Prøvekjørt: Volvo EX30 Cross Country

Har det lille ekstra

Et par centimeter høyere bakkeklaring kan være nok til å gjøre en forskjell. 

PRØVEKJØRT I SVERIGE: Vi har prøvekjørt Volvo EX30 Cross Country på småveier i området rundt Hälleviksstrand på vestkysten i Bohuslän
Publisert Sist oppdatert

Volvo EX30 er en populær bil Norge, og nå får den selskap av Cross Country-versjonen, som trolig er enda mer attraktiv. CC og XC-versjonene av Volvo-modeller har vært en suksess siden introduksjonen av «stamfaren» V70 XC AWD i 1997: En V70 med SUV-pynt og permanent firehjulsdrift med viskosekobling. Den var sammen med Subaru Outback blant de første «hyttebilene», som etter hvert fikk selskap av likende produkter fra andre bilmerker.

Ekstra fjæringsvandring

V70 XC AWD introduserte en æra av modeller med merkelappen Cross Country og XC, som ble veldig populære i Norge. Firehjulsdrift, høyere bakkeklaring og barskere utseende takket være brede beskyttelseslister har vært oppskriften på suksessen. At ekstra fjæringsvandring også ga CC/XC et par hakk bedre kjøreegenskaper, gjorde dem ikke mindre attraktive.

CHASSISTUNING: EX30 CC har to centimeter høyere bakkeklaring enn standardversjonen og egen understellstuning. Skliplater foran og bak og beskyttelseslister rundt hjulbuene er standard. 

Elektriske EX30 Cross Country følger suksessoppskriften og nylig fikk vi prøvekjøre bilen, noe som skjedde på Sveriges vestkyst, også kjent som «bestkysten». Vi har tidligere testet EX30 CC på isbane, men vanlig asfaltvei er mer relevant for å kunne gi en bedømming av kjøreegenskapene. Du finner en mer inngående omtale av bilen her.

MINIMALISTISK: De mest åpenbare ulempene er som med standardversjonen trangt baksete og fravær av instrumentpanel foran rattet. Bortsett fra rattknapper og vindusheiser må alt gjøres med berøringsskjermen som er plassert midt på dashbordet.

Les også: Prøvekjørt: Volvo EX30 Cross Country: Volvo har hatt stor suksess med sine Cross Country-versjoner. Nå vender dette konseptet tilbake

Noen knepp ekstra komfort

EX30 Cross Country har nesten to centimeter høyere bakkeklaring enn standardversjonen, totalt 17,6 centimeter. Standard EX30 har i utgangspunktet fine basisegenskaper med god fjæringskomfort og forutsigbare veiegenskaper. Rundt én centimeter ekstra fjæringsvei og dekk med noe høyere dekksider gir CC-versjonen et par knepp høyere komfort på dårlig underlag.

KUNSTSTOFF: Fin sittekomfort i seter trukket med kunststoff.
SNAUT: Det er snaut med plass i baksetet. 

Helt uten lyter er det imidlertid ikke. Det blir aldri helt ro i bilen når ujevnhetene kommer tett på type lappet asfalt. Den er derimot meget bekvem over større ujevnheter og tar pent unna skarpere kanter. Styrefølelse og respons oppleves som like presis som i standardversjonen. 

BEGRENSET PLASS: 318 liters bagasjerom er heller ikke mye. 
OPPBEVARING: EX30 CC har en liten frunk for ladekabler og spylervæske. 

Justeringsmulighetene og sittekomforten i forsetene er god, men de byr ikke på mye sidestøtte dersom du slipper løs kreftene i svingene. Og krefter er det nok av: 428 hestekrefter på 423 centimeter er mye, og den gjør 0-100 km/t på 3,7 sekunder.

Les også: Test:  Volvo EX30 AWD og RWD: Briljerer på enkelte områder, men det er noe som skurrer

Godt utstyrt

EX30 koster fra 487 900 kroner og er i første omgang kun tilgjengelig med firehjulsdrift samt utstyrsnivå Ultra, som er øverste utstyrsnivå. Det omfatter blant annet varmepumpe, 360-graders kamera med fugleperspektiv, panoramatak, elektrisk justerbare forseter. 

KEBNEKAISE: Både fronten og hekken har mørke deksler og frontdekslet er utsmykket med topografien og koordinatene til Kebnekaise, Sveriges høyeste fjell. 

Bilen leveres i interiørversjonene Indigo og Pine, der Indigo er standard. Det omfatter kunststoffmaterialer og dekor i resirkulert denim, som toner ned det spartanske inntrykket noe. Legger du på 5951 kroner ekstra får du Pine-interiøret, som er inspirert av nordisk furuskog. Pine omfatter materialer i ull, dekor i naturlig lin og det myke kunststoffet Nordico, som Volvo har utviklet selv. Bilen kan ikke leveres med skinninteriør.

Les også: Førsteinntrykk: Volvo ES90:  Dette er Volvos nye luksusbil, og selskaper dropper ikke skinninteriør likevel

KORTERE REKKEVIDDE: Høyere bakkeklaring og større hjul går ut over rekkevidden: 427 kilometer mot 460 kilometer i standardversjonen med firehjulsdrift. 

EX30 CC kan trekke henger på opptil 1600 kilo og innfellbart hengerfeste koster 15 900 kroner ekstra. For de spesielt interesserte kan bilen leveres med en Cross Country Experience-pakke til 38 920 kroner som omfatter 18-tommers all terrain-dekk, skvettlapper foran og bak, og takstativ med lastekurv.

TEKNISKE DATA

Volvo EX30 Cross Country sammenlignet med standardversjonen med firehjulsdrift

Bilmerke: Volvo Volvo

Modell: EX30 CC EX30 AWD

Motor: 2xEL 2xEL

Effekt, kW/hk: 315/428 315/428

Dreiemoment, Nm: 543 543

Egenvekt, kg: 1983 1960

Tilhengervekt, kg: 1600 1600

Maks taklast, kg: 75 75

Lengde/bredde/høyde, cm: 423/184/156

Akselavstand, cm: 265 265

Bakkeklaring, cm: 19,5 17,6

Bagasjerom, liter: 318–904 318-904

Standard dekkdimensjon: 235/50 R19 245/45 R19

Batterikapasitet, kWh: 65 65

Rekkevidde, WLTP km: 427 460

Maks ladehastighet, DC: 150 150

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,87 1,63

0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,7 3,6

Toppfart, km/t: 180 180

Pris fra, kr: 487 900 440 900 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn