En bil man vil hate - men som det er vanskelig å ikke elske

BMWs kanskje mest omstridte modell er en nytelse.

TØFF ELLER GRUSOM? Nye X6 er fortsatt en bil som skaper debatt - men den ser mer riktig ut enn forgjengeren.
Publisert

Mange var skeptiske da BMW i det hele tatt beveget seg inn i SUV-verdenen - eller SAV som de selv kaller det: "Sport Activity Vehicle".

Den første generasjonen X6 var for alle praktiske formål en X5, med den endringen at den var dyrere og mindre praktisk. Det var en coupé-SUV - eller Sport Activity Coupé (SAC) som BMW kaller det. Et merkelig konsept.

Den stygge andungen

Men i motsetning til hele poenget med en coupé, var de fleste enige om at X6 ikke var noen pen bil.

En kollega i Broom har kommet med følgende legendariske beskrivelse: X6 er «en av de dummeste, styggeste og mest ubrukelige bilene jeg vet om – og det til en altfor høy pris. Dette er rett og slett bilverdens svar på "keiserens nye klær" sett med mine øyne.»

Det skal sies at han smurte på, for det er lett å finne både dummere, styggere og mer ubrukelige biler, men X6 er en bil du elsker eller hater. Det er neppe tilfeldig at det ikke er noen andre produsenter har kopiert SUV-coupe-konseptet.

Og det sier jo sitt at når BMW i disse dager lanserer 2. generasjon, så beskriver de den typiske kjøperen som «en person som ikke bryr seg om hva andre mener».

Fortsatt nesten en X5

Og 2. generasjon av X6, er for alle praktiske formål identisk som den nye generasjonen X5 som kom for rundt et år siden. Akselavstanden er lik, teknologien er lik, lengdeforskjeller avgjøres bare av overhenget bak osv.

Det er i grunn bare taklinjen og bagasjelokket som er endret fra X5 - en bil vi hadde veldig sansen for da vi testet den for et år siden. På innsiden er de nær identiske, der alternative fargevalg er det eneste som kan skille.

Om vi ser på hva som har skjedd siden forrige X6, vil en kanskje legge merke til er at ny bil, betyr litt større bil - men likevel lavere pris. Prisen kuttes primært fordi den nye utgaven er mer drivstoffgjerrig, og dermed går avgiftene ned. På den antatte bestselgeren med 3-liters dieselmotor med redusert effekt til 211 hestekrefter (avgiftstilpasning for Norge og Belgia) går listeprisen ned med 25.000 koner.

Plass til tre som standard - og med litt ekstra underholdningsutstyr er det også et svært hyggelig sted å være.

På innsiden har nå tre seter i baksetet blitt stander - og i bagasjerommet er det plass til mye mer under gulvet enn det som møter deg ved første øyekast.

Bilen har på utsiden fått en designendring som er ganske påfallende. Nye X6 er langt mer brautende og kraftfull i designuttrykket enn forgjengeren, og vi tror endringene vil gjør bilen mindre kontroversiell. Det ser fortsatt feil ut, men det ser feil ut på en mer riktig måte - i den grad det gir mening.

Proporsjonene er rett og slett mer riktig ut fra hva en forsøker å oppnå. Det gjør at det er vanskeligere å virkelig mislike designet - selv om en kan mene at konseptet er feil.

En nytelse å kjøre

Vi har testet bilen i 30d-utgave, samt den påkostede M50d. Sistnevnte er en såkalt «M Performance»-utgave, der M-divisjonen i BMW har fått leke seg litt, men ikke tatt den helt ut, slik de gjør i de rene M-modellene.

Disse to bilene kan høres ut som to radikalt forskjellige modeller, men under panseret sitter den samme 3-liters motorblokka. Forskjellen er primært at 30d-utgaven har én turbo, mens M50d har tre turboer.

Ifølge ryktene skal planen egentlig bare ha vært å ha to turboer, men en skal ha vært misfornøyd med akselerasjonen fra 150 til 180 km/t, og dermed ble en ekstra turbo valgt.

Dette bør vel i grunn si sitt: Denne modellen er laget for tyske motorveier, ikke skreddersydd for lave norske fartsgrenser.

Prisforskjellen er riktignok ikke mer enn knapt 200.000 kroner, men for å være helt ærlige oppleves ikke bilen veldig brutal. Når man hamrer gassen i bunn på M50d så forventer man mer enn det som tilbys. På papiret er det knock-out med blant annet 5,2 vs 8,5 sekunder på 0-100 km/t, men 30d oppleves overraskende frisk.

I denne sammenheng skal det også nevnes at for kjernen, som en jo her sikter mot, så er bokstaven M og diesel er omtrent en like stor selvmotsigelse som SUV og coupé.

Den store overraskelsen vår var derimot at selv om X5 og X6 for alle praktiske formål er identiske biler, oppleves X6 som en bil som har de fordelene vi opplevde at X5 hadde, uten noen av ulempene.

Bilen oppleves sportslig og spennende når du ønsker det, samtidig som den evner å roe seg ned å bare være en utrolig behagelig langdistansecruiser. Som en pendlerbil fremstår den optimal. En overflod av krefter, gode kjøreegenskaper - og den høye sittestillingen har virkelig noe for seg, når det ikke går ut over kjøreegenskapene.

Firehjulsdriftsystemet gjør også at bilen har fantastiske kjøreegenskaper når det begynner å bli glatt.

Interessant ekstrautstyr

De dyreste modellene fra de tyske premiumprodusentene begynner nå å få så mye ekstrautstyr at det er lett å overse de innovasjonene som kommer, og mens vi sto bom fast på E6 fant vi en liten knapp ved siden av den dynamiske cruisekontrollen.

Den aktiverte en ekte køholder.

Legg merke til rattikonet som slår seg rundt cruise control-informasjonen. Her er det bilen som bestemmer.

Funksjonen fungerer bare på motorveien, og er en slags videreutvikling av filholder-funksjonen mange nye biler har. Ved aktivering av denne funksjonen i under 60 km/t på en motorvei, nærmest låser bilen seg til midt i kjørefeltet, og den dynamiske cruisekontrollen sørger for at du følger trafikken kontinuerlig.

Forsøker du å vri på rattet får du aktiv motstand. Bilen vet best.

- Nei trafikkbetjent, det er helt greit for meg å surfe på Facebook på mobilen mens jeg sitter bak rattet. Denne bilen kjører seg selv så lenge det er kø!

Vi tipper dette ikke hadde blitt tatt godt imot, men med et superavansert firehjuldriftsystem, sensorer i alle bauer og kanter - og aktive sikkerhetsystemer som leser trafikken, samholder det som skjer med GPS-informasjon - og infrarøde kameraer som oppdager fotgjengere, er det nesten slik at den eneste måten å krasje bilen på er å aktivt forsøke å krasje.

Men har du ikke deaktivert sikkerhetssystemene, kan det godt hende du ikke klarer å krasje likevel...

Plukker du fra ekstrautstyrslisten blir instrumentet (nesten) fulldigitalt.

Herlig galskap

X6 er på mange måter selve symbolet på et overflodssamfunn. 30d-utgaven, som er basismodellen, begynner på 880.000 kroner, og putter du på ekstrautstyr til under 150.000 kroner har du trolig ikke forstått poenget.

Den billigste utgaven vi har kjørt denne gangen hadde ekstrautstyr for 261.000 kroner - den dyreste for godt over 450.000. Men ifølge BMW er det suksessrike selvstendige næringsdrivende som kjøper denne bilen, og da er sånt greit.

Da får du det som i praksis er en litt mindre praktisk utgave av markedets kanskje mest kjøreglade SUV.

Du vil få stygge blikk. Du vil få misunnelige blikk. Men først og fremst så vil du få en bil som er helt fantastisk på alle måter.

Vi var ikke begeistret for forgjengeren, men det er noe med den nye modellen det er vrient å ikke forelske seg i.