Prøvekjørt: Smart #5
Dette er bilen Volvo burde ha bygget
For 500 000 kroner får du en bil med 4WD, 646 hestekrefter, lynrask lading, godt rekkevidde, masse plass og Brabus-tuning. Dette er bilen Volvo burde ha bygget

Smart Fortwo het en liten bakhjulsdrevet bil som ble presentert for verden på bilutstillingen i Paris i 1998, og som ble introdusert for det norske markedet året etter. Bilen var et samarbeid mellom Daimler AG og den sveitsiske klokkeprodusenten Swatch. Den ble ingen kjempesuksess i Norge i en tid da store SUV-er sto i fokus.
In 2020 dannet Mercedes-Benz og kinesiske Zhejiang Geely Holding Group et joint venture for å blåse liv Smart-merkevaren. Geely eier blant annet Volvo, Polestar og Zeekr. Med på laget ble også den tyske spesialisten Brabus, som flere ganger er kåret til det mest populære tuning-merket av tyske Auto Motor und Sports lesere.
I 2023 var det klart for nye Smarts første modell i Norge, den lille, elektriske SUV-en Smart #1. Noe senere fikk den selskap av Smart #3. Ingen av dem har vært noen suksess i Norge. Salgstallene har vært forsvinnende lave.
Les også: Smart er tilbake i tett samarbeid med verdens råeste Mercedes-spesialist

Større modell og prisras
Nå kommer imidlertid den større Smart #5 som i samme åndedrag medfører et prisras på de to mindre modellene. Prisjusteringen innebærer blant annet at Brabus-versjonen av #3 blir rundt 130 000 kroner billigere.
Å kjøre en smart #5 er som å kjøre en velskrudd premiumbil. Den bygger på samme plattform som for eksempel Zeekr 7X, som vi nylig har testet, men lykkes likevel med å pakke inn en helt egen kjøreopplevelse.
Kanskje ikke så rart egentlig, men mange snakker om Zeekr 7X som «bilen Volvo burde ha laget», men jeg vil i stedet hevde at Smart #5 er bilen som Volvo egentlig burde ha laget.
Designmessig synes jeg #5 er langt mer tiltalende enn 7X og vinner definitivt stilpoeng for dette.
Les også: Test: Zeekr 7X: Under et ganske anonymt ytre skjuler det seg mye handlekraft

To versjoner
I Norge fås bilen i to godt utstyrte versjoner, Pulse og Brabus. Bilen i fokus i denne prøvekjøringen er toppversjonen Brabus. Forskjellene mellom de to utstyrsversjonene er først og fremst knyttet til kjøreinntrykk basert på ytelser og styrefølelse.
Begge versjonene har 100 kWt batteri (bruttokapasitet), 540 kilometer rekkevidde, 800V-teknikk og en potensiell ladeeffekt på 400 kW. Bagasjerommet er på 630 liter - 1530 liter dersom baksetene felles ned. I tillegg kan #5 trekke henger på 1600 kilo. Avtagbart hengerfeste koster 17 107 kroner ekstra.

Vanvittig rask, men god komfort
Brabus-versjonen leverer hele 646 hestekrefter og gjør null til hundre på 3,8 sekunder. Den er kort og godt vanvittig raskt, men sitter godt plantet på veien, både på svingete og kronglete fjellveier i Portugal samt motorveistrekninger.
Komfortmessig sitter man usedvanlig godt. Det er det første som slår meg da jeg setter meg bak rattet og stiller inn min foretrukne sitteposisjon. Seteinnstillingen gjøres via knapper på døren, i beste Mercedes-Benz-stil. Dessuten liker jeg hvordan rattet føles i hendene.

Sittekomforten i baksetet er også prima. Setene har 60:40-splitt og vinkelen på seteryggen kan justeres elektrisk. Setenes posisjon gjør at man får lårene skikkelig ned på sitteputen og beinplassen er raus. Panoramaglasstaket, som er standard, bidrar til god romfølese.
Luksusfølelsen forsterkes av at baksetepassasjeren på høyre side kan trykke på en knapp og skyve frem forsetet for å øke beinplassen dersom ingen benytter passasjersetet foran. Med barnelåsen aktivert slås funksjonen av.


Smart av Smart
Infotainmentsystemet kryr av funksjoner samt en og annen detalj for gadget-entusiastene der ute: Sveiper du med tre fingre kan du for eksempel flytte valgt skjerm mellom de tre forskjellige skjermene.

At det finnes et såkalt «camping mode» oppsummerer det hele ganske bra. Det innebærer at setene kan justeres for å danne en seng – både dobbel og enkel, ifølge Smart. Smart.
Virker påkostet
Under prøvekjøringen kverner tanken i bakhodet om at dette meget vel kan være den mest velkjørende elbilen jeg har rukket å prøvekjøre. Da sammenligner jeg med biler som Volvo EX90, Zeekr 7X og Peugeot E-5008.
I mange tilfeller gir elbiler en følelse av at det er spart på kronene. I tilfellet #5 er det helt annerledes. At jeg kjører en elbil havner i skyggen. Det er en bra bil, punktum.

Sammenlignet med sine eldre søsken #1 og #3 begir Smart seg inn i et tettpakket marked – SUV-segmentet. Det er der Smart ser markedsmuligheter fremover, og de har ikke tenkt å stå igjen på perrongen når SUV-toget skyter ytterligere fart, blir vi fortalt i forbindelse med produktgjennomgangen.
«Uforskammet bra»
Det er nesten overraskende hvor bra Smart #5 er. Overraskende fordi det er lett å tenke at det er andre bilmodeller i Geely-konglomeratet som burde har stukket av med prestasjonene og kvalitetsfølelsen.

En kollega oppsummerte det hele ganske talende: «Den er uforskammet bra». Det blir enda mer interessant når man vet at Smart #5 er søsterbil til blant annet Volvo, Zeekr og Lotus.
Hadde det stått Volvo på fronten hadde det garantert hjulpet på salget, og det er Volvo som burde ha laget denne bilen. Den ser mer ut som en Volvo enn hva Volvo selv gjør, men merkelig nok er Smart #5 tegnet av Mercedes. Zeekr 7X imponerte, men #5 er et hakk opp.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 50 2025