Test: BMW X4 M40i
Dette er bilen BMW ikke skulle lage - og som er nær definisjonen på galskap.

Det var BMW som oppfant dette konseptet med coupé-utgaver av SUV-er, som i seg selv er et ganske... unødvendig fenomen.
Prinsippet er ganske enkelt: Du tar en stor SUV, fjerner masse bagasjeplass og tar høyere pris.
Det begynte med X6, som mot alle odds ble en suksess - og fortsatte med X4. Nå har også Mercedes kastet seg på konseptet.
Les test: Mercedes GLE 350d Coupé

Da X4 først ble lansert, var BMW ganske klare på at de ønsket å gjøre et klart skille mellom X4 og X6: Motoriseringen i X4 skulle slutte der X6 startet. Og den svakeste bensinmotoren i X6 er xDrive35i-utgaven på 306 hestekrefter, og tilsvarende har dette vært den kraftigste motoren i X4.
Dermed kom det aldri til å komme noen versting-utgave av lillebror.
Right!

Ny toppmodell
Så derfor har BMW nå lansert X4 M40i, en såkalt «M Performance»-modell. Dette er ikke en fullblods M-modell, men en modell der BMW i stor grad har hentet teknologi og løsninger fra M-divisjonen, uten å gjøre modellene helt kompromissløse på blant annet komfort.
Les test: BMW 1-serie M135i Facelift
Rent personlig mener jeg dette blir de beste BMW-modellene så lenge du ikke skal kjøre på bane. Du får en overflod av krefter, heftig lyd - men uten at hverdagskomforten ofres.

Rent konkret i X4 betyr det at bilen har fått 54 hestekrefter ekstra og 65 Nm mer dreiemoment fra den 3-liters bensinmotoren. Det betyr 360 hestekrefter og 465 Nm allerede fra 1350 RPM. I tillegg er eksosanlegget åpnet litt.
Motoren er faktisk den samme som sitter i BMW M2 (test kommer snart), bare at det er tatt ut ti hestekrefter mindre.

Resultatet er at 0-100 er redusert med et drøyt halvt sekund til 4,9 sekunder, og understellet er strammet opp litt for å gi den allerede overraskende kjøreglade SUV-en litt skarpere kjøreegenskaper. Men modellen er ikke senket, og den har beholdt BMWs raske og sømløse 8-trinns automatiske girkasse.
Alt dette virker vel og bra, men norske politikere elsker å avgiftsbelegge hestekrefter. Så selv om bilen nesten ikke har høyere forbruk enn sin lillebror, koster dette hoppet deg rundt 160.000 kroner ekstra - og grunnprisen passerer en million kroner. Vår bil passerer 1,25 millioner...

Klarer ikke å bry meg om ulempene
X4 har et eller annet magisk over seg. For egentlig er dette en bil som bør forbigås i stillhet. De kalde harde fakta er at bilen er litt dyrere, og litt mindre praktisk enn X3 - selv om den er coupéaktig, så er den ikke spesielt pen å se på.

Men når du begynner å opplevel bilen, så er den egentlig ikke så veldig mye mer upraktisk. Det er fortsatt rikelig med bakseteplass - og hvor ofte er det egentlig du stabler bagasjerommet fullere enn vindushøyde?

Og bilen har BMWs effektive firehjulstrekksystem, rikelig med bakkeklaring - og til og med offroad-program. Så hvor upraktisk er bilen egentlig?
Så når du setter deg bak rattet i de gode sportssetene og får fyllt kupeen med en herlig M-tunet lyd når du trykker på startknappen, så er man solgt.

En tar seg selv i å tenke at «dette kan jeg godt leve med».
Gode kjøreegenskaper
Under vanlig kjøring er bilen komfortabel og fin. Den oppfører seg i liten grad som en SUV på grunn av et relativt stramt understell, men er likevel ikke ubehagelig over dårlig vei. Den 8-trinns girkassen gjør at små- og køkjøring er totalt uproblematisk.

Verdien av mye krefter begynner du derimot å se når du kommer til forbikjøringer, som er unnagjort på et blunk.
... og villdyret våkner
Den virkelig store gleden kommer derimot når du setter bilen i Sport-modus, slik at bilen strammes opp ytterligere, og setter giret i sport eller manuell.

Da er det som et dyr som våkner. Når du presser gassen i bunn, så skriker eksosanlegget som en M-bil skal skrike. Det er villt, heftig og nær infantil glede.
Selve kjørefølelsen er litt distansert, for du sitter høyt og det er litt begrenset med feedback gjennom rattet - men bilen kaster seg gjennom svinger med stor glede og presisjon. Firehjulstrekksystemet sørger for det.

Og siden det er en SUV, er det som om bilen vet at den er fantastisk på dårlig vei. Da da vi tok oss en langtur på en vei vi ikke var så godt kjent, valgte GPS-systemet likegodt å dra oss inn på en fantastisk paralellvei til "hovedveien", som endte opp som grusvei før den igjen traff hovedveien.
En liten snarvei - eller omvei - for gledens skyld.

Jeg vet det er en totalt urettferdig sammenligning, for på papiret er X6 M en heftigere bil på alle måter, men: X4 veier 420 kg mindre enn X6 M, og jeg har en følelse av at på offentlig vei så er minstemann minst like engasjerende.
Og siden X6 M koster nær dobbelt så mye, så er det mulig - hvis du tar på deg «reality distortion»-brillene - at X4 M40i egentlig er et røverkjøp.
Porsche Macan GTS er den uttalte direkte konkurrenten. Trass en startpris som er 190.000 kroner høyere, og like kraftig motor, bruker den 0,3 sekunder mer på 0-100 på grunn av høyere vekt.
Utvilsomt fristende. For dem som har råd.
Det gode
- Besitter en X-faktor som gjør at du bare blir «solgt»
- Saftig ytelse, uten at det går på bekostning av komfort
- Fantastisk lyd
- Overraskende gode dynamiske evner
- Interiørdesign i toppklasse
- Tilgjengelig med alt tenkelig ekstrautstyr
- Relativt «billig» sammenlignet med Macan
Det dårlige
- Ikke spesielt pen å se på
- Prisehoppet fra i/d35-utgavene er stor
- Kostbart ekstrautstyr
Det grusomme
- Mindre praktisk, men likevel dyrere enn X3