Som en Golf - bare mer praktisk

...og litt mindre spennende.

Golf Sportvan er en krysning mellom en Golf og en Touran.
Publisert

Sportsvan.

Smak på det.

Det er som «kokt indrefilet». Det er et ordpar som rett og slett ikke hører sammen.

Men VW har funnet det for godt å gi sin nye «flerbruksbil» dette navnet - eller nærmere bestemt Golf Sportsvan. Navnet er valgt fremfor Golf Pluss, som den het tidligere.

Golf Sportsvan er nemlig en litt lenger, litt høyere og litt bredere Golf. Som en slags fusjon av Golf og Touran.

Eller sagt på en annen måte: En litt merk praktisk Golf.

Flerbruk

Vi er ikke noe særlig glad i ordet flerbruksbil, det er et konsept som enten lover mer enn det kan holde, eller som undervurderer en «vanlig» bil. Likevel er det nå en gang blitt et begrep på biler som skal være litt bedre rettet inn mot småbarnsfamilier enn vanlige biler.

Tradisjonelt sett var det snakk om biler der du kunne få en 3. seterad, men det er for lengst en egenskap som er død og begravet. Nå er det en litt høyere, litt mindre pen og litt mer praktisk anrettet bil.

En flerbruksbil er altså en bil du kjøper når du har et behov - men ikke har råd til en en bil i en klasse større.

Og den nye Golf Sportsvan har virkelig noe for seg her. Du ser ikke så veldig mye av forskjellene i forsetene - bortsett fra at innholdet i dashbordet er stokket litt om på. I baksetene er det derimot merkbart mer plass enn i en vanlig Golf, og en har fått på plass et lite bord i seteryggen.

Bagasjeplassen er også betydelig bedre enn på en vanlig Golf. 500 liter er det på papiret - 120 liter mer enn i en vanlig Golf, her her snakker vi om mer plass både i høyden og dybden.

Denne plassen får du uten nevneverdig prispåslag. Selv om Golf Sportsvan er lenger, bredere, høyere og mer praktisk - er prisdifferansen fra en tilsvarende utstyrt vanlig Golf ca 16.000 kroner. Av disse kronene er den store majoriteten er høyere engangsavgift grunnet vekt og dertil utslipp.

Ingen racer

Vår testbil er utstyrt med kombinasjonen av en 1,2-liters turbomatet bensinmotor på 110 hestekrefter og VWs etter hvert så velkjente dobbeltclutch girkasse.

Dette er en relativt velfungerende kombinasjon, der motoren er gjerrig, støysvak - mens girkassen bare er velfungerende.

VW Golf Sportsvan 1,2 TSI DSG

Motor: R4 tubobensin
Volum: 1,2/1197 ccm
Effekt: 110 HK v/5000 RPM
Dreiemoment: 175 Nm v/5000 RPM
Girkasse: 7-trinns automat (DSG)
Drift: FWD
Størrelse: 4338/1807/1578 mm
Egenvekt: 1275 kg
Bagasjeplass: 500 liter
Hengerfeste: 1300 kg
0-100: 10,7 sekunder
Forbruk: 0,5 l/mil
CO2: 116 g/km

Pris:
Bilmodell:
317.200 kroner
Testbil: 353.000 kroner

Men selv om bilen går veldig fint på lavt turtall, med en dreiemomenttopp som slår inn relativt tidlig, skal det påpekes at maksimal effekt ligger på 5000 RPM, og det skjer ikke veldig mye før du nærmer deg 3000 RPM.

Siden Sportsvan er tyngere enn både den vanlige femdørsutgaven og stasjonsvogna, er det ikke mer krefter enn du strengt tatt trenger.

0-100 tar like under 11 sekunder, og hvis du skal foreta en forbikjøring, trenger bilen litt tid på å tenke seg om fra å gå fra «drivstoffsparemodus» til «oi-nå-skjer-det-noe-her»-modus. Setter du girkassen i sports-modus er den langt mer på hugget, men da legger den seg unødvendig høyt på turtall på landeveiskjøring. Vi kunne derfor ønsket oss en girkasse som var litt mer «på hugget» når det skulle akselereres.

Under vanlig kjøring, oppleves bilen bare som en helt vanlig Golf. Den er nøytral og behangelig - og med dynamisk cruise control, er det også avslappende.

Sittestillingen er forøvrig noe mer høyreist - uten at du havner helt i SUV-kategorien.

Det bør forøvrig være unødvendig å fortelle at bilen, som er høyere enn en Golf, på ingen måte oppleves som en sportsbil.

Nøyaktig det den utgir seg for å være

Golf Sportsvan er en bil med et ganske håpløst navn, men som ellers lever opp til forventningene. Det er i bunn og grunn en Golf, der VW har gjort det som må til for å gjøre det til en mer praktisk proposjon.

Det er trygt, det er praktisk, det er folkelig, det er ikke påfallende dyrt - og det er velfungerende.

Hadde det ikke vært for at den ikke har utseende med seg, kunne den fort blitt en utfordrer til en vanlig Golf.