Gå til innhold

Vil ikke ha barnet opp på meg etter fødsel.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Men vil at pappaen skal få han. Er dette normalt eller vil jeg virke veldig sær da?

Kan jo være det endrer seg når jeg får han ut, men per dags dato vil jeg har det slik jeg skriver :-)

 

Anonymous poster hash: 2785a...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler sen avnavling. Altså bør barnet være hos deg til navlesnoren er hvit. Det tar noen minutter. Så kan jo far klippe navlesnoren og få barnet inntil seg.

 

Anonymous poster hash: b5df0...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hugsa at det var slik for meg med førstemann..syntes det var ein skikkeleg ubehageleg tanke med babyen rett oppå magen min etterpå..Andremann vart styrtfødsel heime med far som tok imot-då måtte frøkna opp på magen min. Det var heilt fint :-) Usikker på kva eg tenker om tredje.

 

Du må velge det du kjenner på mest for eigen del :-) Trur nok ikkje det er eit ukjent "fenomen" det der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nr.3

Den med navlesnoren har jeg jo ikke tenkt på, eller jo. Skal selvfølgelig forlange at de drøyer klipping til den er "tom" gjorde det med forrige også. Då får vell lillebror komme til meg først denne gangen også :-)

 

Anonymous poster hash: 2785a...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal ta dette opp med jordmor - også må sykehuset lage en grei plan med deg og barnefar. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være problematisk at far tar babyen de første minuttene :)

Ønsker deg masse lykke til.

(Jeg har aldri tenkt tanken men skjønner deg på ett vis!) 😅👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør ha babyen oppå deg de første minuttene (helst hele den "hellige timen")- far kan få holde etterpå når/hvis du blir sydd og når du skal stelle deg. Noen av grunnnene er jo navlestrengen/avnavling, at morkaka skal lettere komme ut, hormonene skal på plass i kroppen som smertelindring mot blant annet etterriene, at melkeproduksjonen skal umiddelbart stimuleres og at babyen skal få kjenne din lukt for å knytte enda sterkere bånd i forhold til amming. Det er en fin tanke at pappaen skal få holde med en gang, men her er det viktigst hva barnets beste er. Barnets beste er å komme oppå deg rett etter fødsel!

http://www.klikk.no/foreldre/baby/etter-fodselen/dette-skjer-etter-fodsel-1653589.ece

Endret av Froggi83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvorfor ikke? Selvfølgelig ditt valg, og enkelte steder klipper de navlestrengen og vasker babyen før moren får holde, men personlig syntes jeg det var koselig og jeg hadde ikke klart å vente på å se han når jeg først hadde gått gjennom fødselen.

 

Verdens helseorganisasjon anbefaler også at babyen skal rett opp på mor, og ammes i løpet av den første timen.

 

Og man skal jo helst ikke klippe navlestrengen før den slutter å pulsere, og det tar noen minutter. Det mest praktiske stedet å legge babyen mens man venter er på morens mage eller bryst. Du vil vel ikke ha babyen liggende mellom beina dine i flere minutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...