Test av BMW i8 med laserlys

Selv etter at wow-effekten har forsvunnet, er dette fantastisk.

Publisert

Det begynner å bli en stund siden vi for første gang satt oss inn i BMWs superhybrid i8 - bilen som vi innerst inne egentlig aldri trodde BMW faktisk ville sett i produksjon, men som i dag potensielt er den mest oppsiktsvekkende bilen du kan sitte i for tiden.

Les også: Noe av det beste vi har kjørt noen gang

Det tyskerne i gjorde var å ta utgangspunkt i en karbonfiberbasert konseptbil, utstyre den med både en midtmontert bensinmotor på 231 hestekrefter som driver bakhjulene - og en elmotor på 131 hestekrefter som driver forhjulene.

Miljøvennlig og sportslig dyr

Så har de montert 7,1 kWh med batterier langs midtlinjen av bilen, som på papiret lar bilen kjøre nesten like langt som en Opel Ampera på ren størmdrift - knapt 4 mil.

Eller du kan bruke elmotoren - i kombinasjon med bensinmotoren - til å få bilen fra 0-100 på 4,4 sekunder. Og når du kommer dit, er det lite som tyder på at akselerasjonen tar slutt.

Og fordi bilen i praksis er en nesten umodifisert konseptbil, har den et av de mest spennende og oppsiktsvekkende utseende som finnes. Og det er før en ser at dørene faktisk er måkevinger.

Selv over et halvt år etter lansering, er dette en bil som genererer oppmerksomhet du ikke skulle tro nordmenn var i stand å gi fremmede. Det er overraskede og smilende ansikter, tomler opp, pekefingre og mobilkameraer hvor enn man er. I stor grad ser man rett inn i ansikter hele tiden.

Jeg tror oppriktig talt man får mindre oppmerksomhet i en Lamborghini enn i en i8 om dagen.

Har til og med laserlys

Bare for å understreke hvor futuristisk og oppsiktsvekkende bilen er, er vår testbil denne gangen utstyrt med 86.000-kronersekstrautstyret laserlys.

Screen9na04

Les også: Vi har filmet hvordan det oppleves med laserlys på bilen

Slik den er når sjokke er over

Bilen er i starten virkelig en hendelse - fra det øyeblikket du åpner døra - til du parkerer den, at du nesten kan bli litt blendet av wow-følelsen i starten.

Denne gangen har vi heldigvis fått såpass mye tid med bilen at vi har fått et litt mer distansert blikk.

Så hvordan oppleves den som en hverdagsbil?

En totalt ufarlig kjøreopplevelse

Det som er så merkelig med i8, er at den til tross for sitt "her er jeg"-design, er en oppsiktsvekkende "vanlig" bil å kjøre.

Ja visst har den et umiddelbart dreiemoment, og når du trykker gassen i bunn så beveger det seg. Bråke gjør det også, om du setter den i sportsmodus.

Men på sett og vis er den ikke noe mer utfordrende å kjøre enn en Toyota Prius. Elmotoren sørger for en usedvanlig myk og behagelig opplevelse når du setter igang bilen, og bensinmotoren trenger heller ikke å føre til noe mer dramatikk.

Kreftene fordeles til alle fire hjul, noe som gir bilen en veldig god stabilitet og totalt fravær av hjulspinn. Den er også veldig stabil når du kommer opp i fart.

Bilen har verken adaptiv styrefølelse eller adaptivt understell. BMW har bestemt seg for at bilen er overraskende lett på rattet - mens understellet er stivt, men samtidig overraskende bra over ujevnheter.

Gjør kreftene veldig tilgjengelig

Hvis du virkelig ønsker å leke, og setter bilen i sportsmodus, fylles ørene med en motorlyd som høres ut som om den kommer fra en dobbelt så stor motor som det faktisk sitter i bilen. I svingene kan du kjenne at bilen er relativt tung (ca 1,5 tonn), men vekten fra batteriene sitter lavt, så det påvirker i liten grad kjøreegenskapene.

Mange ønsker å trekke linjer til M3/M4, men det er nesten en umulig oppgave. Det er riktignok ikke så stor forskjell i ytelse, men bilene oppleves ikke like å kjøre overhode. Mens M3/M4 kommanderer respekt med sin råskap, noe som gjør at du holder litt tilbake, oppleves i8 helt ufarlig. Den er bare faderlig rask - og det føles helt greit å presse den.

Les også: Test av BMW M3

BMW i8 er fantastisk å kjøre - men den ser langt mer dramatisk ut utenfra, enn den oppleves innvendig.

Litt blåfarge, et heldigitalt instrumentpanel og litt annerledes seter er egentlig det eneste som skiller bilen fra en "vanlig" BMW på innsiden.

Innvendig er den nemlig primært veldig ryddig og funksjonell. BMW har bare i mindre grad har tilpasset interiøret sitt allerede funksjonelle utstyr.

Ingen familiebil

Det kan ellers være greit å påpeke at dette er en bil som ikke fungerer spesielt godt som familiebil. Siden bilen både har elmotor foran, og en midtstilt bensinmotor (som er helt skjult), er det kun plass til et lite bagasjerom helt bakerst.

Det som derimot er imponerende er at BMW har klart å kombinere en midtplassert motor med bakseter. Her er det teknisk sett plass til barn om de foran aksepterer å vike litt plass - men i praksis er det baksetene som er den reelle bagasjeplassen på bilen.

Setene sitter faktisk lavere enn innstegsterskelen.

Ellers bør det nevnes at bilen er litt over gjennomsnittlig vanskelig å komme seg inn og ut av. i8 har nemlig et svært høy innstegsterskel på grunn av karbonfiber-chassiset i kombinasjon med lave seter. Det er nesten som om du skal sette deg ned i et badekar. Greit for de unge, ikke like greit for den som har stivnet til litt i ryggen.

Når du så har kommet ned i setene, må du strekke deg godt opp etter vingedørene.

Denne ulempen antar vi dog at reduserer antall potensielle kjøpere med rundt null prosent, for ingen kjøper en slik bil fordi den er så utrolig praktisk.

En bil der feilene er sjarmerende

På mange måter er BMW i8 en bil vi har lyst til å omtale som komplett, men med noen sjarmerende skavanker.

Det er nemlig en ting eller tre å sette fingeren på hvis du skal være pirkete. Bensintanken er liten, den er vanskelig å komme inn i, bilen er ganske bred og i kombinasjon med måkevingedører er det ikke alle parkeringsplasser som er optimale.

Sidevinduene går ikke helt ned.

Vi skulle gjerne hatt litt mer lårstøtte, vi skulle gjerne hatt adaptivt understell og styring, vinduene går ikke helt ned i dørene (noe som er irriterende når du skal håndtere automatene i parkeringshus) - og det oppgitte forbruket på 0,21 liter per mil vil ingen oppnå - spesielt ikke om en kjører denne bilen slik en i8 bør kjøres.

Men alt dette gir vi blanke i. For i8 er fantastisk å kjøre, den er enda mer fantastisk å se på - og den har alle den luksusen du forventer fra en moderne premiumbil. Skinnseter, automatgir, HUD, avansert infotainment osv.

Dessuten har hybridbiler en litt ukjent fordel: Det er selvsagt nær umulig å kjøre en oppladbar hybrid på det oppgitte forbruket, men det er nettopp på sportsbiler hybrid har noe for seg:

Nærmest uansett hvor hardt du kjører bilen, sørger hybridteknologien for at mindre energi kastes bort. Derfor skal du jobbe ganske hardt for å få bilen til å bruke mer enn én liter per mil.

På en M3/M4 skal du derimot jobbe hardt for å bruke mindre enn 1 liter per mil.