Her er BMWs nye skikkelige lekebil M2 Coupe

Dette er kanskje "den nye M3".

RÅTASS: 370 hestekrefter i en bil på størrelse med en Golf, er garantert å bli en heftig opplevelse.
Publisert

Da dagens versjon av BMW 3-serie dukket opp, var en av de første tingene de fleste la merke til at bilen hadde vokst opp. Plutselig var det en fullverdig familiebil der det gikk an å ha et liv i baksetet.

Men samtidig vokste med dette også det som mange anser som den ultimate gatesportsbilen: M3.

Test: BMW M3

Nå kommer BMW med det som på sett og vis blir det som BMW M3 en gang var: En litt mindre bil med myyyye motor. Den eneste forskjellen er i grunn at du med den nye BMW M2 Coupe ikke får noen bakdører.

Heftig motor

Bilen følger opp der selskapet slapp lista med BMW 1M Coupe for noen år tilbake, som av mange er fremhevet som en av de beste og mest velbalanserte bilene noen gang laget.

Under panseret har de fått plass til en nyutviklet rekkesekser som ifølge BMW yter 370 hestekrefter ved 6500 RPM - og et maksimalt dreiemoment på 465 Nm allerede ved 1400 RPM, som ved "overboost" økes til 500 Nm.

Alle kreftene sendes ut på bakhjulene, og mellom hjul og motor sitter M-divisjonens lynraske 7-trinns girkasse - eller en manuell om du foretrekker det.

I dette ligger det at bilen ikke får, som noen hadde håpet, den samme motoriseringen som BMW M3, som yter rundt 420 hestekrefter. Men 0-100 skal unnagjøres på 4,3 sekunder - og BMW hevder på sin grav at bilen har gjennomført forbrukstesting på et hårsbredd under 0,8 liter per mil.

Henter mye fra M3

BMW melder at M-divisjonen i stor grad har benyttet de samme oppgraderingene på M2 som allerede sitter i M3. Det betyr samme akslingene både foran og bak, og den elektroniske M-diffen som lar deg ha det moro uten at du havner i hekken.

I motsetning til ved M3/M4-lanseringen bruker ikke BMW noe tid på å skryte av hvor mye stivere bilen har blitt enn tidligere, noe som også gir oss et håp om at bilen vil kunne fungere godt på norske veier.

Vi er nemlig meget store fans av "lillebrødrene" M135i og M235iX!

- Med nye helt nye M2 Coupe gjør BMW sin unike M-Power teknologi tilgjengelig for enda flere. Med et uimotståelig design og rå ytelser vil det nye medlemmet i BMW M-familien ta pusten fra de fleste når den kommer til Norge i løpet av vinteren 2016, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Prisen er ikke klar, men bilen kommer til Norge i februar.

Vi kan deriot allerede nå tippee at den kommer til å koste rundt 900.000 kroner. Hovedkonkurrenten Audi RS3 med quattro koster nemlig 950.000 kroner, har omtrent like kraftig motor - men blir en anelse dyrere på grunn av firehjulstrekk.

PS! BMW opplyser at bilen kommer med mulighet til dashbordmontering av GoPro-kamera, som styres gjennom en egen app i infotainmentsystemet iDrive - og informasjon om hvor fort du kjører og bremsepuntker deles på Facebook. Med slike funksjoner, og et slikt utseende, kan du regne med at politiet vil være ekstra oppmerksom!

PPS! Vi vet ikke om BMW også har en M-versjon av 1-serien på gang, eller om de nå holder seg til M-versjon av 2-serien, som for alle praktiske formål er coupéutgaven av 1-serien.