Vurderer du ladbar hybrid? Vi har testet mange!

Det er veldig mye å velge mellom - og nesten alle er strålende valg.

Publisert

2015 var året da salget av oppladbare hybrider virkelig tok av, samtidig som et vell av nye modeller kom på markedet.

Ekspertene tror at 2016 kan bli året hvor salget av rene elbiler vil flate ut, og at de oppladbare tar stadig større andeler.

Det er ikke så rart, siden de oppladbare modellene i stadig større grad er bde pris- og ytelsesvinnere.

2016 blir også et år hvor en rekke nye modeller blir tilgjengelig, blant annet Audi Q7, BMW 3-serie, 2-serie Active Tourer, 4. generasjon Toyota Prius og Kia Optima.

Under har vi samlet testene av alle de oppladbare hybridene vi har testet som du nå kan kjøpe.

Audi A3 e-tron

Audis storselger for tiden, med en samlet effekt på 204 hestekrefter, har på papiret en elektrisk rekkevidde på fem mil. Når prisen starter på rundt 330.000 kroner, er det vanskelig å argumentere for å kjøpe noen annen A3-modell.

Det hjelper selvsagt på at bilen nå faktisk ikke har engangsavgift.

Test: Audi A3 e-tron

BMW i8

Med en pris på 1,3 millioner kroner er ikke BMW i8 den billigste hybridbilen på markedet, og det er definitivt ikke den mest praktiske. Skal vi være brutalt ærlige kommer du heller ikke til å se et forbruk på 0,21 liter per mil i praksis - men dette er virkelig en av de mest oppsiktsvekkende bilene du kan kjøpe i dag.

Dessuten er den fantastisk å kjøre!

Test av BMW i8 med laserlys

BMW X5 xDrive40e

På grunn av svært fordelaktig avgiftssystem, er nå den desidert billigste måten å skaffe seg en BMW X5 på, å velge den 2,25 tonn tunge oppladbare utgaven med 279 hestekrefter som har fått navnet xDrive40e. Legger du 40.000 kroner ekstra på bordet, får du den med 313 hester i stedet.

Skal du ha tilsvarende effekt fra en bensinutgave, havner du på nordsiden av millionen før ekstrautstyret er montert.

Er det en X5 du ønsker deg, skal du lete lenge etter et mer åpenbart valg.

Test: BMW X5 xDrive40e Plug-in-hybrid

BMW i3 PIH

Dette er en litt annen typen enn resten av modellene på markedet. i3 er i utgangspunktet en fullblods elbil, men den kan leveres med en bitteliten bensinmotor som fungerer som en batterilader.

Motoren er en 2-sylindret 0,6-liters tass, som får drivstoffet sitt fra en 9-liters bensintank. Motoren benyttes utelukkende til å lade batteriene hvis det er behov.

Med en startpris på rundt 340.000 kroner, er det en av de billigste oppladbare hybridene du kan få, men dessverre veldig mye dyrere enn den rene elbilen som slipper unna merverdiavgift.

Test: BMW i3 Plug-in-hybrid

Mercedes C350e

Først lanserte Mercedes den meget, meget gode nye C-klasse - og så bestemte de seg for at de like gjerne kunne utstyre den med en oppladbar drivlinje.

Med 279 hestekrefter er dette en skikkelig kraftplugg av en hybridbil, der hybridsystemet brukes for å få ytelsen opp og prisen ned.

Test: Mercedes C-klasse C350Te Plug-in-hybrid

Mercedes GLE 500e

Med mindre du skal ha den nye GLE i en undermotorisert dieselutgave, er det nå hybrid som gjelder for alle pengene for Mercedes store SUV. En V6-motori kombinasjon med en 116-hestekrefters elmotor gir bilen totalt 442 hestekrefter og en elektrisk rekkevidde på 30 mil.

Ulempen er et overraskende lite bagasjerom, men åhei hvor det går!

Test: Mercedes GLE 500e

Mercedes S500e

Mercedes' beste modell er utvilsomt S-klassen, og kjøper du den i oppladbar hybrid-utgave får du også den lange versjonen med ekstra mye plass i baksetene.

Drivlinjen er den samme som i GLE, men utstyret i denne luksusbilen gjør at du uansett må opp på over 1,2 millioner kroner for å få den med deg hjem.

Test: Mercedes S500e Plug-in-hybrid

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi startet langt på vei trenden med oppladbare SUV-er, og har hatt enorm salgssuksess med konseptet.

Den oppladbare modellen starter på under 400.000 kroner, yter 202 hestekrefter og skal i alle fall i teorien la deg kjøre over fem mil på ren batteridrift.

Test: Mitsubishi Outlander PHEV

VW Golf GTE

Norges uten sidestykke mest solgte oppladbare hybrid er mer eller mindre identisk som Audi A3 e-tron. Nesten like mye effekt som en Golf GTI, men priset 150.000 kroner lavere.

Et ganske så attraktivt valg for deg som ikke kan ha en ren elbil.

Test: VW Golf GTE

VW Passat GTE

VW har puttet den samme drivlinjen som de benytter i Golf GTE og Audi e-tron inn i sin nye Passat. Det gjør den til en slags folkelig versjon av Mercedes C300e

For å gjøre en lang historie kort: Skal du ha en Passat, er det denne du skal velge.

Test: VW Passat GTE

Volvo V60 D5/D6 Twin Engine

Volvo V60 er hakket mindre enn Passat, men til gjengjeld gir Volvo deg mulighet til å velge to forskjellige utgaver av bilen - og ikke minst med firehjulsdrift.

Bilen er forøvrig den eneste på listen som benytter diesel fremfor bensinmotor i kombinasjon med elektisitet.

I motsetning til XC90 i oppladbar utgave, trenger du ikke her å vente et år før du får bilen levert.

Test: Volvo V60 Plug-in-hybrid