Førsteinntrykk: Toyota C-HR+

Her er den nye Toyota-en i Norge

Toyota ruller ut den ene storselgeren etter den andre. Vi har kikket nærmere på elektriske C-HR+, som blir den sterkeste Toyota-personbilen noensinne.  Nå er prisene på bilen klare. 

NORGESPREMIERE: Med firehjulsdrift har elektriske C-HR+ hele 343 hestekrefter, som gjør modellen til den sterkeste Toyota-personbilen noensinne. 77 kWt-batteri (brutto) gir en rekkevidde opptil 525 kilometer, 600 kilometer med kun forhjulstrekk. 
Publisert Sist oppdatert

Toyota første helelektriske bil, bz4X, fikk en nokså blandet mottakelse, noe som primært skyldtes rekkevidden. Den har likevel solgt som varmt hvetebrød.

 Siden introduksjonen høsten 2022 og frem til utgangen av april i år er det registrert over 15 000 bZ4X. Den er dermed Norges nest mest solgte bil i perioden, og Toyota Norge er snart utsolgt for første generasjon bZ4X. En fornyet versjon er straks på plass. 

Les også: Test: Toyota bZ4X: Toyotas første el-SUV har mange fine egenskaper, men har snublet på noen viktige detaljer

Mer i ermet

Og Toyota har mer ermet. Etter planen skulle Toyota startet levering av Urban Cruiser i september, men bilen er forsinket. Den koster fra 356 000 kroner med firehjulsdrift. Litt senere neste år kommer også elektriske C-HR+. Vi fikk en kikk på bilen da en førproduksjonsutgave var på norgesvisitt tidligere i år. Nå er også prisene klare. 

Forhåndssalget er nå i gang med følgende priser:

* Active 2WD – 406 900 kroner  (eneste utstyrsgrad med forhjulsdrift)

* Active AWD – 439 900 kroner  (forventet bestselger)

– Vi har store forventninger til Toyota C-HR+. Den er skreddersydd for norske forhold med lang rekkevidde, moderne design og fremragende fremkommelighet med vårt avanserte AWD-system. Vi håper dette kan bli en ny norsk folkefavoritt, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

Prisene er basert på 2025-avgifter og tar ikke hensyn til endringer i engangsavgift og merverdiavgift som ligger i forslaget til statsbudsjettet for 2026.  Det er foreslått en økning i moms i statsbudsjettet for 2026, anslått til mellom 22 100 kroner og 42 700 kroner avhengig av modell.

Les også: Førsteinntrykk: Toyota Urban Cruiser: Prisbombe fra Toyota

LEVERING: Toyota åpner snart for bestilling av C-HR+. Prisene er ikke klare, men leveringene starter før jul, noe som også omfatter 4WD-versjonen. 

Sterkeste Toyota-personbil noensinne

Men tilbake til C-HR+, som vi har kikket nærmere på. Med en lengde på 452 centimeter legger den seg mellom kompakte Urban Cruiser og den større bZ4X. Elektriske C-HR+ er 16 centimeter lengre enn hybride C-HR, som ikke lenger selges i Norge. Akselavstanden er 275 centimeter.

C-HR+ finnes i en versjon med 57 kWt-batteri, men det er kun 77 kWt-batteriet (bruttokapasitet) som er aktuelt for Norge. 

Bilen kan fås enten med forhjulsdrift, 224 hestekrefter og en rekkevidde på 600 kilometer (WLTP), eller firehjulsdrift, 343 hestekrefter og opptil 525 kilometer rekkevidde (WLTP). 

4WD-versjonen er faktisk den sterkeste personbilen fra Toyota noensinne. Den skal greie 0-100 km/t på 5,2 sekunder. Toyota Norge regner med at 4WD-versjonen vil utgjøre mellom 80 og 90 prosent av salget i Norge.

IKKE SKINN: Førersetet har elektrisk justering på utstyrsnivå Executive. 

Maks DC-ladekapasitet er 150 kW, noe som betyr at batteriet skal kunne lades fra 10 til 80 prosent på rundt 30 minutter ved optimale forhold. Gledelig er det at batteriet kan forhåndtempereres til mest mulig optimal ladetemperatur enten ved å bruke navigasjonen eller ved å aktivisere funksjonen manuelt. 

Les også: Prøvekjørt: Toyota Corolla Cross AWD-i: Du verden, en ny modell klar for Norge som ikke er elbil?!

I MIDTEN: Størrelsesmessig plasserer 452 centimeter lange C-HR+ mellom Urban Cruiser og bZ4X. 

Godt førsteinntrykk

Bilen vi fikk kikke på i Toyotas lokaler i Drammen er lite annet enn et skall og ikke kjørbar, men demonstrerer likevel tydelig hvordan interiøret i bilen blir. Det gir et godt førsteinntrykk, noe som underbygges av at det er så godt som ryddet for blank plast. I stedet er det matt plast og paneler med kunststoff som råder.

FIN MIKS: En brukervennlig miks av skjermer, knapper, brytere og hendler. 

Senterkonsollen er høy, og så bred at det er plass til to ladeplater for trådløs lading av mobiltelefon ved siden av hverandre. De har selskap av girvelger og store knapper, blant annet for snøkjørepgram som reduserer momentet for å gi bedre fremkommelighet. To koppholdere finnes i en fordypning på konsollen foran oppbevaringsrommet mellom setene. 

Les også: Prøvekjørt: Toyota Hilux GR Sport II: Som meislet ut av granitt – men med én hake

Arvet av Lexus

Over konsollen ruver en 36 centimeter bred berøringsskjerm som er hentet fra Lexus RZ. Toyota har beholdt knapper og brytere for de mest brukte funksjonene, i tillegg til hendler. Rattknappene virker også svært brukervennlige.

KONSOLL: To ladeplater for trådløs lading av mobiltelefon. Knappen for snømodus følger på både versjonen med 4WD og 2WD og reduserer momentet for å redusere spinn. 
ARVET FRA LEXUS: 14-tommes berøringsskjerm, som også kommer i neste bZ4X. 

C-HR+ kan ikke fås med ekte skinn, i stedet er det stoff og kunstimitasjon som gjelder. Setene virker imidlertid bekvemme. Det gjelder også baksetet, selv om høye personer kan få problemer med å få lårene nedpå sitteputen. 

Kan trekke henger

Bagasjerommet tar 416 liter, som er på størrelse med Nissan Ariya. Bakseteryggen kan felles ned i 60:40-splitt og mangler skiluke. C-HR+ kan imidlertid trekke henger: 750 kilo med 2WD  og 1500 kilo med 4WD. 

PLASS: En akselavstand på 275 centimeter gir god beinplass i baksetet. To USB-C-uttak i enden av senterkonsollen. 
PLASS: Bagasjerommet tar 416 liter, omtrent som Nissan Ariya, og 36 liter mindre enn bZ4X. 

Bilen kommer i to utstyrsvarianter, Active eller Executive, med 18- eller 20-tommers felger. På listen over standardutstyr på Active-nivå finnes blant annet adaptive LED-frontlys med fjernlys som automatisk blokker ut annen trafikk uten å blende ned, elektrisk bakluke og seter i stoff/kunstskinn.

Executive har i tillegg utstyr som elektrisk justerbart førersete (manuell justering på passasjersetet), elektronisk parkeringsassistanse 360-graders kamera samt seter i børstet kunstskinn. C-HR+ kan også fås med panorama-soltak og JBL-anlegg. 

PRISENE: Dette er prisene på Nissan C-HR+, som nå kan bestilles.

Les også: Test: Nissan Ariya e4orce: Går stille i dørene, men leverer varene

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn