Toyota bZ4X Touring

Ruller ut enda en storselger

Dette blir Toyotas mest solgte bil neste år

HØYREIST AVENSIS: Stor stasjonsvogn forsvant fra Toyotas sortiment med Avensis, men nå vender en større Toyota-stasjonsvogn tilbake med 485 centimeter lange bZ4X Touring - en høyreist stasjonsvogn, vel og merke. 
Publisert Sist oppdatert

– Vi har stor tro på at dette vil bli vår mest populære modell i Norge, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

– Den har en størrelse, ytelse og rekkevidde som gjør den svært godt egnet til norske, aktive familier, uttaler han.

Bilen det dreier seg om er Toyota bZ4X Touring - stasjonsvognversjonen av populære bZ4X. Touring-utgaven er imidlertid 14 centimeter lengre og to centimeter høyere, og har stasjonsvognens fortrinn med hele 600 liters bagasjerom, mot 452 liter i vanlige bZ4X. I tillegg kan den trekke henger opptil 1500 kilo (med 4WD) og laste 70 kilo på taket.

Les også: Test: Toyota bZ4X AWD: Toyotas første elbil har mange fine egenskaper, men snubler på noen viktige detaljer

Med forvarming

Bilen er planlagt introdusert i Europa våren 2026 og kommer i to versjoner, med 2WD eller 4WD, begge med 74,7 kWt batteri (bruttokapasitet) og 11- eller 22 kW ombordlader, avhengig av utstyrsgrad.  Maksimal hurtigladekapasitet (DC) er rundt 150 kW.

ANSIKTSLØFT: Førermiljøet er oppgradert sammenlignet med første generasjon bZ4X. 
2021-MILJØ: Førermiljøet i 2021-versjonen av bZ4X. 

Batteriet har ifølge Toyota et nytt vannkjølesystem og batteriet kan forvarmes. Funksjonen kan aktiveres manuelt, eller du kan bruke navigasjonssystemet. Da passer elektronikken på at batteriet har mest mulig optimale kjernetemperatur ved ladestolpen.

HYTTEBIL: Touring-versjonen kan fås med firehjulsdrift, og ser ut til å ha kraftige hjulbuer samt lister rundt hele bilen. 
BAKSETET: Plassen i baksetet ser slettes ikke verst ut. 

380 hestekrefter

Maksimal effekt for den forhjulsdrevne modellen er 224 hestekrefter (165 kW), mens versjonen med firehjulsdrift vil ha 380 hestekrefter (280 kW), noe som gjør den til den kraftigste serieproduserte Toyota-en noensinne. Den blir enda sterkere enn nye Toyota C-HR+, som vi nylig skrev var den sterkeste Toyota-en. 

RAUST: Bagasjerommet tar 600 liter, ifølge Toyota. 
FELLE NED: Bakseteryggen kan legges ned og har 60:40-splitt. 

Les også: Sniktitt: Her er den splitter nye Toyota-en i Norge

Innvendig har kupeen fått ansiktsløft sammenlignet med første generasjon bZ4X. Oppgraderingen gjelder også fornyede bZ4X med crossover-karosseriet.  Endringen omfatter midtkonsoll med annen utforming og en 14-tommers multimediaskjerm montert som standard.

Toyota har foreløpig ikke uttalt seg om bestilling eller priser. 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn