Prøvekjørt: Toyota Urban Cruiser
Varter opp med en nærmest uslåelig kombinasjon
Vil du ha elektrisk bil med firehjulsdrift under 400 000 kroner, finnes det ikke mange andre alternativer enn denne. I tillegg er Toyota Urban Cruiser et godt alternativ.
Toyota har hatt stor suksess med bZ4X, og nå kommer flere modeller som garantert kommer til å gjøre seg gjeldende høyt opp på salgsstatistikken. Som modellene C-HR+ og bZ4X som stasjonsvogn-versjonen Touring.
Men først handler det om Urban Cruiser. Den skulle etter planen vært på plass i Norge i tredje kvartal i år, men modellen som produseres side og side med nær identiske Suzuki e Vitara i India, er blitt forsinket. Toyota skal imidlertid begynne å levere ut biler før nyttår. Det er gledelig for de allerede over 4000 personene som har bestilt bilen.
Urban Cruiser er ikke en ny modellbetegnelse, men ble introdusert med en 393 centimeter lang crossover i 2009. Frem til den forsvant fra sortimentet i Norge i 2014, ble 5907 biler registrert.
11 år senere vender modellbetegnelsen tilbake, nå klistret på en 429 centimeter lang elbil i SUV-kategorien. Den er dermed litt større enn Yaris Cross, Norges mest solgte fullhybrid.
14 centimeter lengre akselavstand gir Urban Cruiser et romslig og fleksibelt interiør, med bakseter med 40:20:40-splitt som kan skyves 16 centimeter i lengderetning.
Flere versjoner
Det mest attraktive med Urban Cruiser er at den kan fås med firehjulsdrift. Det er faktisk temmelig unikt i prisklassen under 400 000 kroner. Joint venture-tvillingen Suzuki e Vitara er eneste alternativ dersom ny, elektrisk bil med 4x4 under 400 000 kroner står på ønskelisten.
Urban Cruiser kan fås med 49 kWt-batteri, men det er versjonene med 61 kWt-batteri som er de mest aktuelle, enten med forhjulsdrevet eller firehjulsdrevet oppsett.
Rekkevidden er maks 426 kilometer med 2WD, 395 kilometer med 4WD.
Med trekk kun på forhjulene har du 174 hester og et dreiemoment på 183 Nm tilgjengelig. 4WD-versjonen leverer 184 hester, men har i tillegg en 48 kW elmotor på bakakselen som trår til ved behov. Til sammen leverer motorene et dreiemoment på 307 Nm. Som du forstår av tallene, det er ikke snakk om noen racer.
Nok en velkjørende bil
Det merkes under pressekjøringen i Italia der vi prøvekjørte versjonen med firehjulsdrift. Se ikke bort fra at Urban Cruiser med en godt voksen person bak rattet hyppig blir å finne forrest i køen.
Men det er det egentlig ingen grunn til, for selv om ytelsene er beskjedne i elbil-målestokk, så er kjøreegenskapene og ytelsene av en slik karakter at det er fullt mulig å holde fartsgrensen i norske dalfører. Mellomakselerasjonen er mer en rask nok til å foreta trygge forbikjøringer.
Urban Cruiser er kort og godt nok en velkjørende bil fra Toyota. Den er komfortabel, har et understell som tåler at du trår på i svingene, og er oversiktlig og ukomplisert i tett trafikk.
Brukervennlig
Førermiljøets betjeningsfilosofi er trygt innenfor rammene slik vi kjenner Toyota: En funksjonell miks av knapper og berøringsskjerm. Enkelte funksjoner kan også betjenes med stemmestyring. En 26 centimeter bred berøringsskjerm deler hus med et like stort instrumentpanel med forskjellig visningsalternativer.
Det er et praktisk og brukervennlig oppsett, men på enkelte områder skinner det gjennom at Urban Cruiser tross alt er en rimelig bil: Den blanke plasten på senterkonsollen og et multimediasystem med begrenset prosessorkraft. Det finnes definitivt raskere skjermer på markedet.
Navigasjonssystemet er basert på skybaserte data og skal dermed alltid være oppdatert på siste trafikkinformasjon, men i et nokså hektisk trafikkmiljø i Firenze opplever vi at navi-en er litt på etterskudd når det gjelder som mest. Multimediasystemet er imidlertid trådløst kompatibelt med smarttelefonen din.
Et par pussigheter noterte vi oss i løpet av prøvekjøringen: Regenereringen har tre trinn, men du kan ikke endre nivået mens du kjører. Du må stoppe bilen for å skifte fra lav til høy intensitet.
Det samme gjelder navigasjonen. Du kan ikke plotte inn mål mens du kjører. Kanskje er det like greit. Det er utvilsomt distraherende.
Lav ladehastighet, men forvarming
Heller ikke hurtigladehastigheten lukter det svidd av. 67 kW er nærmest kuriøst i disse tider, og langt lavere enn det som ble antatt da vi fikk en sniktitt på en førproduksjonsbil tidlig i 2025. Ladetiden fra 10 til 80 prosent er oppgitt til 45 minutter.
Blant årsakene til den beskjedne ladeytelsen er at Urban Cruiser benytter LFP-batteri (Litium-jernfosfat) fra BYD som er rimeligere enn NMC-batteri. LFP-batterier regnes for å ha god holdbarhet og sikkerhet.
Ulempen er lavere energitetthet og svakere ladehastighet. Toyota oppgir også at de har holdt ladehastigheten nede av hensyn til batteriets levetid.
Desto mer gledelig er det dermed at Urban Cruiser kommer med muligheten til å forvarme eller kjøle batteriet til mest mulig ideell ladetemperatur. Det innebærer at den oppgitte ladetiden kan være tilnærmet realistisk. Tempereringen av batteriet skjer ikke ved å bruke navigasjonen, men ved å aktivere funksjonen via berøringsskjermen. Enkelt og greit.
Fin fleksibilitet
Urban Cruiser kommer i to utstyrsgrader, Active og Executive. Vi kjørte en Executive-versjon som blant annet omfatter elektrisk justerbart førersete. Det varter opp med helt fin sittekomfort. Passasjersetets posisjon betjenes manuelt og har mindre justeringsmonn. Varme i ratt og forseter er standard med 61 kWt-batteri.
I baksetet er det overraskende god plass til en 429 centimeter lang bil å være. At det todelte baksetet kan skyves i lengderetning gir fleksibilitet til å prioritere bagasjeplass eller sittekomfort. Det er gunstig, for bagasjeplassen er på beskjedne 310 liter med baksetene i bakerste posisjon.
At baksetet har 40:20:40-splitt og kan legges flatt ned hører til bilens nyttige og praktiske aspekter. Det samme med muligheten til å trekke henger på 750 kilo og laste 75 kilo på taket.
Utstyrsnivåer
Urban Cruiser-versjonene kommer en omfattende pakke med aktive sikkerhets- og førerassistansesystemer. Funksjonene inkluderer et pre-kollisjonssystem, adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsling og kjørefeltassistent.
Parkeringssensorer foran og bak er standard, mens øverst utstyrsgrad også omfatter 360-graders kamera, fjernlys som automatisk blender ned, trådløs mobillader, JBL-anlegg med ni høyttalere og glasstak med solskjerming. Med firehjulsdrift og alt av tilgjengelig utstyr, bikker å prisen 400 000 kroner.
Vi Menn Bil mener:
Basert på noen timers prøvekjøring, konkluderer vi med at svakhetene overskygges med god margin av bilens styrker. Ny bil under 400 000 kroner med firehjulsdrift fra en anerkjent produsent er en ganske uslåelig kombinasjon, og nok til å gi Urban Cruiser tommel opp.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 04 2026