Biler med masse krefter blir mye billigere
Regjeringen vil fjerne effektkomponenten helt på nye biler.

Det er for lengst kjent at regjeringen øker avgiften på diesel og bensin neste år, men økningen er større enn tidligere kjent. Avgiftene blir justert for prisstigning, omtrent 10 øre, og i tillegg kommer 15 øre for bensin, og 35 øre for diesel.
Effektivt økes altså bensinavgiften med ca 25 øre og diesel ca 45 øre.
Samtidig reduseres årsaviften med 12 prosent. For en vanlig personbil utgjør endringen en reduksjon på 375 kroner til ca 2760 kroner. På elbiler er endringen omtrent en femtilapp.
Les også: Vei er budsjettvinner - jernbane får nesten ingen økning
Årsavgiften byttes ut
Fra 2018 melder rejgeringen at de vil fjerne årsavgiften som en egen avgift, og bake det inn i en egen avgift som betales sammen med bilforsikring. Årsaken til dette er utelukkende å spare penger på administrasjon - men vil også gi større fleksibilitet fra dagens halvårsperioder.
Les også: Mytene og fakta om hybrid, hydrogen og diesel
Fjerner effektavgiften - dyrere utslipp
Når det kommer til endringer på engangsavgiften, er det en videre dreining fra tidligere års utvikling. Den klart største nyheten er at det nå foreslås å fjerne avgiften på hestekrefter/effekt helt.

Regjeringen øker NOx-avgiften, som primært rammer dieselbiler, med 20 prosent. Vektavgiften strammes til for de tyngste bilene - men de letteste bilene får mindre avgift.
Les også: Vei er budsjettvinner - jernbane får nesten ingen økning
Samtidig strammes CO2-avgiften til markant. Alle trinnene i CO2-avgiften senkes med 10 gram CO2, og de bilene med høyest utslipp får betydelig høyere avgift.
I praksis gjør dette at biler med effektiv motor med mye hestekrefter kommer veldig godt ut, mens tunge biler med høyt utslipp kommer dårligst ut.
Endringene skal ifølge regjeringen være provenynøytrale.
Ifølge BilNorge.no er det biler som Mitsubishi Pajero, Land Rover Discovery og VW Transporter som kommer dårligst ut av avgiftsendringen med opp til 92.656 kroner økt avgift.
Vinnerne er biler som uansett er for dyre for folk flest. Supersportsbilen Audi R8 V10 plus får redusert avgiften med 223.231 kroner, men vil fortsatt koste godt over 2 millioner kroner.
Les også: Noen ladbare hybrider blir over 100.000 kr billigere
Elbiler og vrakpant uendret
Det blir ingen endringer for elbiler, som er fredet frem til 2018.
Regjeringen vil ikke gjøre endringer på vrakpanten, slik NAF har krevd.
Omregistreringsavgiften blir endret med prisstigningen, altså 2,5 prosent.
PS! Regjeringen har vært klare på at dette er hva de kan leve med drivstofføkning, men sannsynligheten er stor for at disse satsene vil endres i forhandlingene med Venstre og KrF i ukene som kommer, som har vært klare på at økningen ikke er stor nok. Da vil en trolig også redusere årsavgiften mer som motytelse.