Test: Audi TT Quattro

Fantastisk på sommeren - elsket på vinteren.

PERFEKT: 230 hestekrefter, ganske lav vekt, firehjulsdrift og en balanse som ikke kan beskrives som annet enn super.
Publisert

Da vi fikk prøve den nye generasjonen Audi TT i fjor høst, var det en åpenbaring. På spanske sommerveier og under banekjøring var den rett og slett fantastisk. Både komfortabel og leken.

«Fordi bilen har fått lenger akselavstand og lavere vekt, og samtidig har massevis av krefter, fremstår den som utrolig smidig og leken. På svingete landeveier er den en drøm å kjøre», skrev undertegnede den gang.

Les også: Nesten som en Audi R8 - bare mye billigere

Kan dette fungere da?

Med denne fantastiske førsteopplevelsen som bakteppe, var det med en viss bekymring vi endelig skulle få prøve bilen skikkelig på norske veier. Norske vinterveier.

Og hvis du kombinerer skikkelig dårlig føre, med lav sportsbil og relativt lite bagasjeplass, så er det egentlig ingenting som skulle tilsi at dette skulle bli en suksess.

Naturlig nok fylte vi derfor opp bilen med bagasje og skiutstyr, og reiste til fjells!

Tro det eller ei, men dette er en TTs rette habitat!

Det skulle vise seg å være en suksess!

Mer enn nok plass

For rett nok er det en bil med relativt lite bagasjerom og og bakseter som i praksis ikke har plass til mennesker uten amputerte bein, men legger du ned baksetene sitter du plutselig igjen med en toseters varebil!

Skiutstyr og bagasje er det plass i bøtter og lass av i den lille sportsbilen - så lenge du ofrer bakseter du uansett ikke kan bruke.

Selv om bilen ikke er nevneverdig lang, er det her nok plass til det vi kunne tenke oss å ha med på en fjelltur i alle fall.

Haldex er friskmeldt

Men det som virkelig gjør at dette er en vinterbil å tro på, er kombinasjonen av en helt utsøkt balanse i bilen og et firehjulstrekksystem som fungerer betydelig bedre enn det vi hadde regnet med.

Nye TT er tøffere i trynet enn sin forgjenger.

Audi kaller systemet sitt i TT for Quattro, men dette er en betegnelse enkelte vil rynke på nesen av: Det er ikke noen tradisjonell Audi-løsning som er brukt, men den langt enklere Haldex-løsningen. Dette er et system som i utgangspunktet gir all drift på forhjulene, og lar bakhjulene få opp til halvparten av kraften ved behov.

Dette har tradisjonelt sett vært noe som gir god fremdrift til en lav pris, men siden det er en forhjulsdrevet bil med mulighet for drift også på bakhjulene, har det ikke vært optimalt for aktiv kjøring.

Brøytekanter og sportsbil er normalt sett ingen god kombinasjon, men med TT Quattro er det ikke noe problem.

Nå har vi tidligere fått teste at noe har skjedd med systemet de siste årene, og vi har tidligere blant annet hatt det svært moro med Golf på isen - men med TT Quattro er det på tide å friskmelde Haldex også for den som liker å ha det gøy.

Om du skrur ned eller av ESP-systemet, er bilen nesten overraskende overstyrt, og du kan virkelig danse gjennom snøkledde svinger.

ESP-systemet har tre moduser: På (trygg), sport (lar deg leke med sikkerhetsnett) og av. Vi forelsket oss i den midtre modusen, for så lenge du ikke skal ta piruetter, skjønner dette systemet virkelig forskjellen på en kontrollert breisladd og skrens ute av kontroll. I kombinasjon med den allerede omtalte fantastiske balansen i bilen, er det hele både udramatisk og fantastisk moro.

Det hjelper også på at styrefølelsen er nær sagt perfekt gjennom det tykke og gode rattet.

Et svært funksjonelt og førerfokusert interiør.

Audi TT Quattro S tronic

Motor: 4-sylindret turbo
Volum: 2.0/1984 ccm
Effekt: 230 HK v/4500 RPM
Dreiemoment: 370 Nm v/1600 RPM
Girkasse: 6-trinns dobbelclutch automat (S tronic)
Drift: Quattro (Haldex)
Størrelse: 4177/1832/1353 mm
Egenvekt: 1510 kg
Bagasjeplass: 305/712 liter
Hengerfeste: Nei
Toppfart: 250 km/t
0-100: 5,3 sekunder
Forbruk: 0,64 l/mil
CO2: 149  g/km

Pris:
Modelltype:
264.300 kroner
Testbil: 748.190 kroner

Ekstrautstyr inkluderer S-line-pakker, skinninteriør, LED Matrix-lys, navigasjon, teknikkpakke, metallic, sportseter mm.

230 hestekrefter er i utgangspunktet mer enn nok, og i beste fall faktisk mer responsivt på vinterføre enn TTS-modellen med 300 hestekrefter. Sistnevnte har definitivt mer pulver på toppen, men siden kreftene her skapes av større turboer som er avhengig av turtall, fremstår 230 hester som en veldig, veldig god løsning til denne lille bilen.

Vi er rett og slett litt makeløst imponert over hvordan TT med Quattro både oppfører seg helt strålende på tørre sommerveier, samtidig som den har kjøreegenskaper, grep og fremkommelighet på vinterføre som knapt kan sies å havne i andre rekke for noe.

Når man bare skal komme seg fra A til B på dårlige vinterveier, er forbruket lavt og komforten når man setter bilen i komfort-modus helt upåklagelig.

Det eneste er at man stadig må minne seg på følgende når man er ute: Selv om firehjulsdrift på en sportsbil på vinterføre aksellererer raskere enn tohjulsdrift, så har du ikke noen bedre bremseeffekt.

Super-skjerm

Det er forøvrig igjen verdt å påpeke at nye TT nå ikke leveres med en egen skjerm i dashbordet, men at en har innført en ren heldigital instrumentløsning, som blant annet gir deg GPS-informasjon.

Vei og GPS i sysnfeltet samtidig.

GPS-løsningen er forøvrig basert på Google Earth, noe som gir deg en veldig god indikasjon på hvor du er til enhver tid.

Ja, sånn bortsett fra at den tar feil på årstiden da.

Skjermen styres forøvrig på samme måte fra midtkonsollen - i tillegg til at den kan styres fra multifunksjonsrattet.

Ekstremt gode lys - nesten

Vår testbil er forøvrig utstyrt med såkalte LED Matrix-lys. Utover at det gir en utrolig behagelig lysfarge, er det også rett og slett veldig gode lys.

Men poenget med Matrix-lysene er at de fungerer mer eller mindre som en projektor, som kan lyse opp en del av veien, men ikke andre deler. Tanken er at en skal kunne kjøre med fjernlys hele tiden, og så sørger sensorer for at lysene ikke skal blende verken møtene biler eller de du ligger bak.

Matrix LED-lys tilpasser seg i utgangspunktet til enhver tid hva som er i synsfeltet. Du skal kunne kjøre med fjern hele tiden. I praksis fungerte det bedre da vi testet systemet på sommerveier enn i vinter.

Problemet er derimot at dette systemet ikke virker sensitivt og hurtig nok. Dermed klarer ikke systemet å maskere ut møtene biler på en god nok måte, og vi opplevde gang på gang på gang at biler blinket på oss, og vi så årsaken: Systemet klarte ikke å maskere ut nøyaktig nok.

Biler som kjører rett foran deg klarer systemet fint å maskere ut, men systemet sliter bokstavelig talt med å henge med i svingene. Dermed må det for den foran oppleves som om noen blinker med fjernlysene.

Hadde systemet vært knirkefritt, hadde sikkert 23.250 kroner vært en grei investering - men når du uansett møter blink, er vi ikke så sikre.

Fortjener å bli kjøpt av flere

Audi har hintet frempå om at de tror de vil selge noe sånn som 50 biler i året av nye TT, og skal vi være ærlige høres det latterlig lite ut. Rett nok er ikke dette en billig bil, men TT er så mye mer bil - både sommer og vinter - at om du ikke trenger å ha plass til noen i baksetene, er det jo galskap å kjøpe noe annet.

Tøff i trynet på sommeren også.

Når vi sier at det ikke er en billig bil, så betyr det at med firehjulsdrift og automatgir begynner prisen på 564.300 kroner, og i kjent tysk premiumtradisjon er 80-100.000 kroner et minimum av hva du bør ha av ekstrautstyr - og vår testbil hadde voksne 183.890 kroner ekstra.

Da snakker vi alt fra skinninteriør, navigasjonspakker, alarm, de omtalte LED-lysene, S-line-pakker og lignende.

Kostbart - men noe som ikke skuffer.