Gå til innhold

Noen som er flinke på brødbaking her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har lyst å begynne å bake selv. Ungene er ikke begeistret for hele frø, (jeg elsker det) så er på jakt etter gode oppskrifter. Må være grov brød, men uten for mye hele korn.



Anonymous poster hash: ca12f...639
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har landet på å blande en pakke kornbrød og en pakke solsikkebrød fra Møllerens og tilsetter vann og gjær. Gir 3-4 brød avhengig av størrelse på formene. Elter i kjøkkenmaskinen i 5-10 minutter og hever ca 40 minutter. Lager brød og legger i former (dekket med bakepapir i stdet for å smøre formene). Etterhever deretter til de har vost seg litt over kanten på forma. Stekes på 200 grader varmluft i 40 minutter. Barna og mannen elsker det! Veldig saftig og billig.

 

Anonymous poster hash: 103f4...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har landet på å blande en pakke kornbrød og en pakke solsikkebrød fra Møllerens og tilsetter vann og gjær. Gir 3-4 brød avhengig av størrelse på formene. Elter i kjøkkenmaskinen i 5-10 minutter og hever ca 40 minutter. Lager brød og legger i former (dekket med bakepapir i stdet for å smøre formene). Etterhever deretter til de har vost seg litt over kanten på forma. Stekes på 200 grader varmluft i 40 minutter. Barna og mannen elsker det! Veldig saftig og billig.

 

Anonymous poster hash: 103f4...c71

 

Det kan da umulig bli billig å bruke ferdig mixede pakker? Billigere, kanskje, men ikke billig. Hvor mye koster en slik pakke da?

 

 

Anonymous poster hash: 7c35a...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en super enkel oppskrift som passer for både stort og smått i husholdning som du kan få i morgen evt på mandag. Sitter på PADen akkurat nå.. Det går kort og godt ut å strekk og brett metoden uten kjøkkenmaskin eller elting :) Du kan bake 3 forskjellige brød på en gang i 2L form mtp voksne og barne vennlige brød :) :)

 

Anonymous poster hash: 7456d...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en super enkel oppskrift som passer for både stort og smått i husholdning som du kan få i morgen evt på mandag. Sitter på PADen akkurat nå.. Det går kort og godt ut å strekk og brett metoden uten kjøkkenmaskin eller elting :) Du kan bake 3 forskjellige brød på en gang i 2L form mtp voksne og barne vennlige brød :) :)

 

Anonymous poster hash: 7456d...684

 

Åja, vær så snill å poste den! Jeg har også veldig lyst på en god oppskrift! Jeg får følge denne tråden slik at jeg får vite det om du poster. :) 

 

Anonymous poster hash: b8470...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym #5 her igjen :)

Anonym #6: Hehe, her kommer etterlengtende oppskriften :) Jeg får advarer deg på forhånd, disse brødene er farlig god og kjempe enkel å bake. Du trenger verken kjøkkenmaskin eller elte deigen.

Til Anonym #1: Når det gjelder frø og slikt så liker heller ikke mine unger det. Jeg pleier å knuse masse frø og helkorn i blender (evt foodprosessor) og oppvarer det i en tom melpose, så har jeg det alltids tilgjengelig når jeg skal bake brød til dem.

 

Her er grunnoppskrift til 1 brød i 2L form
4 ss sesamfrø
4 ss solsikkerfrø
4 ss linfrø
500 gr melblanding ( 2/3 del bør være hvetemel, resten kan man mikse det man har i skapet eller har lyst å ha i deigen)
1 - 1,5 ts salt
1/2 ts tørrgjør
4 dl vann

Hvis deigen skal heves minimum 8 timer, så bruk 1/2 ts gjær og kaldt vann fra springen. Dersom det skal bakes samme dag, så øk gjærmengden til 1ts og 4 dl vann i ca 25 gr ( romtemperert). Det er bedre at du bruker kaldere vann enn "varmt" vann, for da får deigen bedre tid til å utvikle smaken.

Jeg fikk aha opplevelse da jeg så en av God Norge program på TV2 en morgen ( har mammaperm for tida :) hvor Wenche hadde baker Sverre Sætre på besøk i studio. Så enkel måte å bake brød på skal man lete lenge etter. Strekk og brett metoden heter det. Og resultatet man får av det, er saftig og luftig brød som ikke ryr, og smaker aldeles nydelig. Etter at jeg prøvd ut denne metoden, og fant min måte å gjøre det, har jeg ikke kjøpt et eneste brød på butikken!

Som jeg skrev lenger opp så har jeg mammaperm for tida, derfor har jeg alltids bakt brød samme dag. Kjekt for storebror å få fersk brød til kveldsmat før han går og legger seg :) Har derfor ikke prøvd ut langtidsheving over natta. ( Forskjellen her er at på langheving så skal man ikke strekke og brettes underveis) Ellers så har jeg brukt en del tid og "fordyper" meg i brødbaking, og har funnet en del knep som får brødrene mine til å bli veldig bra :) I mine øyner i alle fall, vi alle har vær sin smak og behag. Det jeg vil frem til er at dere må bare prøve dere frem og se hva som passer best for dere. Senk skulderen og kos dere med bakinga :) :) 

Oppskriftene som jeg har prøvd ut med stort hell med utbaking samme dag er som følger:
Har dem i bakebolle i denne rekkefølgen:
1) 
4 ss sesamfrø
4 ss solsikkerfrø
4 ss havregryn
1 ts salt
60 gr fin rug mel
110 gr grov sammalt mel
340 gr hvetemel
1 ts tørrgjær
4 dl vann i 25 gr (romtemp.)

2)
4 ss sesamfrø
4 ss helkorn
1 ts salt
60 gr fin rug mel
110 gr grov sammalt mel
340 gr hvetemel
1 ts tørrgjær
4 dl vann i 25 gr (romtemp.)

3)
4 ss sesamfrø
4 ss solsikkerfrø
1 ts salt
60 gr grov rug mel
110 gr grov sammalt mel
340 gr hvetemel
1 ts tørrgjær
4 dl vann i 25 gr (romtemp.)

4) Barnevennlige brød
8 ss knus frøblanding
1 ts salt
60 gr fin rug mel
110 gr grov sammalt mel
340 gr hvetemel
1 ts tørrgjær
4 dl vann i 25 gr (romtemp.)

Salt kan sløyfes, men jeg anbefaler ikke det med tanke på:
- forsterker glutenet (mest å si når man baker med hvete)
- Gir en mer kontrollert gjærings- / nedbrytingsprosess, slik at vi som baker med kaldheving og surdeig ikke overhever brødene.
- Tilfører smak :)

Fremgangsmåte på min måte:
- Bland sammen det tørre i en bolle, bruk sleiv, slikkepot ol. Jeg bruker bare det samme spiseskje som jeg hadde brukt til å måle opp frøene, enda mindre oppvask å tenke på ;) 
- Tilsett vann, og bland godt sammen. Deigen skal være klissete.
- Dekk deigen med plast eventuelt lokk og la det heve i 3 timer, strekk og brett underveis hver 30 minutter mellomrom. Det gjør ingenting om du ikke gjør det like ofte som meg ( Den original oppskriften til Sverre Sætre er det snakk om 2t med ca 40 min mellomrom) . Syns bare glutenet utvikler seg mye bedre da :)
På denne måten får du en rund og luftig deig med minimalt med innsats ( Dette gjør at man slipper å utføre den tunge elte delen ;)
Når deigen har hevet 30 min., ta tak i ytterkant av deigen, ha gjerne litt vann på fingrene. Løft og strekk den ene "enden" av deigen, brett så ned mot midten av deigen. Gjenta dette slik at du tilslutt har brettet rundt hele deigen.
- Sett til heving dekket med plast evt lokk i nye 30 min. Gjenta den samme prosessen, strekk og brett.
- Når 3 timer har gått, og man har gjort 6 ganger totalt med strekk og brett metoden, lar man så deigen hvile 1t før "utbaking". 
- Når det 4 time har gått, så skal deigen strekkes og brettes for siste gang. Hvelv deigen ut på et melet bakebord. Gjør ingenting om dere har mye mel på bordet. Brødet blir uansett saftig og god.
- Strekk deigen ut til en firkant ( ikke altfor stort, sånn cirka 20 - 22 cm). Brett så varsomt deigen i hvert av de fire hjørnene inn mot midten, som en konvolutt ( slik at du bevarer luften i deigen). Ta så hjørne for hjørne og strekk det mot midten flere ganger ( ikke press ned for hardt, luften skal bevares for å få et luftig brød) til deigen har strammet seg opp og du får en fin stram rund deig. Legg deigen med "brettesiden" (skjøten) ned oppå det melete bakebordet og la det hvile i 15 - 20 min før utforming av brødet.
- Når hviletiden er over, (brettsiden skal fortsatt være ned), ta på hver siden av deigen ( en hånd på venstre og en hånd på høyre siden) mot midten av deigen og strekk det ut med fingrene til en rekangulær form. Deigen er blitt elastisk, så bare strekk i vei :) Sett gjerne brødform foran, da ser du hvor mye du må strekker deigen. Det må helst ikke være lengre enn brødformen din.
- Brett 1/3 av deigen inn mot midten, rull evt brett den andre tredje delen inn mot midten. og knip deigen sammen i skjøten. Brett den så over seg selv, og knip den sammen igjen.
- Legg deigen med skjøten ned i en brødform kledd med bakepapir. Områder der det ikke er bakepapir å se, som regel på endene av formen, smør godt med matolje der! 
- Strø litt mel på toppen, og dekk til med f.eks et rent (lin) håndklær og sett deigen på kjøkkenbenken til etterheving til dobbel størrelse. Det tar alt fra 1-2 timer avhengig av hvor varm deigen er, og hvor varmt det er i rommet.
- Forvarme ovnen 200 gr med over- og undervarme.
- Gjærbakst blir bedre om den blir tilført damp under steking. Brød får en sprøere skorpe og hever enda mer i ovnen siden skropen tørkes ikke inn og lukker med en gang den blir satt inn i ovnen. Derfor setter jeg alltid en ekstra rist nederst i ovnen og har så en Weber dryppebakke ( 
http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/grill-og-sommerprodukter/WEBER6415/weber-dryppbakke) på den. Du kan setter en tom langpanne eller noe lignende som tåler høy varme i bunnen av stekovnen mens den varmes opp. Når du har satt inn baksten, heller du en kopp kokende vann (0,5 - 1dl) i langpannen og lukker ovnsdøra fort igjen. 
-  Steketiden på brødet her hjemme (steker 3 brød i brødform samtidig) tar nøyaktig 1 time. For å få sprø skorpe og bedre stekt brød, har jeg konsekvent etter 2/3 av steketiden er unnagjort ( da har brødene sluttet å heve seg allikevel), åpner ovnsdøra og tar ut risten med dryppebakke ut, samtidig få ut mest mulig damp som er igjen i ovnen. Når det er 10 - 15 min igjen av steketiden, pleier jeg å ta brødene ut av formen og steke det videre til dem er ferdige. Da får jeg enda ekstra steke skorpe rundt hele brødet.
- Husk å avskjøl brødene på rist. De brødene som ikke skal spises opp med en gang, må være helt avkjølt før du fryser dem ned.

Det anbefales ikke å etterheve brødene over vask med masse varmt vann, for da får ikke deigen muligheter for å utvikle seg etter sitt eget tempo. Jo mer tid den får "godgjøre" seg, jo bedre smak for brødet seg. Om du ønsker det allikevel for å spare tid, så anbefaler jeg at du bruker maks 10 cm med varmt vann. Positive ved dette er at brødene får ekstra damp med seg i ovnen.

Som jeg skrev lenger opp, så pleier jeg å bake 3 brød på en gang. Da bruker jeg to 4L bakeboller med lokk ( fra Europris til 42 kr pr stk: http://www.europris.no/kunder/europris/euro.nsf/pages/produkt?open&gruppeid=E0503&artnr=105324&qm=sym,3,1,3,0,0 ). Lager deig for 1 brød i den ene og 2 brød i den andre. Jeg deler deigen i to med ( deigskraper) en gang jeg hvelver deigen på bakebordet etter 4t med heving, dvs før strekking til firkant og bretting utføres!

Disse brødene kan også stekes i jerngryte, men siden vi er storforbruker på brød, så syns jeg det er kjekt å bake mange på en gang.

Det er også lurt å bake samme type brød ( samme oppskrift) på de 3 brødene, for da er dem mer eller mindre like store og stekt jevnere. Men det er ikke noe problem å mikse. Har gjort det flere ganger, men da må man regner med forskjellige fasonger og steketid.
 
Det er lurt å se på disse linkene før du starte med bakinga :)
Inspirasjonsskilder:
http://www.tv2.no/gmn/wenche/oppskrifter/froebroed-2336208.html
( Episoden fra God Morgen Norge som jeg ble inspirert av, som viser kortidsheving)

http://issuu.com/forlagetpress/docs/9788275476713?e=0%2F5459643#search
( Her viser Sverre Sætre strekk og brett metode ved langtidsheving, gjerne over natta)

http://www.matpaabordet.no/2011/11/no-knead-brod-uten-gryte/

http://vakrekaker.no/grovebrod-uten-elting/

Lykke til :) Håper flere begynner å bake brød nå :) :)

PS: Om det er noka dere lurer på, ikke nøl å spør.



Anonymous poster hash: 7456d...684
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Anonym #5 her igjen :)

 

Anonym #6: Hehe, her kommer etterlengtende oppskriften :) Jeg får advarer deg på forhånd, disse brødene er farlig god og kjempe enkel å bake. Du trenger verken kjøkkenmaskin eller elte deigen.

 

Til Anonym #1: Når det gjelder frø og slikt så liker heller ikke mine unger det. Jeg pleier å knuse masse frø og helkorn i blender (evt foodprosessor) og oppvarer det i en tom melpose, så har jeg det alltids tilgjengelig når jeg skal bake brød til dem.

 

 

Her er grunnoppskrift til 1 brød i 2L form

4 ss sesamfrø

4 ss solsikkerfrø

4 ss linfrø

500 gr melblanding ( 2/3 del bør være hvetemel, resten kan man mikse det man har i skapet eller har lyst å ha i deigen)

1 - 1,5 ts salt

1/2 ts tørrgjør

4 dl vann

 

Hvis deigen skal heves minimum 8 timer, så bruk 1/2 ts gjær og kaldt vann fra springen. Dersom det skal bakes samme dag, så øk gjærmengden til 1ts og 4 dl vann i ca 25 gr ( romtemperert). Det er bedre at du bruker kaldere vann enn "varmt" vann, for da får deigen bedre tid til å utvikle smaken.

Jeg fikk aha opplevelse da jeg så en av God Norge program på TV2 en morgen ( har mammaperm for tida :) hvor Wenche hadde baker Sverre Sætre på besøk i studio. Så enkel måte å bake brød på skal man lete lenge etter. Strekk og brett metoden heter det. Og resultatet man får av det, er saftig og luftig brød som ikke ryr, og smaker aldeles nydelig. Etter at jeg prøvd ut denne metoden, og fant min måte å gjøre det, har jeg ikke kjøpt et eneste brød på butikken!

 

Som jeg skrev lenger opp så har jeg mammaperm for tida, derfor har jeg alltids bakt brød samme dag. Kjekt for storebror å få fersk brød til kveldsmat før han går og legger seg :) Har derfor ikke prøvd ut langtidsheving over natta. ( Forskjellen her er at på langheving så skal man ikke strekke og brettes underveis) Ellers så har jeg brukt en del tid og "fordyper" meg i brødbaking, og har funnet en del knep som får brødrene mine til å bli veldig bra :) I mine øyner i alle fall, vi alle har vær sin smak og behag. Det jeg vil frem til er at dere må bare prøve dere frem og se hva som passer best for dere. Senk skulderen og kos dere med bakinga :) :) 

 

Oppskriftene som jeg har prøvd ut med stort hell med utbaking samme dag er som følger:

Har dem i bakebolle i denne rekkefølgen:

1) 

4 ss sesamfrø

4 ss solsikkerfrø

4 ss havregryn

1 ts salt

60 gr fin rug mel

110 gr grov sammalt mel

340 gr hvetemel

1 ts tørrgjær

4 dl vann i 25 gr (romtemp.)

 

2)

4 ss sesamfrø

4 ss helkorn

1 ts salt

60 gr fin rug mel

110 gr grov sammalt mel

340 gr hvetemel

1 ts tørrgjær

4 dl vann i 25 gr (romtemp.)

 

3)

4 ss sesamfrø

4 ss solsikkerfrø

1 ts salt

60 gr grov rug mel

110 gr grov sammalt mel

340 gr hvetemel

1 ts tørrgjær

4 dl vann i 25 gr (romtemp.)

 

4) Barnevennlige brød

8 ss knus frøblanding

1 ts salt

60 gr fin rug mel

110 gr grov sammalt mel

340 gr hvetemel

1 ts tørrgjær

4 dl vann i 25 gr (romtemp.)

 

Salt kan sløyfes, men jeg anbefaler ikke det med tanke på:

- forsterker glutenet (mest å si når man baker med hvete)

- Gir en mer kontrollert gjærings- / nedbrytingsprosess, slik at vi som baker med kaldheving og surdeig ikke overhever brødene.

- Tilfører smak :)

Fremgangsmåte på min måte:

- Bland sammen det tørre i en bolle, bruk sleiv, slikkepot ol. Jeg bruker bare det samme spiseskje som jeg hadde brukt til å måle opp frøene, enda mindre oppvask å tenke på ;) 

- Tilsett vann, og bland godt sammen. Deigen skal være klissete.

- Dekk deigen med plast eventuelt lokk og la det heve i 3 timer, strekk og brett underveis hver 30 minutter mellomrom. Det gjør ingenting om du ikke gjør det like ofte som meg ( Den original oppskriften til Sverre Sætre er det snakk om 2t med ca 40 min mellomrom) . Syns bare glutenet utvikler seg mye bedre da :)

På denne måten får du en rund og luftig deig med minimalt med innsats ( Dette gjør at man slipper å utføre den tunge elte delen ;)

Når deigen har hevet 30 min., ta tak i ytterkant av deigen, ha gjerne litt vann på fingrene. Løft og strekk den ene "enden" av deigen, brett så ned mot midten av deigen. Gjenta dette slik at du tilslutt har brettet rundt hele deigen.

- Sett til heving dekket med plast evt lokk i nye 30 min. Gjenta den samme prosessen, strekk og brett.

- Når 3 timer har gått, og man har gjort 6 ganger totalt med strekk og brett metoden, lar man så deigen hvile 1t før "utbaking". 

- Når det 4 time har gått, så skal deigen strekkes og brettes for siste gang. Hvelv deigen ut på et melet bakebord. Gjør ingenting om dere har mye mel på bordet. Brødet blir uansett saftig og god.

- Strekk deigen ut til en firkant ( ikke altfor stort, sånn cirka 20 - 22 cm). Brett så varsomt deigen i hvert av de fire hjørnene inn mot midten, som en konvolutt ( slik at du bevarer luften i deigen). Ta så hjørne for hjørne og strekk det mot midten flere ganger ( ikke press ned for hardt, luften skal bevares for å få et luftig brød) til deigen har strammet seg opp og du får en fin stram rund deig. Legg deigen med "brettesiden" (skjøten) ned oppå det melete bakebordet og la det hvile i 15 - 20 min før utforming av brødet.

- Når hviletiden er over, (brettsiden skal fortsatt være ned), ta på hver siden av deigen ( en hånd på venstre og en hånd på høyre siden) mot midten av deigen og strekk det ut med fingrene til en rekangulær form. Deigen er blitt elastisk, så bare strekk i vei :) Sett gjerne brødform foran, da ser du hvor mye du må strekker deigen. Det må helst ikke være lengre enn brødformen din.

- Brett 1/3 av deigen inn mot midten, rull evt brett den andre tredje delen inn mot midten. og knip deigen sammen i skjøten. Brett den så over seg selv, og knip den sammen igjen.

- Legg deigen med skjøten ned i en brødform kledd med bakepapir. Områder der det ikke er bakepapir å se, som regel på endene av formen, smør godt med matolje der! 

- Strø litt mel på toppen, og dekk til med f.eks et rent (lin) håndklær og sett deigen på kjøkkenbenken til etterheving til dobbel størrelse. Det tar alt fra 1-2 timer avhengig av hvor varm deigen er, og hvor varmt det er i rommet.

- Forvarme ovnen 200 gr med over- og undervarme.

- Gjærbakst blir bedre om den blir tilført damp under steking. Brød får en sprøere skorpe og hever enda mer i ovnen siden skropen tørkes ikke inn og lukker med en gang den blir satt inn i ovnen. Derfor setter jeg alltid en ekstra rist nederst i ovnen og har så en Weber dryppebakke ( http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/grill-og-sommerprodukter/WEBER6415/weber-dryppbakke) på den. Du kan setter en tom langpanne eller noe lignende som tåler høy varme i bunnen av stekovnen mens den varmes opp. Når du har satt inn baksten, heller du en kopp kokende vann (0,5 - 1dl) i langpannen og lukker ovnsdøra fort igjen. 

-  Steketiden på brødet her hjemme (steker 3 brød i brødform samtidig) tar nøyaktig 1 time. For å få sprø skorpe og bedre stekt brød, har jeg konsekvent etter 2/3 av steketiden er unnagjort ( da har brødene sluttet å heve seg allikevel), åpner ovnsdøra og tar ut risten med dryppebakke ut, samtidig få ut mest mulig damp som er igjen i ovnen. Når det er 10 - 15 min igjen av steketiden, pleier jeg å ta brødene ut av formen og steke det videre til dem er ferdige. Da får jeg enda ekstra steke skorpe rundt hele brødet.

- Husk å avskjøl brødene på rist. De brødene som ikke skal spises opp med en gang, må være helt avkjølt før du fryser dem ned.

 

Det anbefales ikke å etterheve brødene over vask med masse varmt vann, for da får ikke deigen muligheter for å utvikle seg etter sitt eget tempo. Jo mer tid den får "godgjøre" seg, jo bedre smak for brødet seg. Om du ønsker det allikevel for å spare tid, så anbefaler jeg at du bruker maks 10 cm med varmt vann. Positive ved dette er at brødene får ekstra damp med seg i ovnen.

 

Som jeg skrev lenger opp, så pleier jeg å bake 3 brød på en gang. Da bruker jeg to 4L bakeboller med lokk ( fra Europris til 42 kr pr stk: http://www.europris.no/kunder/europris/euro.nsf/pages/produkt?open&gruppeid=E0503&artnr=105324&qm=sym,3,1,3,0,0 ). Lager deig for 1 brød i den ene og 2 brød i den andre. Jeg deler deigen i to med ( deigskraper) en gang jeg hvelver deigen på bakebordet etter 4t med heving, dvs før strekking til firkant og bretting utføres!

 

Disse brødene kan også stekes i jerngryte, men siden vi er storforbruker på brød, så syns jeg det er kjekt å bake mange på en gang.

 

Det er også lurt å bake samme type brød ( samme oppskrift) på de 3 brødene, for da er dem mer eller mindre like store og stekt jevnere. Men det er ikke noe problem å mikse. Har gjort det flere ganger, men da må man regner med forskjellige fasonger og steketid.

 

Det er lurt å se på disse linkene før du starte med bakinga :)

Inspirasjonsskilder:

http://www.tv2.no/gmn/wenche/oppskrifter/froebroed-2336208.html

( Episoden fra God Morgen Norge som jeg ble inspirert av, som viser kortidsheving)

 

http://issuu.com/forlagetpress/docs/9788275476713?e=0%2F5459643#search

( Her viser Sverre Sætre strekk og brett metode ved langtidsheving, gjerne over natta)

 

http://www.matpaabordet.no/2011/11/no-knead-brod-uten-gryte/

 

http://vakrekaker.no/grovebrod-uten-elting/

 

Lykke til :) Håper flere begynner å bake brød nå :) :)

 

PS: Om det er noka dere lurer på, ikke nøl å spør.

 

Anonymous poster hash: 7456d...684

 

 

Fy søren!! Jeg bøyer meg i støvet! :pls: Dette skal definitivt prøves, gleder meg! Tuusen takk! :hjertesmil:  #6

 

Anonymous poster hash: b8470...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Anonym #5 her igjen :)

 

Anonym #6: Hehe, her kommer etterlengtende oppskriften :) Jeg får advarer deg på forhånd, disse brødene er farlig god og kjempe enkel å bake. Du trenger verken kjøkkenmaskin eller elte deigen.

 

Til Anonym #1: Når det gjelder frø og slikt så liker heller ikke mine unger det. Jeg pleier å knuse masse frø og helkorn i blender (evt foodprosessor) og oppvarer det i en tom melpose, så har jeg det alltids tilgjengelig når jeg skal bake brød til dem.

 

 

Her er grunnoppskrift til 1 brød i 2L form

4 ss sesamfrø

4 ss solsikkerfrø

4 ss linfrø

500 gr melblanding ( 2/3 del bør være hvetemel, resten kan man mikse det man har i skapet eller har lyst å ha i deigen)

1 - 1,5 ts salt

1/2 ts tørrgjør

4 dl vann

 

Hvis deigen skal heves minimum 8 timer, så bruk 1/2 ts gjær og kaldt vann fra springen. Dersom det skal bakes samme dag, så øk gjærmengden til 1ts og 4 dl vann i ca 25 gr ( romtemperert). Det er bedre at du bruker kaldere vann enn "varmt" vann, for da får deigen bedre tid til å utvikle smaken.

Jeg fikk aha opplevelse da jeg så en av God morgen Norge program på TV2 en morgen ( har mammaperm for tida :) hvor Wenche hadde baker Sverre Sætre på besøk i studio. Så enkel måte å bake brød på skal man lete lenge etter. Strekk og brett metoden heter det. Og resultatet man får av det, er saftig og luftig brød som ikke ryr, og smaker aldeles nydelig. Etter at jeg prøvd ut denne metoden, og fant min måte å gjøre det, har jeg ikke kjøpt et eneste brød på butikken!

 

Som jeg skrev lenger opp så har jeg mammaperm for tida, derfor har jeg alltids bakt brød samme dag. Kjekt for storebror å få fersk brød til kveldsmat før han går og legger seg :) Har derfor ikke prøvd ut langtidsheving over natta. ( Forskjellen her er at på langheving så skal man ikke strekke og brettes underveis) Ellers så har jeg brukt en del tid og "fordyper" meg i brødbaking, og har funnet en del knep som får brødrene mine til å bli veldig bra :) I mine øyner i alle fall, vi alle har vær sin smak og behag. Det jeg vil frem til er at dere må bare prøve dere frem og se hva som passer best for dere. Senk skulderen og kos dere med bakinga :) :)

 

Oppskriftene som jeg har prøvd ut med stort hell med utbaking samme dag er som følger:

Har dem i bakebolle i denne rekkefølgen:

1)

4 ss sesamfrø

4 ss solsikkerfrø

4 ss havregryn

1 ts salt

60 gr fin rug mel

110 gr grov sammalt mel

340 gr hvetemel

1 ts tørrgjær

4 dl vann i 25 gr (romtemp.)

 

2)

4 ss sesamfrø

4 ss helkorn

1 ts salt

60 gr fin rug mel

110 gr grov sammalt mel

340 gr hvetemel

1 ts tørrgjær

4 dl vann i 25 gr (romtemp.)

 

3)

4 ss sesamfrø

4 ss solsikkerfrø

1 ts salt

60 gr grov rug mel

110 gr grov sammalt mel

340 gr hvetemel

1 ts tørrgjær

4 dl vann i 25 gr (romtemp.)

 

4) Barnevennlige brød

8 ss knus frøblanding

1 ts salt

60 gr fin rug mel

110 gr grov sammalt mel

340 gr hvetemel

1 ts tørrgjær

4 dl vann i 25 gr (romtemp.)

 

Salt kan sløyfes, men jeg anbefaler ikke det med tanke på:

- forsterker glutenet (mest å si når man baker med hvete)

- Gir en mer kontrollert gjærings- / nedbrytingsprosess, slik at vi som baker med kaldheving og surdeig ikke overhever brødene.

- Tilfører smak :)

Fremgangsmåte på min måte:

- Bland sammen det tørre i en bolle, bruk sleiv, slikkepot ol. Jeg bruker bare det samme spiseskje som jeg hadde brukt til å måle opp frøene, enda mindre oppvask å tenke på ;)

- Tilsett vann, og bland godt sammen. Deigen skal være klissete.

- Dekk deigen med plast eventuelt lokk og la det heve i 3 timer, strekk og brett underveis hver 30 minutter mellomrom. Det gjør ingenting om du ikke gjør det like ofte som meg ( Den original oppskriften til Sverre Sætre er det snakk om 2t med ca 40 min mellomrom) . Syns bare glutenet utvikler seg mye bedre da :)

På denne måten får du en rund og luftig deig med minimalt med innsats ( Dette gjør at man slipper å utføre den tunge elte delen ;)

Når deigen har hevet 30 min., ta tak i ytterkant av deigen, ha gjerne litt vann på fingrene. Løft og strekk den ene "enden" av deigen, brett så ned mot midten av deigen. Gjenta dette slik at du tilslutt har brettet rundt hele deigen.

- Sett til heving dekket med plast evt lokk i nye 30 min. Gjenta den samme prosessen, strekk og brett.

- Når 3 timer har gått, og man har gjort 6 ganger totalt med strekk og brett metoden, lar man så deigen hvile 1t før "utbaking".

- Når det 4 time har gått, så skal deigen strekkes og brettes for siste gang. Hvelv deigen ut på et melet bakebord. Gjør ingenting om dere har mye mel på bordet. Brødet blir uansett saftig og god.

- Strekk deigen ut til en firkant ( ikke altfor stort, sånn cirka 20 - 22 cm). Brett så varsomt deigen i hvert av de fire hjørnene inn mot midten, som en konvolutt ( slik at du bevarer luften i deigen). Ta så hjørne for hjørne og strekk det mot midten flere ganger ( ikke press ned for hardt, luften skal bevares for å få et luftig brød) til deigen har strammet seg opp og du får en fin stram rund deig. Legg deigen med "brettesiden" (skjøten) ned oppå det melete bakebordet og la det hvile i 15 - 20 min før utforming av brødet.

- Når hviletiden er over, (brettsiden skal fortsatt være ned), ta på hver siden av deigen ( en hånd på venstre og en hånd på høyre siden) mot midten av deigen og strekk det ut med fingrene til en rekangulær form. Deigen er blitt elastisk, så bare strekk i vei :) Sett gjerne brødform foran, da ser du hvor mye du må strekker deigen. Det må helst ikke være lengre enn brødformen din.

- Brett 1/3 av deigen inn mot midten, rull evt brett den andre tredje delen inn mot midten. og knip deigen sammen i skjøten. Brett den så over seg selv, og knip den sammen igjen.

- Legg deigen med skjøten ned i en brødform kledd med bakepapir. Områder der det ikke er bakepapir å se, som regel på endene av formen, smør godt med matolje der!

- Strø litt mel på toppen, og dekk til med f.eks et rent (lin) håndklær og sett deigen på kjøkkenbenken til etterheving til dobbel størrelse. Det tar alt fra 1-2 timer avhengig av hvor varm deigen er, og hvor varmt det er i rommet.

- Forvarme ovnen 200 gr med over- og undervarme.

- Gjærbakst blir bedre om den blir tilført damp under steking. Brød får en sprøere skorpe og hever enda mer i ovnen siden skropen tørkes ikke inn og lukker med en gang den blir satt inn i ovnen. Derfor setter jeg alltid en ekstra rist nederst i ovnen og har så en Weber dryppebakke ( http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/grill-og-sommerprodukter/WEBER6415/weber-dryppbakke) på den. Du kan setter en tom langpanne eller noe lignende som tåler høy varme i bunnen av stekovnen mens den varmes opp. Når du har satt inn baksten, heller du en kopp kokende vann (0,5 - 1dl) i langpannen og lukker ovnsdøra fort igjen.

- Steketiden på brødet her hjemme (steker 3 brød i brødform samtidig) tar nøyaktig 1 time. For å få sprø skorpe og bedre stekt brød, har jeg konsekvent etter 2/3 av steketiden er unnagjort ( da har brødene sluttet å heve seg allikevel), åpner ovnsdøra og tar ut risten med dryppebakke ut, samtidig få ut mest mulig damp som er igjen i ovnen. Når det er 10 - 15 min igjen av steketiden, pleier jeg å ta brødene ut av formen og steke det videre til dem er ferdige. Da får jeg enda ekstra steke skorpe rundt hele brødet.

- Husk å avskjøl brødene på rist. De brødene som ikke skal spises opp med en gang, må være helt avkjølt før du fryser dem ned.

 

Det anbefales ikke å etterheve brødene over vask med masse varmt vann, for da får ikke deigen muligheter for å utvikle seg etter sitt eget tempo. Jo mer tid den får "godgjøre" seg, jo bedre smak for brødet seg. Om du ønsker det allikevel for å spare tid, så anbefaler jeg at du bruker maks 10 cm med varmt vann. Positive ved dette er at brødene får ekstra damp med seg i ovnen.

 

Som jeg skrev lenger opp, så pleier jeg å bake 3 brød på en gang. Da bruker jeg to 4L bakeboller med lokk ( fra Europris til 42 kr pr stk: http://www.europris.no/kunder/europris/euro.nsf/pages/produkt?open&gruppeid=E0503&artnr=105324&qm=sym,3,1,3,0,0 ). Lager deig for 1 brød i den ene og 2 brød i den andre. Jeg deler deigen i to med ( deigskraper) en gang jeg hvelver deigen på bakebordet etter 4t med heving, dvs før strekking til firkant og bretting utføres!

 

Disse brødene kan også stekes i jerngryte, men siden vi er storforbruker på brød, så syns jeg det er kjekt å bake mange på en gang.

 

Det er også lurt å bake samme type brød ( samme oppskrift) på de 3 brødene, for da er dem mer eller mindre like store og stekt jevnere. Men det er ikke noe problem å mikse. Har gjort det flere ganger, men da må man regner med forskjellige fasonger og steketid.

 

Det er lurt å se på disse linkene før du starte med bakinga :)

Inspirasjonsskilder:

http://www.tv2.no/gmn/wenche/oppskrifter/froebroed-2336208.html

( Episoden fra God Morgen Norge som jeg ble inspirert av, som viser kortidsheving)

 

http://issuu.com/forlagetpress/docs/9788275476713?e=0%2F5459643#search

( Her viser Sverre Sætre strekk og brett metode ved langtidsheving, gjerne over natta)

 

http://www.matpaabordet.no/2011/11/no-knead-brod-uten-gryte/

 

http://vakrekaker.no/grovebrod-uten-elting/

 

Lykke til :) Håper flere begynner å bake brød nå :) :)

 

PS: Om det er noka dere lurer på, ikke nøl å spør.

 

Anonymous poster hash: 7456d...684

 

Fy søren!! Jeg bøyer meg i støvet! :pls: Dette skal definitivt prøves, gleder meg! Tuusen takk! :hjertesmil: #6

 

Anonymous poster hash: b8470...521

Hehe, bare hyggelig du :)

Når familien din har fått smaken på dette brødet, så vil de neppe ha kjøpbrød noe mer.

Forresten så kan du bake rundstykker med denne metoden også.

Lykke til, og kos deg med bakingen :) :)

#5

 

Anonymous poster hash: 7456d...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har lyst å begynne å bake selv. Ungene er ikke begeistret for hele frø, (jeg elsker det) så er på jakt etter gode oppskrifter. Må være grov brød, men uten for mye hele korn.

 

Anonymous poster hash: ca12f...639

 

Bland selv?

 

La over halvparten av melet være minimum sammalt. Ha i en dæsj appelsinjus, halvparten av gjæret du tenker å ha i, bland inn resten med vann og la stå over natta.

 

Med appelsinjus blir det saftig, kutt olje, det får det bare til å bli ryete etter en dag eller to.

 

Med langtidsheving får du en annen type bakst, og det er lettere å gå gode grovbrød som også ungene spiser.

 

Om du er veldig glad i frø, tar du ekstra frø i halvparten av deigen og steker to brød, ett til barna og ett til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym #5 her igjen :)Anonym #6: Hehe, her kommer etterlengtende oppskriften :) Jeg får advarer deg på forhånd, disse brødene er farlig god og kjempe enkel å bake. Du trenger verken kjøkkenmaskin eller elte deigen.Til Anonym #1: Når det gjelder frø og slikt så liker heller ikke mine unger det. Jeg pleier å knuse masse frø og helkorn i blender (evt foodprosessor) og oppvarer det i en tom melpose, så har jeg det alltids tilgjengelig når jeg skal bake brød til dem. Her er grunnoppskrift til 1 brød i 2L form4 ss sesamfrø4 ss solsikkerfrø4 ss linfrø500 gr melblanding ( 2/3 del bør være hvetemel, resten kan man mikse det man har i skapet eller har lyst å ha i deigen)1 - 1,5 ts salt1/2 ts tørrgjør4 dl vann. Hvis deigen skal heves minimum 8 timer, så bruk 1/2 ts gjær og kaldt vann fra springen. Dersom det skal bakes samme dag, så øk gjærmengden til 1ts og 4 dl vann i ca 25 gr ( romtemperert). Det er bedre at du bruker kaldere vann enn "varmt" vann, for da får deigen bedre tid til å utvikle smaken.Jeg fikk aha opplevelse da jeg så en av God morgen Norge program på TV2 en morgen ( har mammaperm for tida :) hvor Wenche hadde baker Sverre Sætre på besøk i studio. Så enkel måte å bake brød på skal man lete lenge etter. Strekk og brett metoden heter det. Og resultatet man får av det, er saftig og luftig brød som ikke ryr, og smaker aldeles nydelig. Etter at jeg prøvd ut denne metoden, og fant min måte å gjøre det, har jeg ikke kjøpt et eneste brød på butikken!Som jeg skrev lenger opp så har jeg mammaperm for tida, derfor har jeg alltids bakt brød samme dag. Kjekt for storebror å få fersk brød til kveldsmat før han går og legger seg :) Har derfor ikke prøvd ut langtidsheving over natta. ( Forskjellen her er at på langheving så skal man ikke strekke og brettes underveis) Ellers så har jeg brukt en del tid og "fordyper" meg i brødbaking, og har funnet en del knep som får brødrene mine til å bli veldig bra :) I mine øyner i alle fall, vi alle har vær sin smak og behag. Det jeg vil frem til er at dere må bare prøve dere frem og se hva som passer best for dere. Senk skulderen og kos dere med bakinga :) :) Oppskriftene som jeg har prøvd ut med stort hell med utbaking samme dag er som følger:Har dem i bakebolle i denne rekkefølgen:1) 4 ss sesamfrø4 ss solsikkerfrø4 ss havregryn1 ts salt60 gr fin rug mel110 gr grov sammalt mel340 gr hvetemel1 ts tørrgjær4 dl vann i 25 gr (romtemp.)2)4 ss sesamfrø4 ss helkorn1 ts salt60 gr fin rug mel110 gr grov sammalt mel340 gr hvetemel1 ts tørrgjær4 dl vann i 25 gr (romtemp.)3)4 ss sesamfrø4 ss solsikkerfrø1 ts salt60 gr grov rug mel110 gr grov sammalt mel340 gr hvetemel1 ts tørrgjær4 dl vann i 25 gr (romtemp.)4) Barnevennlige brød8 ss knus frøblanding1 ts salt60 gr fin rug mel110 gr grov sammalt mel340 gr hvetemel1 ts tørrgjær4 dl vann i 25 gr (romtemp.)Salt kan sløyfes, men jeg anbefaler ikke det med tanke på:- forsterker glutenet (mest å si når man baker med hvete)- Gir en mer kontrollert gjærings- / nedbrytingsprosess, slik at vi som baker med kaldheving og surdeig ikke overhever brødene.- Tilfører smak :)Fremgangsmåte på min måte:- Bland sammen det tørre i en bolle, bruk sleiv, slikkepot ol. Jeg bruker bare det samme spiseskje som jeg hadde brukt til å måle opp frøene, enda mindre oppvask å tenke på ;) - Tilsett vann, og bland godt sammen. Deigen skal være klissete.- Dekk deigen med plast eventuelt lokk og la det heve i 3 timer, strekk og brett underveis hver 30 minutter mellomrom. Det gjør ingenting om du ikke gjør det like ofte som meg ( Den original oppskriften til Sverre Sætre er det snakk om 2t med ca 40 min mellomrom) . Syns bare glutenet utvikler seg mye bedre da :)På denne måten får du en rund og luftig deig med minimalt med innsats ( Dette gjør at man slipper å utføre den tunge elte delen ;)Når deigen har hevet 30 min., ta tak i ytterkant av deigen, ha gjerne litt vann på fingrene. Løft og strekk den ene "enden" av deigen, brett så ned mot midten av deigen. Gjenta dette slik at du tilslutt har brettet rundt hele deigen.- Sett til heving dekket med plast evt lokk i nye 30 min. Gjenta den samme prosessen, strekk og brett.- Når 3 timer har gått, og man har gjort 6 ganger totalt med strekk og brett metoden, lar man så deigen hvile 1t før "utbaking". - Når det 4 time har gått, så skal deigen strekkes og brettes for siste gang. Hvelv deigen ut på et melet bakebord. Gjør ingenting om dere har mye mel på bordet. Brødet blir uansett saftig og god.- Strekk deigen ut til en firkant ( ikke altfor stort, sånn cirka 20 - 22 cm). Brett så varsomt deigen i hvert av de fire hjørnene inn mot midten, som en konvolutt ( slik at du bevarer luften i deigen). Ta så hjørne for hjørne og strekk det mot midten flere ganger ( ikke press ned for hardt, luften skal bevares for å få et luftig brød) til deigen har strammet seg opp og du får en fin stram rund deig. Legg deigen med "brettesiden" (skjøten) ned oppå det melete bakebordet og la det hvile i 15 - 20 min før utforming av brødet.- Når hviletiden er over, (brettsiden skal fortsatt være ned), ta på hver siden av deigen ( en hånd på venstre og en hånd på høyre siden) mot midten av deigen og strekk det ut med fingrene til en rekangulær form. Deigen er blitt elastisk, så bare strekk i vei :) Sett gjerne brødform foran, da ser du hvor mye du må strekker deigen. Det må helst ikke være lengre enn brødformen din.- Brett 1/3 av deigen inn mot midten, rull evt brett den andre tredje delen inn mot midten. og knip deigen sammen i skjøten. Brett den så over seg selv, og knip den sammen igjen.- Legg deigen med skjøten ned i en brødform kledd med bakepapir. Områder der det ikke er bakepapir å se, som regel på endene av formen, smør godt med matolje der! - Strø litt mel på toppen, og dekk til med f.eks et rent (lin) håndklær og sett deigen på kjøkkenbenken til etterheving til dobbel størrelse. Det tar alt fra 1-2 timer avhengig av hvor varm deigen er, og hvor varmt det er i rommet.- Forvarme ovnen 200 gr med over- og undervarme.- Gjærbakst blir bedre om den blir tilført damp under steking. Brød får en sprøere skorpe og hever enda mer i ovnen siden skropen tørkes ikke inn og lukker med en gang den blir satt inn i ovnen. Derfor setter jeg alltid en ekstra rist nederst i ovnen og har så en Weber dryppebakke ( http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/grill-og-sommerprodukter/WEBER6415/weber-dryppbakke) på den. Du kan setter en tom langpanne eller noe lignende som tåler høy varme i bunnen av stekovnen mens den varmes opp. Når du har satt inn baksten, heller du en kopp kokende vann (0,5 - 1dl) i langpannen og lukker ovnsdøra fort igjen. -  Steketiden på brødet her hjemme (steker 3 brød i brødform samtidig) tar nøyaktig 1 time. For å få sprø skorpe og bedre stekt brød, har jeg konsekvent etter 2/3 av steketiden er unnagjort ( da har brødene sluttet å heve seg allikevel), åpner ovnsdøra og tar ut risten med dryppebakke ut, samtidig få ut mest mulig damp som er igjen i ovnen. Når det er 10 - 15 min igjen av steketiden, pleier jeg å ta brødene ut av formen og steke det videre til dem er ferdige. Da får jeg enda ekstra steke skorpe rundt hele brødet.- Husk å avskjøl brødene på rist. De brødene som ikke skal spises opp med en gang, må være helt avkjølt før du fryser dem ned.Det anbefales ikke å etterheve brødene over vask med masse varmt vann, for da får ikke deigen muligheter for å utvikle seg etter sitt eget tempo. Jo mer tid den får "godgjøre" seg, jo bedre smak for brødet seg. Om du ønsker det allikevel for å spare tid, så anbefaler jeg at du bruker maks 10 cm med varmt vann. Positive ved dette er at brødene får ekstra damp med seg i ovnen.Som jeg skrev lenger opp, så pleier jeg å bake 3 brød på en gang. Da bruker jeg to 4L bakeboller med lokk ( fra Europris til 42 kr pr stk: http://www.europris.no/kunder/europris/euro.nsf/pages/produkt?open&gruppeid=E0503&artnr=105324&qm=sym,3,1,3,0,0 ). Lager deig for 1 brød i den ene og 2 brød i den andre. Jeg deler deigen i to med ( deigskraper) en gang jeg hvelver deigen på bakebordet etter 4t med heving, dvs før strekking til firkant og bretting utføres!Disse brødene kan også stekes i jerngryte, men siden vi er storforbruker på brød, så syns jeg det er kjekt å bake mange på en gang.Det er også lurt å bake samme type brød ( samme oppskrift) på de 3 brødene, for da er dem mer eller mindre like store og stekt jevnere. Men det er ikke noe problem å mikse. Har gjort det flere ganger, men da må man regner med forskjellige fasonger og steketid. Det er lurt å se på disse linkene før du starte med bakinga :)Inspirasjonsskilder:http://www.tv2.no/gmn/wenche/oppskrifter/froebroed-2336208.html( Episoden fra God Morgen Norge som jeg ble inspirert av, som viser kortidsheving)http://issuu.com/forlagetpress/docs/9788275476713?e=0%2F5459643#search( Her viser Sverre Sætre strekk og brett metode ved langtidsheving, gjerne over natta)http://www.matpaabordet.no/2011/11/no-knead-brod-uten-gryte/http://vakrekaker.no/grovebrod-uten-elting/Lykke til :) Håper flere begynner å bake brød nå :) :)PS: Om det er noka dere lurer på, ikke nøl å spør. Anonymous poster hash: 7456d...684

Anonym #5 her igjen. På barnevennlig oppskrift så skal ikke 60gr rug ha i deigen. For 8ss knus frø veier en god del. Ellers kan man bytte grov sammalt med fin sammalt eller fin rug :)

 

Anonymous poster hash: 7456d...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3: på Rema koster det ca 14-15 kr (per pakke for kornblanding/solsikkeblanding i en remabutikk på østlandet). Gir da en pris per brød på ca 8 (eller 11, avhengig om det blir 3 eller 4 brød) og smaker mye bedre enn de brødene du får kjøpt til rundt 10 kroner. Skulle jeg kjøpt 3 gode brød hadde det kostet meg 90-100 kroner (meny, har de beste brødene).



Anonymous poster hash: 103f4...c71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Her er oppskrift til et topp "helgebrød" (eller til supper, tapasbordet etc). Kjempeenkelt å lage og jeg bretter ikke inn deigen under hevingen, blir likebra likevel. En må lage deigen kvelden før og velve den ut på bordet for etterheving i 2 timer neste morgen.

 

http://trinesmatblogg.no/2013/03/14/eltefritt-valnottbrod-2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppskrift til et topp "helgebrød" (eller til supper, tapasbordet etc). Kjempeenkelt å lage og jeg bretter ikke inn deigen under hevingen, blir likebra likevel. En må lage deigen kvelden før og velve den ut på bordet for etterheving i 2 timer neste morgen.

 

http://trinesmatblogg.no/2013/03/14/eltefritt-valnottbrod-2/

Det trenger man heller ikke å gjøre med oppskriftene mine hvis deigen skal langtidsheving i minimum 8 timer. Etter min. 8 timer har gått, så skal man bare hvelve deigen ut på bakebordet med mel, og følger slavisk de punktene jeg skrev lenger opp. Jeg har valgt å strekk og brett underveis pga jeg har valgt kortidsheving. Kjekt for storebror i huset å få fersk brød til kvelds, derfor :) Når jeg begynner på jobb igjen etter mammaperm er over, så kommer jeg nok til å benytte langtidsheving.

 

Anonymous poster hash: 7456d...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...