bruk kjøkkenkrakken og sett i gang.

Se video

Utfall gir struttende lår og rumpe

Lår og rumpe får kjørt seg...

Se video

Rumpa du drømmer om

Slik får du den i sommer.

Se video

Enkel øvelse med ullsokker på hendene

Skliøvelsen som styrker mage og rygg.

Se video

Øvelsen som gir en snerten rumpe

Øvelsen er effektiv for både...

Se video

Flies med håndvekter

En brystøvelse der du trener bevegelighet...

Se video

Push-ups med vekter

Klassisk øvelse som gir deg bedre holdning.

Se video

På forsiden av Slank

is

Den ene isen inneholder 369 kcal mer enn den andre

Sjekk om du har tatt det riktige valget i isdisken i sommer.

SELVBEDRAG: Vi lurer oss selv til å tro at det er mer økonomisk å kjøpe store pakker med godteri, men den store sjokoladeplaten varer sjelden stort lengre enn den lille.=

Dette er som morsmelk for hjernen

Det er en grunn til at én bit ikke er nok.

NATTMAT: Når hormonene tar kontroll på kvelden, er det lettere å overspise.=

Kvelds-sulten din blir enda verre om du spiser dette

Det foregår en dominoeffekt inni kroppen din.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Ser du hva som ikke stemmer her?

Det er ikke uvanlig med Photoshop-tabber, men klarer du å se disse?

artikkel bilde

Graviditeten endret sexlivet mitt for alltid

Suzanne Aabel om sexlivet etter fødselen.

artikkel bilde

Tabben du ikke bør gjøre når du pusser opp badet

Velg noe annet når du pusser opp.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Redaktør Helse:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktør:

    Jan Thoresen

  • Ansvarlig redaktør:

    Elisabeth Lund-Andersen

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Slank

Kalorikalkulator som finner ditt kaloribehov

Kalorikalkulatoren forteller hvor mye du kan spise.

Kom raskere i gang med 5:2-dietten på denne måten

Kickstart metoden med råd fra blant andre PT Line Marion Kjøniksen.

Den ene isen inneholder 369 kcal mer enn den andre

Sjekk om du har tatt det riktige valget i isdisken i sommer.