Test: Skoda Elroq RS og Volvo EC30 Cross Country
Her får bestselgeren noe å bryne seg på
Den kompakte SUV-modellen fra Volvo er blitt svært populær i Norge. Nå drar Volvo en Cross Country-versjon opp av hatten, mens Skoda vil ha sin del av kaka med nye 4WD-versjoner av Elroq.

Siden Volvos kompakte SUV-modell EX30 dukket opp tidlig i 2024, har den vært en formidabel suksess for merket. Volvo EX30 suste rett inn i toppsjiktet av salgsstatistikken.
Nylig rundet den 10 000 solgte biler på halvannet år, der den firehjulsdrevne AWD-modellen står for drøyt 70 prosent.
Da vi kjørte bilen på test første gang, var det ikke vanskelig å spå at den kunne bli en suksess. Men graden har overrasket de fleste, og betyr at kompaktklassen igjen er blitt en faktor å regne med.
Etter at elbilene overtok markedet har nemlig familie- og mellomklasse SUV-er dominert bilsalget fullstendig, med den ustoppelige Tesla Model Y i spissen.
Les også: Test: Volvo EX30 AWD og RWD: Briljerer på enkelte områder, men det er noe som skurrer

Gode minner
Med unntak av Hyundai Kona, har Volvo EX30 dominert klassen for kompakt-SUV, men får nå etterlengtet konkurranse fra Skoda. Og tsjekkerne har gode minner fra tiden Octavia var førstevalget i jakten på en god og rimelig familiestasjonsvogn.
Skoda Elroq er med sitt SUV-karosseri ikke en direkte erstatning for Octavia, men gitt at den tradisjonelle stasjonsvognen nærmest er forduftet, har den nye modellen et klart bestselgerpotensiale.

Da vi kjørte test av den tohjulsdrevne Elroq 60 tidligere i år, var «mye bil for pengene» en dekkende oppsummering.
Erfaringsmessig liker Skoda-kundene å kombinere fornuft med 4WD, og nå er den muligheten på plass – først gjennom den sportslige RS-modellen, og nå i høst med den noe rimeligere 85x-versjonen (210 kW/286 hk).
Les også: Test: Skoda Elroq 60: Treffer bortimot perfekt
Like, men litt forskjellige
Volvo har nettopp lansert en Cross Country-versjon av EX30. Drivlinjen er den samme, ultrakraftige med 315 kW/428 hk, men modellen har noen endringer i forhold til den normale AWD-utgaven.

Litt offroadpynt er en klassisk Cross Country-faktor, der blant annet svart front med topografien av Kebnekaise er preget inn. Kjøremessig setter man mer pris på at bakkeklaringen er hevet 19 millimeter, mens fjæringsoppsettet er mykere for bedre komfort på dårlig underlag.
Dermed er de to duellantene ganske like, men samtidig litt forskjellige siden RS-modellen går i en mer sportslig retning. Likevel har den mindre effekt enn Volvo, med 250 kW/340 hk – en drivlinje vi kjenner fra mange andre modeller i VW-konsernet.

Spør du meg, er det et av de minste problemene i denne sammenhengen. Delvis fordi EX30 kjennes overmotorisert med så mye effekt, og delvis fordi Skoda Elroq RS har mer krefter enn de fleste familiebilister noensinne trenger.
Les også: Prøvekjørt: Volvo EX30 Cross Country: Har det lille ekstra
Best rustet
Det viser våre akselerasjonstester med all mulig tydelighet: Volvo spurter fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder (fabrikk: 3,7 sekunder), mens Skoda bruker 5,3 sekunder (fabrikk: 5,4 sekunder). Forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 km/t går på 1,8 sekunder for Volvo og 2,6 sekunder for Skoda.
Og tillat meg en liten tidsreise: Da Octavia 1,8 TSI 4x4 i 2014 var noe av det sprekeste for «folk flest» brukte den 4,2 sekunder på samme øvelse.
I praksis betyr det at du sjelden eller aldri har behov for å gi «full pedal». Om du får lyst til å kjøre aktivt på svingete veier, er Skoda utvilsomt best rustet til det. Elroq er en noe større bil enn EX30, og du merker den ekstra stabiliteten 12 cm lenger akselavstand gir.
Les også: Test: Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 stasjonsvogn: Terningkast 6 til den komplette familiebilen
En langt bedre kjøreopplevelse
Dessuten har Elroq RS og 85x progressiv styring og adaptivt understell som standard. Sistnevnte gir muligheter for å justere fjæringskarakteristikken utover faste innstillinger, slik at du i det individuelle oppsettet for eksempel kan velge mykere enn komfort og stivere enn sport.
Jeg endte opp med en mellomting av normal og sport. Det synes jeg fungerte bra de gangene du vil ha det litt fastere.


Volvo har et standardoppsett der bilen kjennes myk på grensen til det duvende. Det gir bilen langt bedre fjæringskomfort enn normalt for en kompakt-SUV, og passer flott på dårlig asfalt eller grusveier.
Styringen kjennes vag, og går det for friskt unna i svingene sier bilen klart fra at det ikke hører til spesialkompetansen. I likhet med Skoda har Volvo en velfungerende stabilitetskontroll.
Ingen av de to er spesielt godt støydempet, men holder grei standard sammenlignet med biler i samme pris- og størrelsesklasse.
Testbilen fra Skoda var utstyrt med 21-tommers hjul (20-tommer er standard), mens Volvo hadde sine standard 19-tommere.
Det, sammen med en mer sportslig dekkmodell på Skoda, kan bidra til et høyere støynivå på grov asfalt. På fin asfalt er det kun marginale forskjeller mellom dem.
Les også: Prøvekjørt: Skoda Elroq RS: Forlokkende folkebil med sports-DNA
Stor plassforskjell
Innvendig fremstår de to som veldig forskjellig, særlig med tanke på at prisen før ekstrautstyr er nesten identisk. Skoda koster fra 480 000 kroner, mens Volvo i Cross Country-versjon starter på 488 000 kroner.
Siden Elroq med sine 4,49 meter er 26 cm lengre enn EX30, har den merkbart bedre plass på noen strategiske steder.


I baksetet måler vi 11 cm ekstra benplass, i tillegg er sitteputen lengre og setehøyden større. Sammen med et mer behagelig baksete gir det høyere sittekomfort på langtur. Dessuten får du plass til langbente personer eller et stort barnesete.
Også bagasjeplassen har familiebilambisjoner i Elroq (470 liter), mens fire på helgetur må pakke bevisst i EX30 (318 liter). Også her er forskjell i lengde størst, der Elroq kan skilte med 11 cm mer.
Følelsen i interiøret bikker også i favør av Skoda. Ingen av de to kan oppvise premiumegenskaper i materialkvalitet, men det forventer vi heller ikke. Sportssetene i Elroq RS har svært god støtte med bedre sittekomfort og sittestilling enn i EX30, selv om du også her opplever å sitte godt på langtur.
Jeg liker også skjermoppsett og betjening bedre i Skoda, både fordi du har flere fysiske knapper og et kompakt display på førerplass.


Der har Volvo i stedet sin førerovervåkning. Det virker selvmotsigende at du får kjeft av den for ikke å følge med på veien, når du er nødt til å se til siden på skjermen i midtkonsollet for alt fra speedometer til betjening.
Menyoppsettet på skjermene er ganske ulikt, men relativt lett å lære seg. Flere veier fører til Roma, med andre ord.
Les også: Test: Volvo EX90: Den legger til noen takter som mange vil sette pris på
Lading og rekkevidde
Skoda Elroq RS har netto batterikapasitet på 79 kWh og rekkevidde på 547 km i følge WLTP-normen. De samme tallene for Volvo EX30 Cross Country er 64 kWh og 427 km. Da vi kjørte bilene, var det fint høstvær med temperaturer fra rundt 15-20 grader og gode kjøreforhold.
Forbruket endte nesten likt, med 1,7 kWh/mil for Volvo og 1,75 kWh/mil for Skoda. Dermed har Skoda en fordel på rekkevidde; i snitt for testperioden ble resultatet 440 km, mens Volvo endte på 380 km.
Også ved hurtiglading har Skoda nesa foran. Den maksimale ladehastigheten er oppgitt til 185 kW, mens Volvo har 153 kW. Det er ikke alltid noen sikker indikator på hvordan det går i hverdagslivet, men her gir det en riktig pekepinn.
Laderen viser maksimalt 187 kW på Skoda, men desto viktigere er at den holder høy fart fra start og ikke vipper under 100 kW før ved 75 prosent på batteriet. Resultatet blir 10-80 prosent på 25 minutter og snittfart på 137 kW.
Volvo lader også omtrent som forventet. Den bruker litt lenger tid på å få opp dampen, men vi ser 157 kW som toppfart og holder seg over 100 kW til 50 prosent på batteriet. Med lavere batterikapasitet blir ikke ladetiden 10-80 prosent så mye drøyere; den klokker inn på 29 minutter med snittfart på 98 kW.

Vi Menn Bil mener:
Skoda Elroq RS herjer med Volvo EX30 Cross County i denne testen. På nesten alle viktige områder blir Volvo-favoritten slått med tydelig margin. Men bilens største svakhet er faktisk også dens viktigste styrke: Størrelsen.
Det er nemlig ikke alle som vil ha eller trenger den ekstra plassen og pondusen som gjør Elroq RS til testvinner. Volvo EX30 er nemlig en svært lettkjørt, kvikk og oversiktlig bil for dem som prioriterer det fremfor plass, veiegenskaper og helhetlig interiør.
Totalt sett er likevel dommen klar: Skoda Elroq RS gjør en merkbart bedre jobb, til omtrent samme pris.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil nr 53 2025