Her er Toyotas nye Golf-utfordrer
Spriter opp alt.

Toyota slåss fortsatt hardt om å være Norges mest solgte bilmerke, men selskapet har slitt litt i det populære kompaktsegnemtet, som for tiden totalt domineres av Golf og Ford Focus.
For å gjøre noe med dette, vil de omtrent samtidig som en ny versjon av Golf kommer ved nyttår, komme med en splitter ny Auris.
Dette er ikke snakk om noen midtlivsoppgradering, men en helt ny bil som er noe lenger og noe lavere enn sin forgjenger. Og skal vi tro Toyota er dette en bil der en virkelig har slått på stortromma.
- Den nye Auris er dristigere, mer dynamisk, bedre utstyrt og mer økonomisk å kjøre enn tidligere, slår Toyota fast.
- Nye Auris reflekterer Toyotas ambisjoner om å lage mer appellende, dynamiske, og engasjerende biler, og bygger samtidig videre på det etablerte ryktet for kvalitet og driftssikkerhet, proklamerer de uten spesiell blygsel.

Designmessig har bilen fått et «lengre» preg, med en svært lang nese. Mange av designelementene er åpenbart hentet fra storebror Avensis - men helhetsmessig gir designet oss visse assosiasjoner til Honda Civic. I praksis betyr det at bilen ikke er fullt så anonym som dagens versjon, men i kjent Toyota-stil er den heller ikke banebrytende designmessig.
Innvendig jobber Toyota fortsatt med å finne sitt eget designspråk, for nye Auris ser ut til å være «nok en» interiørløsning som skiller seg ganske markant fra det vi har sett fra de tidligere. Her er det verken Yaris, Avensis eller gammelt Auris-preg å finne. Derimot ser vi et instrumentpanel som bærer preg av å ha hentet mye inspirasjon fra hovedkonkurrent VW, med elementer fra BMW.

Midtkonsollen er dominert av multimedieløsningen Touch & Go, og et helt ny design på AC-knappene som faller betydelig bedre i smak enn det man har fått til på Avensis - der bagrunnsbelysningen er oransje. Ellers er designet relativt minimalistisk.
Ifølge Toyota har bilen blitt bedre å kjøre (les: mindre nøytral), og en har klart å kutte vekten med rundt 40 kilo i forhold til sin forgjenger. En har også gitt personer i baksetet 20 centimeter med plass til beina.

Under panseret kan du velge mellom bensin, diesel eller den etter hvert så velkjente hybridkombinasjonen, men det vil ikke være noen helt nye valg å ta tak i. Derimot har en klart å integrere hybridbatteriet bedre i bilen, slik at hybridversjonen ikke vil ha dårligere bagasjeplass enn de andre modellene.
Bilen får sin offisielle avduking på bilmessen i Paris i slutten av september. Da vil vi også få vite mer om priser, men det er grunn til å tro at prisen ikke vil skille seg nevneverdig fra dagens modell.

Bilen har blitt lettere, noe som betyr noe mindre avgifter, men Toyota lover samtidig at bilen skal bli bedre utstyrt enn noen gang - uten at de presiserer dette nærmere. Et enormt glasstak skal i alle fall være et mulig tilvalg.