En bil det er vanskelig å ikke like
Den har ikke særlig mange konkurrenter, og ikke noen feil å skrive om.

Den gamle B-klassen har nok ikke vært noen uforbeholden suksess i Norge, noe som langt på vei handler om at bilen står i en litt egen klasse uten særlige konkurrenter - og det er dermed rett og slett enkelt å glemme at den eksisterer. De få konkurrentene den har, er også biler som i utgangspunktet er priset langt lavere.
Men den nye bilen, som Mercedes liker å omtale som en sporty familiecruiser, er en spennende liten sak.
Det kan være litt vanskelig å forklare hva en B-klasse egentlig er. Den beste beskrivelsen er en litt liten flerbruksbil, der syv seter ikke er noe alternativ, og der den minste Ford C-Max trolig fremstår som den nærmeste konkurrenten. Og alle vet at det å sammenligne Ford og Mercedes ikke er et særlig rettferdig utgangspunkt.
Les også: Her er den nye B-klassen
På mange måter er dette bilen for den øvre middelklassens kjernefamilie med to barn som har lagt fra seg barnevognen for godt, ser særlig høy opplevd kvalitet står i fokus - både for de foran og bak.
Billigere enn man regner med
Det vil si: Det er ikke så veldig øvre middelklasse over det hele heller. For det er enkelt å tenke at Mercedes er svindyrt, men bilen starter faktisk på under 300.000 kroner. Mercedes i Norge snakker dog primært om et par «markedsmodeller», som i utgangspunktet starter på 330.000 kroner, og som inkluderer ting som multifunksjons skinnratt, AC, LED-lys, delskinn interiør, større felger, parkeringshjelp, bedre seter og lignende.
Mercedes har nå også inkludert sitt radarbaserte antikollisjonssystem som standard, som sørger for at bilen både advarer om farlige situasjoner nødbremser hvis du ikke er oppmerksom. Det er en form for standardutstyr det er lett å glemme, men som en dag kan være det som ikke snur livet ditt opp-ned.
Du har jo et og annet tilleggsvalg du kan velge. Utstyrslisten inneholder etter hva vi kunne telle syv sider med ekstrautstyr, og testbilen vi har kjørt har en totalpris på 446.000 kroner - med den minste motorvarianten på 122 hestekrefter. En del av disse tingene ville vi ansett som en selvfølge på en slik bil, men du trenger på ingen måte gå så langt for å få en god bil. Som en god tysk bil, er rundt 100.000 i ekstrautstyr det du bør ha, ellers kan du like gjerne unngå å kjøpe en premiumbil.
For sammenligningenes del: Med en greit utstyrt versjon havner du dermed i omtrent samme gate som den mest påkostede Lexus CT200h, som fremstår som en betydelig mindre bil.
En litt stiv komfortbil
Med mindre modellbetegnelsen på en Mercedes angis med to tall, etterfulgt av bokstavene AMG, er komfort stikkord nummer én for en Mercedes. Å kombinere den flytende komforten vi har blitt vant til fra Mercedes på en såpass høy bil som B-klasse er ingen lett oppgave, men med en gang du setter deg bak rattet på bilen føler du at alt er riktig.

Bilen er myk og fin, og den minste motorvarianten som vi har testet med 122 hestekrefter er behagelig med tilstrekkelig med krefter. Det er ingen overflod av futt, men det er mer enn nok i denne bilen.
At bilen står litt «på stylter» er først noe du legger merke til på litt aktiv kjøring på halvdårlig vei, da bilen sliter litt med kombinasjonen av myk komfort og å absorbere ujevn vei. På mange måter klarer den små ujevnheter og store ujevnheter godt hver for seg, men når det blir kombinert så klarer den ikke helt jobben. Men skal vi være ærlige så gjør det ingenting. Dette er ikke en bil du kjører for å være rallysjåfør.
Om du likevel tidvis ønsker å slå deg litt løs, kan vi i alle fall slå fast at Mercedes igjen viser at seter er noe de virkelig kan lage. Setene som inngår i Eksklusiv-pakken er svært gode og gir veldig god støtte om G-kreftene begynner å merkes horisontalt.
Alt føles riktig
Bak rattet føles det som ingenting er overlatt til tilfeldighetene, og utover at Mercedes skal ha med litt tradisjoner med i overkant mye knapper, er det rett og slett et veldig bra sted å være bak rattet. Den store LCD-skjermen som er plassert midt i midtkonsollen er et litt spesielt verk, og ser nærmest ettermontert ut, men det gir bilen et særegent design.

Bilen er i kjent Mercedes-tradisjon proppet med sikkerhetsutstyr, og det er en god følelse med aktivt sikkerhetsutstyr som ikke gjør noe særlig ut av seg, men diskret av og til gir deg beskjed om at det er der og passer på deg, og som først skriker opp om det faktisk er nødvendig. Og om først uhellet skulle være ute, vet du at det spretter opp airbager i alle tenkelige vinkler.
Frykt er det siste som faller deg inn.
Greit med plass
Siden dette ikke er verdens største bil, er nok baksetet best egnet for barn om de foran har litt lengde på beina, men det var ingen problemer for undertegnede å få plass bak.

Baksetene i testbilen var gode, og det er åpenbart at de er laget for personer som gjerne vil være aktivert på lange turer med blant annet et lite utfellbart bord i ryggen på forsetene. Isofix er selvsagt også til stede for barneseter.
Av naturlige årsaker er heller ikke bagasjerommet overveldende stort (488 liter), men med rett kombinasjona av ekstrautstyr kan du legge ned alle setene med unntak av førersetet, slik at bilen har plass til alt det som det fysisk er mulig å få plass til i en bil av denne størrelsen. Noe særlig mer enn det er det vanskelig å be om.

Hyggelig familieluksus
Alt i alt fremstår nye B-klassen som en veldig attraktiv bil. Designet er hevet betydelig fra forgjengeren, selv om det vel fortsatt ikke er markedets peneste bil, og på opplevd kvalitet slår den sine få konkurrenter ganske klart, uten at det går for mye ut over prisen.
Ut ifra forutsetningene er vanskelig å påpeke noen vesentlige feil med den nye B-klassen.