Gå til innhold

Peggy Sue: Verdens beste brød ;-)


PrinsesseHengepupp

Anbefalte innlegg

Det er ikke så hokkus pokkus, men det er ausebrød, om du har hørt om det :-) Er egentlig av den gamle skolen og slenger i en dæsj ditt og en neve datt, men dette er grunnoppskrifta: 

 

ca 4 brød (avhengig av størrelsen på formene): 

 

1/2 pk solsikkebrød

1/2 pk kornbrød 

1 kg hvetemel

2-4 dl kruskakli

2 dl havregryn

2 dl solsikkekjerner

2 ts salt

1 dl sirup

2 pk tørrgjær

vann

 

Som variasjon kan jeg slenge i gresskarkjerner, linfrø, hakkede mandler eller valnøtter, eller brødkrydder om jeg har. Eller rester av div grovt mel, alt etter hva som er i hus.

 

Bland alt det tørre og rør ut sirupen i en liter varmt/lunka vann. Rør det inn i deigen og fortsett med å tilsette vann til du har en tykkflytende grøt. Den skal ikke flyte utover, men skal heller ikke være mulig å forme på noe vis.

 

Hev minst en halvtime. Den kan stå lengre, og tåler å stikkes ned gjentatte ganger før steking. Hever mye, så pass på. 

 

Bruk formfett og smør formene. Aus deigen over og ha formfett på toppen av brødene. Bruk håndbakken (jeg bruker hanske) og form/press brødene ned i forma og til å lage en glatt overflate. 

 

Etterhev en halvtimes tid. Pass på så de ikke hever over kantene. Før jeg setter de i ovnen stikker jeg de ned en gang til med gaffel (hvis ikke kan det bli mellomrom mellom skorpa og resten av brødet). 

 

Jeg steker på varmluft 200 grader, i 50 minutter. (på varmluft steker jeg opp til 8 brød i gangen). 

 

Disse brødene holder 8-10 dager i pose, men blir bare enda bedre om de fryses. Når de kommer ut av ovnen er skorpa hard, men etter ett døgn i pose mykner de. Anbefaler å vente med å skjære de opp til de er forholdsvis avkjølte (vi klarer aldri vente så lenge), for de klabber og setter seg lett fast på kniven når de er varme. 

 

Vel bekomme =) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke søtt i det hele tatt. Det trengs søtt for å heve såpass tunge (våte) brød. Man kan bruke sukker, men jeg syns sirupen gir bedre smak. Til jul dobler jeg mengden, uten at det egentlig merkes. Men jul er jul ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med de to første ingrediensene?

 

har lyst å prøve desse brødene-- hørest nammis ut med brunost på!



Anonymous poster hash: ec073...c4d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slike pakker med ferdig melblanding du kjøper på butikken, står "solsikkebrød" og "kornbrød" på de. Slike til å egentlig bare tilsette vann og gjær i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nam, jeg som har vært på utkikk etter en ny brødoppskrift! Takk:)

Bruker du forresten lys eller mørk sirup? Eller er det hipp som happ? Har bare lys i hus...



Anonymous poster hash: beff9...226
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 

Nam, jeg som har vært på utkikk etter en ny brødoppskrift! Takk:)

Bruker du forresten lys eller mørk sirup? Eller er det hipp som happ? Har bare lys i hus...

 

Anonymous poster hash: beff9...226

 

Beklager at jeg ikke har svart før, har rett og slett ikke fått med meg spørsmålet :-/ 

Men altså, jeg bruker lys, syns mørk sirup gir for mye smak. Hender jeg bruker honning, men da må mengden reduseres for den gir også sterkere smak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Dette baker vi. Har bakt dette brødet i 4 år nå:) det er nydelig. Vi byttet ofte ut med litt grovere mel, og noen ganger byttet vi kornbrød med grovbakst.

 

Vi bruker 2 ss honning istede for sirup

Endret av Bare blåbær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...