Kalorier i mat

Kalori er en enhet for måling av energi med symbol cal. Vanligvis oppgis mengden kalorier i kilokalorier (kcal), altså 1000 kalorier, på matvareetiketter.

I dagligtale er det vanlig å lese kcal som «kalorier».

En kalori er den energimengden som skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én varmegrad (K).

Kilde: Wikipedia

Har du tråkka i salaten?

Føler du deg sunn når du bestiller salat på restaurant? En tacosalat, gresk salat, eller kanskje klassikeren cæsar?

Disse kan fort bli til kaloribomber.

Det er ikke bare dressingen som kan gjøre salaten kaloririk, men også krutongene og den revne osten.

Like mange kcal som en burger

- Det sunne alternativet er ikke alltid det magreste, og dette gjelder spesielt for salat, sier konseptsjef Jeanette Roede i Grete Roede.

- En tacosalat full av knuste tacoskjell, fetaost, krutonger, en kremet dressing og et par salatblader på toppen kan rett og slett være en skikkelig kaloribombe, fortsetter hun.

- På noen av hamburgerrestaurantene kan salat med dressing inneholde like mange kalorier som en cheeseburger og faktisk flere enn en hamburger, så det er med andre ord slettes ikke alltid det magreste alternativet, sier Roede.

En plain hamburger fra McDonalds inneholder 254 kcal. Cheeseburgeren deres ligger på 300 kcal. BigMac inneholder 495 kcal, ifølge nettsiden deres.

Kaloriholdige salater

Cæsarsalaten med crispy chicken fra McDonalds inneholder 393 kcal uten dressing. Med cæsardressing må du plusse på 150 kcal, og da er du oppe i 543 - nesten 50 mer enn en BigMac.

Kaloriinnholdet som er oppgitt på nettsidene til fastfood-kjedene er kaloriinnhold uten dressing. Legger du til kaloriene fra for eksempel Honey Mustard dressing fra Burger King må du plusse på 197 kcal og da er du oppe i 418 kcal for en kyllingsalat på Burger King. Det er nesten like mye som en dobbel cheeseburger.

- Tacosalat fra Bama har 436 kcal, kyllingsalat fra Bama har 374 kcal og ost og skinke-salaten fra Bama har 400 kcal. Tallene er inkludert dressing, forteller ernæringsfysiolog Camilla Andersen som har brukt næringsinnholdsoversikten til Somebody.no.

Se gjerne vår store test av dressing fra 2013.

Tenk kalorier

- At du ikke går ned i vekt, selv om du spiser sunt, er ikke alltid motsigende. Å spise sunt er ikke det samme som å spise moderat med kalorier, sier ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen.

For eksempel vil et kosthold basert på fet fisk, avocado, nøtter, tørket frukt, vegetabilske oljer og mye brød og ris helt fint kunne kalles sunt, men maten du spiser kan fort utgjøre mange kalorier.

- En hel avocado kan raskt bli vel mye kalorier om den er en del av et måltid. En halv avocado eller kanskje til og med en kvart kan være nok, sier hun.

Lurer du på hvor mange kalorier du trenger i løpet av en dag? Denne kalorikalkulatoren forteller deg ditt kaloribehov.

- Ikke spis ubegrenset av alt som er sunt

Ifølge Roede kan verstingsalaten faktisk inneholde så mye som 500-600 kalorier hvis den har mye fet dressing og mye kaloririkt innhold.

- Og om du virkelig dynker salaten i dressing, er det ikke uvanlig å komme opp i 700 kalorier, sier hun.

- Vi har en generell oppfatning av at salat er sunt, og det er det. Men det er også avhengig av hva du putter i salaten, og selvsagt hvor mye du spiser. Selv om det er sunt kan det også være veldig kaloririkt, og det er ikke slik at du kan spise ubegrenset av alt som er sunt.

Nøtter og kjerner er veldig sunt – noe det ofte er på en salat, men det er også kaloririkt.

Det beste salatvalget

- Mye grønnsaker er alltid bra. Salaten bør hovedsakelig bestå av grønnsaker. Velg blant alle mulige varianter, råder Roede.

- Gjør salaten full av konsistens og farge og mye godt å tygge på ved å velge mange forskjellige grønnsaker. Hakkede, friske urter gir mer smak. Da trenger du ikke så mye dressing, sier hun.

Hun råder også til å velge bort fete majones- og rømmedressinger.

- Velg heller olje og eddikbaserte. En slik dressing er såpass tyntflytende at det holder med bare litt.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev, og få de beste sakene våre på mail hver mandag.

Følg gjerne Klikk Helse på Facebook.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!