Test: Audi R8 V10 Plus 2016

Mye bedre enn vi hadde forestilt oss - men én ting er helt forferdelig.

SUPERB: Lite kan forberede deg på det som skjer når du tråkker gasspedalen i bunn. Men det er ikke det som overrasker oss mest med Lamborghini Huracan-baserte Audi R8 V10 Plus.
Publisert

- Å fy f...!

Det er akkurat den følelsen vi hadde forventet da vi satt oss bak rattet i Audis nye R8 V10 Plus. Bilen som i praksis er en Lamborghini Huracan med Audi-styling.

Men det er lite som kan forberede deg på det som skal skje første gang du trykker skikkelig på gassen.

610 hestekrefter hentes fra en midtmontert Lamborghini-utviklet selvpustende V10-motor. Disse fòres ut på alle fire hjul i en eksplosiv akselerasjon som gjør at en Tesla nesten føles litt tamt.

Motoren er ikke splitter ny sammenlignet med forrige R8-modell, men er bygget om spesielt med tanke på å gjøre den mer responsiv. Audi hevder den går fra tomgang til rødlinja på 0,66 sekunder. Og det tror vi på.

En turtallsvillig, selvpustende V10-motor som yter drøyt 600 hestekrefter er noe alle fortjener å ha i sitt liv.

Test: Tesla Model S P90D rekkeviddetest

Følelsen av å hamre gassen i bunn på en Tesla P90DL er selvsagt helt absurd, men med R8-en... Det kan ikke sammenlignes. Det er brutalt, og skyvet bare fortsetter for hver gang bilen mater inn et nytt gir.

Og lydbildet er helt hinsides når den presses opp mot 9000 RPM.

Sjekk videoen under for å høre tordenbrølet!

Screen9v2

Den store forskjellen opplever du  når du kommer til en sving. Da forstår du at du sitter i en velbalansert superbil. Ikke en blytung familiebil med masse krefter.

På norske veier er det egentlig helt absurd, for det går så hinsides fort før du rekker å tenke deg om.

Den store overraskelsen

Alt dette kunne vi skrevet uten å ha testet bilen, for det er det du forventer fra en superbil. Og R8 skuffer definitivt ikke.

Men R8 overrasket oss virkelig på ett område:

Med de to kjøremodus-velgerne kan du velge alt fra tre «Performance»-varianter avhengig av føreforhold - til en komfort-variant som faktisk gjør bilen overraskende komfortabel og stillegående.

Når du trykker på kjøremodusvelgeren, og hopper fra Dynamic eller Performance - og i stedet velger Comfort... Da blir bilen faktisk komfortabel!

Hvis vi sammenligner med de mer heftige Mercedes AMG-modellene, som AMG GT S og C 63 S, så er det som natt og dag. AMG-ene er biler som har kastet all komfort på båten for å oppnå den mest brutale kjøregelden. Det er stumpt, og det er bråkete.

Til tross for at Mercedes har valgt å kalle dette for GT, er det en mer slitsom bil på lange avstander enn superbilen R8.

Men på Audi R8 kan du velge. Den kan være stump, bråkete og morsom. Men i comfort-modus blir bilen som en Audi TT - en bil vi tidligere har omtalt som en litt liten R8. Den blir ikke noe særlig annerledes enn en VW Golf. Seriøst, den blir lettkjørt, komfortabel og nesten stillegående! Du kan kjøre langt, og du kan nyte turen.

Test: Audi TT Quattro

Det trenger ikke å være perfekt asfalt når du er ute og kjører mer R8.

Vi hadde aldri trodd at den etterlengtede «tosidigheten» vi ofte etterspør, var noe vi skulle finne i den mest brutale Audi-modellen - basert på en Lamborghini.

Dette gjør at du fint kan bruke den brutale superbilen til bykjøring. Du kan sitte og stampe i kø som om det var en hvilken som helst annen bil. Du kan kjøre på dårlig vei, og du kan kjøre langt uten at du blør i ørene etterpå. Setene er gode, lydanlegget fungerer godt, det er godt med plass til hodet selv for dem med permanent. Og du kan ha en kaffe i koppholderen.

Interiøret er førerfokusert, men ikke spesielt spennende.

Men når du så kommer til den rette veien, så kan du trykke på knappen og åpne kranene. Da er bilen som terapi. Det er umulig å ikke sitte med verdens største smil.

Dette er på mange måter den perfekte «track day»-bilen. Du kan kjøre langt for å komme til den rette banen, virkelig storkose deg «på kanten» - få masse oppmerksomhet på parkeringsplassen, og så kjøre lykkelig hjem igjen.

Vi har dessverre ikke hatt anledning til å teste bilen på bane, kun på halvvåt avsperret høstvei med urovekkende lave temperaturer; men at bilen har kjøreegenskaper som overgår det aller meste der ute, er det liten tvil om.

Det er vanskelig å sette fingeren på noe med bilens kjøreegenskaper vi ikke liker. Alt fra bilens både komfortable og sportslige understell, til den svært presise styringen, til en gassrespons som er helt rå - og en girkasse som skifter utveksling så raskt at det oppleves sømløst.

Den 7-trinns dobbelclutch-girkassen i bilen er ganske enkelt lynrask.

Et lysproblem

Vår testbil er den første Audi-modellen med laserlys, noe som fungerer på nøyaktig samme måte som på BMW: Du får ekstra sterkt fjernlys når du passerer 80 km/t - forutsatt at det ikke kommer noen biler imot. Det er ganske så genialt på mørke, norske høstveier.

Test av BMW i8 med laserlys

Veldig ofte vil du møte på biler som har lys som treffer deg midt i ansiktet. På dagen er det irriterende, på kvelden er det ubehagelig.

Men det gikk fort opp for oss at dette er en bil vi ikke spesielt satt pris på å kjøre om kvelden. Problemet var ikke våre egne lys, men svært mange andres lys. Du sitter så lavt at tore deler av bilene du møter på veien lyser deg rett i ansiktet.

Dette er ganske ubehagelig og slitsomt. Problemet er strengt tatt ikke R8-en i seg selv, men at mange biler har feiljusterte lys. Det blir derimot ditt problem.

Superb

Det begynner å bli noen år siden vi kjørte den originale R8 for første gang, men Audi har virkelig fått til noe helt fantastisk med den nye generasjonen. Det oppleves som et skritt opp.

Dette er en superbil i ordets rette forstand. Den er helt rå - men det råeste med den er kanskje likevel at det oppleves som en bil du faktisk kan bruke til hverdags.

Vår testbil var for anledningen foliert i oransje farge, og hvis det er oppmerksomhet du er ute etter - så får du det i bøtter og lass. Det er smil, tomler opp - og hoder som vrir seg overalt hvor du kjører.

Og ønsker du litt ekstra oppmerksomhet, er det bare å trykke på Performance-knappen og røre gasspedalen et øyeblikk. Det fungerer også til å vekke naboene, om du har en feide på gang.

Lyden er nemlig en svært viktig del av opplevelsen. Det er fryktelig mye av det når du trykker på knappen som åpner spjellene i eksossystemet som gir deg ekstra mye lyd.

Det å rulle ned vinduene og gi gass i en tunnel er faktisk på grensen til ubehagelig, spesielt smellene som kan komme når du slipper opp gassen. Det er en kraft i motoren som er hinsides.

Og vi elsker det!

Det får forøvrig bli som en bisetning å nevne at bilen er en av de bilene som kommer aller best ut av endringene i avgiftssystemet som (kanskje) vedtas fra nyttår.

En avgiftsreduksjon på rundt 220.000 kroner ser det for øyeblikket ut til å bli over nyttår. Men med en pris på 2,5 millioner kroner før ekstrautstyr, er det neppe nok til å gjøre dette til en volummodell.

Dette er en drømmebil.

Audi R8 V10 Plus

Motor: V10 bensin uten turbo
Volum: 5,2/5204 ccm
Effekt: 610 HK v/ 8250 RPM
Dreiemoment: 560 Nm v/6500 RPM
Girkasse: 7-trinns dobbel-clutch S tronic
Drift: Alle / Quattro
Størrelse: 4426/1940/1240 mm
Egenvekt: 1555 kg
Bagasjeplass: 112 liter
Hengerfeste: Nei
0-100: 3,2 sekunder
Toppfart: 330 km/t
Forbruk: 1,23 l/mil
CO2: 287 g/km

Pris:
Bilmodell:
2.526.200 kroner (2016)
Testbil: 2.720.780 kroner

Utstyr inkluderer: Laserlys, sportseksos, adaptivt understell, elektriske seter, 20'' alufelger, Bang & Olufsen lydanlegg, ryggekamera mm.

Som virkelig er like brukbar til hverdags som til fest.

Det gode

  • Kjøreegenskaper du finner få andre steder
  • En eksplosivitet som er mer berusende enn du kan forestille deg
  • Et lydbilde som viser at dette egentlig er en italiensk superbil
  • Komfortabel (!)
  • Firehjulsdrift
  • Oppsiktsvekkende utseende
  • Lettkjørt
  • Billig - sammenlignet med en Lamborghini Huracan

Det dårlige

  • Ikke billig nok
  • Du kan ikke nærme deg bilens grenser på offentlig vei uten å miste førerkortet
  • Interiøret er litt... uinteressant
  • Bagasjerommet er nær ikke-eksisterende

Det grusomme

  • Du blir blendet av svært mange medtrafikanter