Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

INGEN OPERASJON: Du trenger ikke å legge deg under kniven for å minske magesekken. © Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Slanking

Du kan krympe magesekken uten operasjon

Du kan enkelt gjøre magesekken mindre slik at du blir fortere mett og går ned i vekt.

Foto: Nutricom
ENIG MED FORSKERNE: Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius er ikke i tvil om at magesekken kan forstørres og forminskes etter hvor mye man spiser. © Foto: Nutricom

Hvorfor er det slik at noen ikke orker mer enn én porsjon selv om de er skrubbsultne, mens andre må spise det dobbelte for å føle seg mette?

Magesekken utvides

Svaret er at magesekken er elastisk. Folk som konstant overspiser, vil ifølge forskerne strekke ut magesekken. Med det økte magevolumet må de hele tiden spise mer for å føle seg mette.

Småspisere, derimot, har en langt mindre magesekk. De vil derfor føle seg mette etter bare en liten mengde mat – om de er aldri så sultne før de setter seg til bords.

Les også: Hva slags slanker er du?

To grundige studier

Det er foretatt to studier på dette området, med særdeles tydelige resultater, skriver Times.com. I den ene studien målte forskerne en gruppe overvektiges magevolum med dertil egnede medisinske ballonger, før de delte gruppen i to.

Den ene gruppen fikk spise så mye og ofte de ville. Den andre fikk begrensede og strengt kontrollerte mengder med mat.

Stort vekttap

Etter fire uker hadde den siste gruppen gått ned 9,1 kilo i snitt, og redusert magesekkvolumet med opptil 36 prosent.

Til sammenligning hadde ikke den andre gruppen gått ned noe som helst. De hadde heller ikke endret volum på magesekken.

– Ingen tvil

– Jeg er ikke i tvil om at dette stemmer, sier ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius ved Nutricom til klikk.no.

Les også: Slik fungerer tarmsystemet

– Magesekken har en enorm evne til å utvide seg, og det er ikke rart at folk som er vant til å spise store porsjoner, ikke føler seg mette når de spiser mindre.

qoute start

De som spiser lite, men ofte, derimot, har jevnere blodsukker og blir ikke så voldsomt sultne

quote end

I tillegg har faktorer som matens sammensetning, om maten er varm eller kald og om det er flytende eller fast føde, noe å si for metthetsfølelsen.

Svingninger i blodsukkeret

– De som spiser store måltider, spiser kanskje også sjeldnere og har større svingninger i blodsukkeret, noe som igjen kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt.

– De som spiser lite, men ofte, derimot, har jevnere blodsukker og blir ikke så voldsomt sultne, sier Borchsenius.

Overspisere med pondus

I 2001 fant dessuten et forskningsteam ut at normalvektige overspisere hadde en tendens til å få større økning i magevolum enn overvektige av samme alder og kjønn.

Også da de delte opp gruppene med overvektige, viste det seg at overspisere også har størst magevolum blant de overvektige.

Hvis forskerne har rett, vil du kunne gå ned i vekt ved å redusere magesekkens volum:

  • Spis mindre og oftere.
  • Huskeregel: Spis så du ikke lenger er sulten (ikke til du er mett)
  • Kutt for eksempel ned til én porsjon i stedet for to (uten å lesse mer på tallerkenen)
  • I starten vil du føle at du ikke får spist deg ordentlig mett. Prøv å se på det som en positiv ting, og stol på at kroppen har fått i seg nok næring i den ene porsjonen.
  • Etter hvert vil magesekken krympe slik at metthetsfølelsen kommer raskere. Dette kan skje fort, i løpet av et par dager, om du er konsekvent.
  • Hvis du sprekker, vil kroppen reagere med et tydelig ubehag. Før neste måltid vil du føle deg skrubbsulten, men prøv ikke å sprekke på nytt.
  • Blodsukkeret vil jevne seg ut og du får lyst på mindre mat. Nå trenger du ikke lenger mobilisere så mye viljestyrke for ikke å overspise.

Les mer:

Den sunneste ferdigpastaen

Her avlives slankemytene

Her er slankeosten

Nydelig helgemat med bare fem ingredienser

Kommentarer:

Trude Susegg Redaktør Helse

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Treningsvideoer

Øvelsen som gir en snerten rumpe

Øvelsen er effektiv for både...

Se video

3. Flies med håndvekter

En brystøvelse der du trener bevegelighet...

Se video

1. Push-ups med vekter

Klassisk øvelse som gir deg bedre holdning.

Se video

4. Pullover med vekter

Øvelsen som gjør overkroppen mer...

Se video

2. Fremoverbøyd roing med håndvekter

Tren holdningsmusklene med denne enkle...

Se video

5. Skulderpress

Gir deg god holdning og økt selvtillit!

Se video

Slik gjør du armhevninger riktig

Supereffektiv for overkroppen.

Se video

Utfall gir deg strammere rumpe og lår

Enkel øvelse for kjappe resultater.

Se video

På forsiden av Slank

faste 5-2 dietten

Er dette egentlig bra for deg?

To ting du må passe på hvis du faster to dager i uken.

Greit å være tykk så lenge du er sunn?

Og er det noe som heter "sunn overvekt"?

VB6: Du vil ikke gå ned i vekt om du spiser vegansk mat gjennom dagen, for så å skeie ut med store biffer i fløtesaus, sjokoladekaker med masse egg og smør, milkshakes og osteterninger på kvelden.=

- Spis hva du vil etter klokken 18

Nå er det VB6-dietten som gjelder.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Du vil ikke tro det du ser

Genial måte å skille egg og hvite på!

artikkel bilde

Kjenner du igjen kjendisen?

Nei, det skal nemlig mye til...

artikkel bilde

- Interiøret er for oss som bor her

Se hvordan keramikeren har utnyttet hver krik og krok i Ullevål Hageby-leiligheten.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Redaktør Helse:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktør:

    Jan Thoresen

  • Ansvarlig redaktør:

    Elisabeth Lund-Andersen

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Slank

Kom raskere i gang med 5:2-dietten på denne måten

Kickstart metoden med råd fra blant andre PT Line Marion Kjøniksen.

Er dette egentlig bra for deg?

To ting du må passe på hvis du faster to dager i uken.

Du går ned en halv kilo i uka med 5:2-dietten

5:2-dietten er enkel, men ekspertene er ikke overbegeistret.