Prøvekjørt: Skoda Elroq RS
Forlokkende folkebil med sports-DNA
Første Skoda Elroq med firehjulsdrift varter opp med 340 hestekrefter, masse utstyr og opptil 547 kilometer for under 500 000 kroner.

Skoda Elroq har så smått begynt å bli synlig på registreringsstatistikken. 472 biler var registrert ved utgangen av mai. Det tallet kommer til å bli betydelig høyere, for Elroq er en potensiell storselger.
Lillebroren til Skoda Enyaq frister med masse fornuft og fine egenskaper og leverer solid kvalitetsfølelse, skrev vi om bilen etter prøvekjøringen like før jul i fjor.
Nå er det straks også klart for RS-modellen, som vi har prøvekjørt i hjemme hos Skoda, i Tsjekkia. RS er toppversjonen og blir første Elrog med firehjulsdrift. Med en pris på 479 900 kroner er den en attraktiv pakke.
Les også: Prøvekjørt: Skoda Elroq: Leverer solid kvalitetsfølelse - og et prisdilemma
Mye utstyr
Den har alle de samme kvalitetene til standard Elroq, pluss mer. Den kommer standard med blant annet LED Matrix-lys, adaptivt understell (DCC - Dynamic Chassis Control), progressiv styring, mørke ruter bak og sorte 20-tommers tommers Draconis-felger. 21-tommers felger er ekstrautstyr til 7200 kroner.

Vinterpakke med klimaanlegg med tre soner, bakseter med varme og oppvarmet frontrute koster 6900 kroner.
Vil du ha 360-graders kamera og head up-display, koster det 32 600 kroner ekstra. Det omfatter også et lydanlegg fra tyske Canton med 10 høyttalere og integrerte solgardiner for siderutene bak.
Ikke dårligere rekkevidde
Skodas RS-historie strekke seg tilbake til 1974 og rally, og RS er dermed den hvasseste utgaven i Elroq-serien. I elbil-kontekst betyr mer ytelse som regel kortere rekkevidde. Men ikke Skodas tilfelle. RS kommer med en bitte litt større batteri enn standard Elroq, 79 kWt anvendelig kapasitet mot 77 kWt. Rekkevidden er opptil 547 kilometer (WLTP).

Med 340 hestekrefter, et dreiemoment på 545 Nm, og en akselerasjon fra null til hundre på 5,4 sekunder er Elroq RS den raskeste serieproduserte Skodaen noensinne.
Til sammenligning gjorde 2014-modell Skoda Octavia RS 2,0 TSI stasjonsvogn med 220 hestekrefter sprinten på 7,6 sekunder.

På landeveien oppleves Elroq RS kvikk og ganske sportslig. De adaptive demperne gjør at bilen mestrer balansegangen mellom sport og komfort.
RS-utgaven gir deg opplevelsen av elektrisk sportsbil på landeveien uten at du betaler i form av ubehagelig stivt understell over fartshumpene i nabolaget.


Finere enn glatt kunststoff
De komfortable sportssetene har tilstrekkelig sidestøtte og er i likhet med deler av interiøret trukket med børstet mikrofiber som oppleves finere enn glatt kunststoff. Førersetet er elektrisk justerbart og har massasje- og minnefunksjon samt korsryggstøtte som standard.
Forsetene er ikke ventilerte, men har varme i likhet med sportsrattet som er trukket med perforert skinn.
Limegrønne kontrastsømmer og karbondetaljer setter en spiss på det hele og den blanke, simple plasten, som blant annet gjør seg gjeldende i konsernslektning Audi A6 e-tron, glimrer med sitt fravær, takk og lov.

Betjening av multimedia og bilens oppsett fortas på den 33 centimeter brede berøringsskjermen som er plassert høyt og som er enkel å bruke. Den er supplert av en rad knapper for klimabetjening.
Ukomplisert kvalitet
Bakseteplassen er meget god og når jeg har justert førerposisjonen til mine 180 centimeter, sitter en person på 190 centimeter bekvemt bak. Bagasjerommet er på 470 liter, og det er særlig bagasjeplassen som skiller Elroq og Enyaq.
Den 16 centimeter lengre Enyaq har et bagasjerom på 585 liter. Som Enyaq med firehjulsdrift kan Elroq RS trekke henger på 1200 kilo. Foldbart tilhengerfeste koster 10 100 kroner.


Interiøret i Elroq RS gir et ganske helstøpt inntrykk av ukomplisert kvalitet. Løsningene er både brukervennlige og fornuftige. Mange vil nok sette pris på at forvarming av batteriet kan aktiveres manuelt uten å måtte bruke navigasjonen, som også er en mulighet.
Maks hurtigladekapasitet er 185 kW. Den skal dermed greie 10 til 80 prosent på rundt 26 minutter under optimale forhold.
Les også: Skoda gir Enyaq et ansiktsløft som dreier seg om mer enn bare ny front

Noe RS er blitt borte på veien
Størrelsen, kreftene, styrekarakteren og understellet gjør Elroq RS til en gøyal elbil å kjøre. Den er med på notene på svingete landevei, men noe av RS-følelsen er blitt borte i overgangen fra forbrenningsmotor til elmotor.
Distinksjonen mellom standardutgave og RS-versjon er ikke like tydelig. En elektrisk RS er således en litt fattigere RS-opplevelse enn med forbrenningsmotor. Opplevelsen av girskift og eksoslyd er borte og dermed er forskjellig mellom RS-Elroq og en standard Elroq mindre enn det tradisjonelt var mellom for eksempel Octavia RS og og standardversjonen med toliters diesel eller 1,8 bensin.

Det finnes unektelig også et aspekt som ikke er helt umerkelig i svingene til tross for den adaptive dempingen: Vekt: Elroq har en egenvekt på nesten 2200 kilo. En 2014-modell Skoda Octavia RS 2,0 TSI stasjonsvogn veide 1600 kilo.
Men noe er vel ivaretatt. Et svært praktisk og brukervennlig bil med rask akselerasjon og sportslige kjøreegenskaper.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn