TEST: BMW 220d xDrive Active Tourer

Vi ruller ikke terning - men dette er en klar 6-er.

Med xDrive blir BMW 2-serie Active Tourer en svært interessant bil.
Publisert

Vi har tidligere skrevet i det vide og det brede om hvordan BMW bannet høytlytt i kirka da de annonserte sin nye 2-serie Active Tourer med forhjulstrekk.

Det er ikke ofte vi tester biler som vi egentlig ønsker å mislike, men vi innrømmer at vi virkelig ønsket å kunne slakte bilen.

Irriterende nok skulle det vise seg at BMW - som for tiden ikke ser ut til å være i stand til å lage noe annet enn flotte biler - også har vært i stand til å dra i land forhjulstrekk i kombinasjon med flerbruksbil. Enn så ille som det skulle høres ut.

Les test: En BMW som mange vil se på som fanden

Firehjulsdrift gjør susen

Som vi skrev den gangen var vi likevel overbevist om at det var xDrive-utgaven (firehjulsdrift) som virkelig kom til å bli den "riktige" bilen.

BMW 220d xDrive Active Tourer

Motor: 4-sylindret twinturbodiesel
Volum: 2.0/1995 ccm
Effekt: 163HK v/4000 RPM
Dreiemoment: 400 Nm v/1750 RPM
Girkasse: 8-trinns automat
Drift: xDrive
Størrelse: 4342/1800/1555 mm
Egenvekt: 1510 kg
Bagasjeplass: 468/1510 liter
Hengerfeste: 1600 kg
Toppfart: 213 km/t
0-100: 7,9 sekunder
Forbruk: 0,46 l/mil
CO2: 122 g/km

Modell: 432.000 kroner
Testbil: 594.000 kroner

Utstyr inkluderer M-sportpakke, 18" felger, radarbasert cruisecontrol, sportssenter, lyspakke, køinformajson i GPS, HUD, ryggekamera, tilhengerfeste, varme i ratt, panorama soltak, adaptive LED-lys, påkostet lydanlegg m.m.

Nå har vi vært ute og testet denne bilen i noen dager, og det er lenge siden vi har sittet igjen med en større følelse av en kompletthet. Kombinasjonen av plass, komfort, sportslighet og fremkommelighet er egentlig uten sidestykke.

Svært få konkurrenter

På papiret er bilens eneste reelle konkurrent Mercedes B-klasse - en bil vi for noen år siden skrøt hemningsløst av, både i forhjul- og firehjulsdriftutgave.

(Vi kommer forøvrig med en test av B-klasse i facelift-utgave om et par uker).

BMW 2-serie Active Tourer spiller på mange av de samme strengene som Mercedes har gjort, men på de fire år siden B-klassen kom, har BMW klart å gjøre hele opplevelsen enda bedre.

Sammenlignet med pre-facelift B-klasse er BMWs nyhet noe som tilbyr en mer effektiv motor, firehjulsdriftsystemet er mer engasjerende, designet er bedre, interiøret er bedre - og kjøregleden er i den klassen bare BMW er i.

Stiv og spennende

I motsetning til forhjulsdriftsutgaven av 2-serie Active Tourer, som er en anelse dvask før den ble satt i sportsmodus, oppleves xDrive-utgaven som en skikkelig BMW uansett modus. Bilen er faktisk overraskende stivt satt opp (selv med ganske høyprofils vinterdekk - og BMW som hevder den ikke har sportsunderstell), og aktivering av sportsmodusen ser ut til å primært gjøre noe med gassrespons og styremotstand.

Resultatet av det hele er derimot kjøreegenskaper som en kan bli overrasket over at det er mulig å presse ut av en relativt høy flerbruksbil med dieselmotor. Den er presis, på hugget og snakker veldig godt til deg.

Motor med et kompromiss

Bilens 2-liters twinturbo dieselmotor er en nedtunet "norgesversjon" som er kuttet fra 190 til 163 hestekrefter - mens dreiemomentet på 400 Nm er beholdt fra 1750 RPM. I praksis betyr det at bilen oppleves veldig frisk og fin fra stillestående og lave hastigheter hvor motoren ikke har noen begrensninger. Derimot kjenner du at den mister litt futt på rundt 4000 RPM når motoren pålegger seg selv en kunstig begrensning.

Betalingen er at du slipper unna rundt 14.000 kroner billigere i engangsavgift - noe som slår direkte ut på bilens nybilpris. For 14.000 ekstra kan du altså kjøpe 27 hestekrefter ekstra på høye turtall.

BMW 8-trinns automatiske girkasse er forøvrig blant markedes aller beste, og står meget godt til motoren.

Masser av plass

Når det kommer til plass har ikke BMW måttet ofre noe som helst for å få plass til xDrive-systemet sitt. Bilen var bygget for dette i utgangspunktet, og det betyr at bilen beholder sitt romlige bagasjerom på 468 liter - noe som er 20 liter mindre enn på B-klasse.

Selv om vi kaller dette en flerbruksbil, er det som alle andre biler i denne klassen ikke plass til en 3. seterad.

Plassen i baksetene er det ikke noe å si på, og det er fint plass til voksne mennesker uten at det går på bekostning av de i forsetene. Panorama soltak hjelper også på opplevelsen.

Det faktum at setene kan skyves frem og tilbake er også, sammen med høyden, langt på vei det som gjør dette til en "flerbruksbil".

I forsetene er det i BMW som vanlig egentlig bare pengene som setter grenser, men i vår testbil med ekstrautstyr å ca. 150.000 kroner er det godt å sitte, og absolutt ingenting vi savner. BMWs infotainmenstystem er av de aller beste på markedet, alt er logisk plassert - og HUD (her på egen skjerm) er noe du veldig fort blir veldig glad i.

Det enste hint av irritasjon vi kunne kjenne, var at setevarmen brukte litt lang tid på å varme opp setene.

En fulltreffer

Med xDrive vokser 2-serie Active Tourer seg opp fra å bli en spennende bil, til å bli en real fulltreffer. Det er kanskje det beste eksempelet på et kompromiss vi har sett noen gang, og så langt vi kan se får alle nær sagt alt de ønsker seg.

Den har god fremkommelighet, godt med plass, er morsom å kjøre, ikke spesielt dyr - og rett frem en praktisk.

Bilen er kanskje ikke den peneste BMW har laget noen gang, og norske avgifter sørger for at bilen nordmenn vil kjøpe er hakket mindre sprek enn den kunne vært. Det er dog mye som tyder på at det sistnevnte vil forsvinne med nytt statsbudsjett.

Om vi hadde rullet terning, så er dette en ganske udiskutabel 6-er.

PS! Om synes dette er litt dyrt, kan kanskje denne bilen tilby mye av det samme til en lavere pris.

Lik Side3 her og få flere tester direkte i feeden din!