Rik på ordspill
Tjener 100.000 kroner - hver dag
Et halvt år etter at Håkon Bertheussen lanserte sin Wordfeud-app, skuffer han inn 100 000 kroner. Om dagen.
Snart har vi alle en smarttelefon. Til den shopper vi innhold, også kjent som apps (applikasjoner, små programmer).
I Apples nettbutikk App Store lastes det ned 500 ulike apps i sekundet, og totalen har passert 25 milliarder nedlastninger.
I tillegg laster millioner av Android- brukere ned apper fra Google Play, tidligere Android Market, til telefoner og nettbrett.
Hele verden er markedet, og du trenger ikke være et multinasjonalt selskap for å lykkes. Tvert imot. Her er det fritt fram for mannen i gata.
Les også:
Se de nye bildene av Vi Menn-piken 2011
Rik i en fei
Håkon Bertheussen, for eksempel, en 28-åring fra Tromsø. Hans idé var å gjøre bokstavspillet Scrabble om til et digitalt spill for mobiltelefoner.
Han døpte babyen «Wordfeud», fikk utviklet appen og sendte den ut i App Store 1. august i fjor.
Den ble en umiddelbar hit. Spillet spredde seg som en farsott, først i Norge, så i Sverige, England, USA og en rekke andre land. Nå er Wordfeud lastet ned mer enn 15 millioner ganger. De som kjøper appen, betaler 21 kroner.
1/3 går til Apple og App Store, og resten til utvikleren. Dermed tjener Bertheussen 14 kroner per nedlastning. Men de fleste velger å laste ned gratisversjonen - med reklame.
- Men det er faktisk best butikk for meg, for jeg får en andel av inntektene fra hver eneste reklamevisning. 60 % av inntektene kommer fra reklame, sier Bertheussen til Dagens Næringsliv.
En ny industri
2012 ligger an til å bli et gullår for utvikleren, med en gjennomsnittlig månedsinntekt på tre millioner kroner. Bertheussen har imidlertid sluttet å kommentere inntektene.
Det finnes flere slike historier. I fjor tjente Erik Storli (22) fra Bodø en million kroner på sin lommelykt-app til iPhone. Dermed kunne han si opp ekstrajobben på Rema 1000 og konsentrere seg fullt og helt om IT-studiene.
Robert Ray i USA er et annet eksempel. Han var bare 14 år da han utviklet spillet «Bubble Ball» for iPhone. Nå er spillet lastet ned flere millioner ganger, og den unge tenåringen trenger ikke bekymre seg for fremtiden.
Og selv om det er langt mellom disse historiene om enkeltpersoner som legger gullegget, vokser det nå fram en industri som spesialiserer seg på å utvikle applikasjoner.
I Norge har firmaer som Apps AS, Shortcut og Apphuset alle vært tidlig ute i et marked vi helt sikkert bare har sett starten av.
Les også:
Viking-triumfen over Atlanteren
Denne saken ble første gang publisert 27/07 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.