Test: Mercedes GLE 350d Coupé
Skal du være fornuftig, er ikke dette bilen for deg.

Det var ikke rent få som rynket på nesa da BMW for noen år tilbake bestemte seg for å lage en coupé-utgave av X5: En litt dyrere, mye mindre praktisk utgave av en av markedets beste SUV-er. I første utgave var den til og med ganske så stygg lite tiltalende.
Mercedes - som tidligere har ledet utviklingen av "vi-har-laget-en-coupé-fordi-vi-kan", blant annet med CLS og CLA - kunne ikke være noe dårligere: Da de lanserte facelift av ML, og døpte den om til GLE, dukket også en coupé-utgave opp.

Og la oss slå det fast først som sist: Dette er en bil du kjøper fordi du har lyst på en. Du kjøper den fordi du liker utseende. Fordi den er annerledes.
Ikke fordi det finnes noen målbare egenskaper ved den som gjør den bedre egnet enn GLE.
GLE på stereoider
Om vi skal forklare hva GLE Coupé er, så er det ganske så enkelt: Det er en GLE med en mye lavere taklinje - og som så er tilført litt veksthormoner. Bilen er nemlig også bittelitt bredere og marginalt lenger - og ser dermed litt mer bolete ut.
Test: Mercedes GLE 500e plug-in-hybrid
Bilen er 85 kg tyngre og bruker noe mer drivstoff.

Det tar litt tid å venne seg til, men vi må være så ærlige å si at med AMG-styling synes vi bilen ser riktig så bra ut - vesentlig bedre enn en vanlig GLE.
GLE Coupé er også mye rundere i kantene enn en X6, og gir et helt annet visuelt uttrykk enn sin erkekonkurrent. Om det er et bedre uttrykk, får være opp til hver enkelt å vurdere.

Et helt spesielt konsept
GLE Coupé forsøker seg på mange måter på en av de absolutt vanskeligste oppgavene i bilverdenene: Den vil være litt stor og praktisk off-road-SUV, den vil være en sports-coupé i kombinasjon med pin-up og den vil være litt langdistansecruiser.
Vår testbil er derfor utstyrt med luftfjæring som gjør at bilen kan heve og senkes til off-road-formål.

Den er faktisk utstyrt med en 360-grades kamerapakke slik at du kan se alle hindringer - og et avansert off-road-program. Dette trenger du, for utsikten bakover er rett og slett elendig.

Samtidig har den "soft close"-dører en limousin verdig, en 9-trinns (!) automatisk girkasse for optimal komfort på langdistansehamring - og adaptivt understell for sportslig kjøring om du ønsker å grave høyrebeinet ned i teppet. Men luftfjæring og virkelig aktiv kjøring har uansett aldri vært en optimal kombinasjon.
Men for å bli en elegant coupé er store deler av bagasjerommet ofret. På papiret er ikke forskjellen mer enn 40 liter til en vanlig GLE - og baksetene kan legges ned flatt - men du kan i praksis ikke utnytte høyden på grunn av skråningen.

Biler er forøvrig den første vi har opplevd noen gang med en bakluke som har buttet i taket i et parkeringshus. Den strekker seg nemlig høyyyt opp.

I baksetet er det godt med plass til beina, og ganske så komfortabelt å sitte - men litt for lavt under taket for dem som er over gjennomsnittlig høye.

Resultatet er at den er litt av alt - og ikke best på noe som helst. Men bilen vekker oppsikt, og den gir deg en følelse av velvære.
Så hvordan er den å kjøre?
Testbilen er utstyrt med Mercedes' 3-liters 6-sylindrede dieselmotor på 258 hestekrefter, som er en real dreiemomentsgenerator. Motoren er ikke brutal i effektlevering (da må du over på dyrere bensinutgaver), men den fremstår utrolig sterk og behagelig.

620 Nm er tilgjengelig fra 1600 RPM, og den 9-trinns automatiske girkassen sørger for at du alltid ligger i et optimalt område opp til effekttoppen på 3400 RPM.
Kreftene fòres ut gjennom alle fire hjul gjennom 4Matic-systemet, som er allment anerkjent som en av de bedre firehjulstrekksystemene. Dette gir både fremkommelighet og en morsom kjøreopplevelse på vinterveier.

Luftfjærene gjør at bilen flyter over ujevn vei på en imponerende måte, og er veldig komfortabel på vanlig vei - men den kan være overraskende brutal mot enkeltstående slag fra underlaget.
Setter du bilen i sports-modus stivner den til ganske betydelig i alle situasjoner, rattet gir deg mer motstand og gassresponsen blir mye mer direkte. Da blir det morsomt å dra den gjennom svingene, selv om kombinasjonen av luftfjærer og SUV ikke gir den noen sportsbilegenskaper.

Styrefølelsen i bilen er ganske interessant: I utgangspunktet gir den ganske lite feedback, noe som er behagelig i de fleste situasjoner på vanlig vei, men begynner plutselig å "snakke" med deg hvis du begynner å utfordre veigrepet.
Drar på årene innvendig
Bilens kanskje største svakhet er at selv om det er en "ny" modell, så er den egentlig relativt gammel. GLE er bare en "facelift" av gamle ML som kom i 2011. Mercedes har ikke oppdatert interiøret til sin nye generasjon, som langt foran GLE.

Til tross for at vår testbil koster nær 1,3 millioner kroner inkludert ekstrautstyr, liker vi rett og slett interiøret på en C-klasse bedre. Og den har nesten halv pris.

Det som overrasker oss mest er likevel at GLE Coupé tilgjengelig med HUD. Det kan du nå få i en Mazda 3.

Og en annen ting, som vi nesten aldri trodde vi skulle si, er at bilens sportseter ikke er Mercedes' beste. Sitteputen er ganske enkelt for kort, og vi kunne tenke oss å senke setet enda noen millimeter for å få den optimale sittestillingen.

Et kjøp du gjør med hjertet
I likhet med X4 og X6, er GLE Coupé en bil du kjøper fordi du faller for den. Den har mye ved seg som gjør den lett å like, og den er annerledes.
Men tar du på deg den fornuftige hatten er det vanskelig å forsvare valget.
Nettopp derfor kommer kjøperne trolig til å være litt ekstra fornøyde.
Det gode
- Skiller seg ettertrykkelig ut
- En potent motor
- Behagelig 9-trinns girkasse
- Det meste du kan drømme om av sikkerhetsutstyr
- Et meget godt infotainmentsystem
- Fint støynivå
- Komfortabel
Det dårlig
- Interiøret bærer preg av at dette er en aldrende modell
- Høy vekt fører til relativt høyt forbruk sammenlignet med X6 og "vanlig" GLE
- Utsikten bakover er ikke god
- Bagasjeplassen lider av designet
- Det er vanskelig å se at den er verdt 35.000 kroner mer enn X6 med tilsvarende motor
Det grusomme
- Når en bil har ekstrautstyr for over 300.000 kroner, da forventer vi HUD og skikkelig lårstøtte i setene
Få også med deg: