Prøvekjørt: Toyota bZ4X
Nå er det viktige utstyret på plass
Toyota bZ4X har fått funksjonen som har vært savnet i kalde nord, men det beste med bilen har ingenting med typisk elbil-funksjonalitet å gjøre.
Større batterikapasitet, lengre rekkevidde, flere hestekrefter og viktig utstyr på plass: Det har skjedd viktige ting med storselgeren Toyota bZ4X, men først må vi ta et tilbakeblikk.
Den første prøvekjøringen av bZ4X i Danmark sommer 2022 lovet godt, men starten ble humpete. Grunnet problemer med noe så prosaisk som hjulbolter ble det ekstra ventetid og usikkerhet for kundene grunnet momsproblematikk fra 2023, noe Toyota riktignok ordnet opp i.
Vintertest i Norge samme år og tidlig i 2023 avslørte at bilen leverte svakt på sentral elbil-funksjonalitet. Rekkevidden var i utgangspunktet ikke spesielt god, og bruk av varmeapparat i kalde perioder kunne medføre at opptil 90 kilometer rekkevidde forsvant som dugg for sol.
Les også: Prøvekjørt: Toyota bZ4X AWD: Dette er elbil-nyheten mange nordmenn har ventet på
Særegne løsninger
Toyota hadde i tillegg valgt noen særegne løsninger på elbil-delen som virket uforståelige. Det handlet om relativt små detaljer som burde vært unngått: En litt overdreven buffer mellom den maksimale batterikapasiteten og den du kan utnytte til kjøring, manglende visning av nøyaktig gjenværende batteriprosent i dashbordet, skånsom hurtigladefart og noen spissfindigheter rundt visning av rekkevidde og forbruk.
Likevel, bZ4X ble en salgssuksess. Siden introduksjonen i 2022 og frem til utgangen av oktober i år er det registrert over 17 500 bZ4X, noe som gjør den til Norges nest mest solgte bil i perioden etter Tesla Model Y.
Økt rekkevidde
Toyota tok til seg kritikken og allerede i 2023 kom oppdateringer som justerte noen av svakhetene. Blant annet ble bufferområdet redusert slik at en større del av den faktiske rekkevidden ble vist for føreren.
Mer nøyaktig estimat av rekkevidde samt vising av batteriets ladestatus i prosent både under kjøring og lading kom også på plass. Nye biler ble dessuten utstyrt med bedre temperaturstyring av batteriet.
Nå kommer en ny utgave av bilen med ytterligere forbedringer: Kapasiteten på den største batteripakken er økt fra 64 til 69 kWt anvendelig kapasitet. Økningen er kommet i stand med flere celler uten større inngrep enn at batteripakken er blitt 17 centimeter bredere og fått ekstra forsterkninger i aluminium langs sidene.
For versjonen med firehjulsdrift er rekkevidden økt fra rundt 470 km til 516 kilometer, avhengig av utstyr. Med trekk kun på forhjulene er rekkevidden opptil 569 km.
Om batteristørrelse og rekkevidde ikke helt rekker til jubel og applaus, så kommer den med forbedringer som gjør den mer effektiv enn tidligere.
Viktige forbedringer
Klimaanlegget skal bruke 30 prosent mindre energi, og endelig kommer bZ4X med mulighet for å forvarme batteriet, som i mange tilfeller reduserer ladetiden ved hurtiglading, særlig ved lave temperaturer.
Tempereringen av batteriet for mest mulig optimal ladetemperatur starter automatisk straks du plotter inn et hurtigladestopp i navigasjonen, men du kan også aktivere tempereringen manuelt via multimediasystemet. Avhengig av utetemperatur vil det trolig ta mellom 40 og en time å oppnå mest mulig ideell ladetemperatur.
Så hvorfor kom ikke bZ4X med forvarming da bilen ble lansert i 2022? Det skyldes at modellen var en verdenslansering og i de aller fleste land er ikke forvarming noen problemstilling, forteller sjefsingeniør Hayato Jo ærlig. Men nå har han selv vært på flere vintertester med bZ4X i Norge, og nå er forvarming på plass.
Maks DC-ladekapasitet på 150 kW er nokså midt på treet, men med forbedret mulighet til å oppnå rett batteritemperatur øker sjansen for å oppleve av bilen lader fra 10 til 80 prosent på 28 minutter som oppgitt. Ladetiden skal være realistiske i temperaturområdet minus 10 til 25 grader.
Kraftigere og raskere
Om bZ4X ikke leverte prima på viktige elbil-områder fra start, så har det aldri vært noe i veien med kjøreegenskapene. Nå er i tillegg understellet og fjæring finjustert for å gi økt ytelse, effektivitet og komfort.
Kraftdistribusjonen på for- og bakaksel er optimalisert for bedre egenskaper i svingene. Fordelingene av kreftene går både i lengderetning og sideveis på hver aksling.
En egenvekt rett over to tonn er for skrint å regne i elbilsammenhengen, men taler til bilens fordel og kjøreegenskaper.
Under prøvekjøringen i Spania merkes en del vindstøy i motorveihastighet, men bilen leverer en trygg og komfortabel kjøreopplevelse.
Versjonen med firehjulsdrift har fått 125 hester mer - totalt 343 hester - og gjør 0-100 km/t på 5,1 sekunder. Den er dermed blitt nesten to sekunder raskere enn forgjengeren og mellomakselerasjonen er det heller ingenting i veien med.
Firehjulsdrift fra 4x4-eksperten
Det kanskje aller beste ved bZ4X er ingen typisk elbil-gren og har vært med fra start: Et 4WD-systemet som er utviklet sammen med 4x4-eksperten Subaru.
Dessuten har den elementer fra selveste Land Cruiser, som cruisekontroll for offroad-kjøring. Med Grip Control aktivert holder bilen jevn hastighet fra to–ti km/t slik at du kan konsentrere seg om styringen.
Nå har bZ4X også fått Multi-Terrain Monitor, som ble introdusert med Land Cruiser. Ved hjelp av kameraer og skjerm får du overblikk over området umiddelbart rundt og under kjøretøyet. Det generes et bilde slik at du kan se forhjulenes posisjon. At bilen kan vade i 50 centimeter dypt vann er heller ingen typisk elbil-funksjon.-
Som før har bZ4X X-Mode med to innstillinger, Snow/Dirt og Deep Snow/Mud. Snow/Dirt brukes eksempelvis på snødekke der det er ønskelig med en kombinasjon av stabilitet og fremkommelighet. Deep Snow/Dirt gir elektronikken større spillerom og skal gjøre det enklere å komme frem på løst og vanskelig underlag.
Ryddigere førermiljø
Dashbordet har fått flere endringer som gir et strammere og ryddigere inntrykk. Det er basert på samme brukerfilosofi som tidligere, men med enkelte nye og vellykkede grep.
Ratt og rattknapper er de samme som tidligere, men instrumentpanelet er mer frittstående. Den 12,3-tommer store berøringsskjermen er erstattet av en ny 14-tommer med skarp grafikk og intuitivt brukergrensesnitt. Hjul erstatter knapper for klimakontroll og justering av lydvolum. Enkelt og greit.
Senterkonsollen er senket rundt 10 centimeter, og girenheten er flyttet lenger bak på konsollen slik at det blitt plass til to ladeplater mellom giret og berøringsskjermen.
Bakseteplassen har som før god beinplass og en bredde som gjør at to voksne sitter behagelig på langtur. Bagasjerommet på 452 liter er uendret, men den gode nyheten for deg som trekker henger er at 4WD-versjonen nå kan trekke 1500 kilo i stedet for 750 kilo.
Mye utstyr tilgjengelig
Avhengig av utstyrsnivå kan bZ4X fås med elektriske justerbare forseter med varme og ventilasjon. Baksetene kan fås med varme. Den kan også fås med 22 kW ombordlader og større glasstak enn tidligere.
Toppmodellen med alt av tilgjengelig utstyr og 20-tommers felger koster 549 000 kroner. Nedturen er at alt utstyret reduserer rekkevidden til 468 kilometer.
Derfor tror at Toyota at det er utstyrsnivå Active Tech AWD med 516 kilometers rekkevidde til 494 800 kroner som blir bestselgeren. Da må du imidlertid greie deg uten ting som setetrekk i utelukkende kunstskinn, ventilerte forseter, elektrisk justerbart passasjersete, varme i baksete, digitalt sladrespeil og JBL-lydanlegg med ni høyttalere. Det er inkludert dersom du hopper opp til Executive til 533 600 kroner.
Vi Menn Bil mener:
Toyota bZ4X er forbedret på viktige og mindre viktige områder, men i dagens konkurransesituasjon er trolig varemerket og forhandlernettverket mer salgsfremmende enn bilens batteristørrelse, rekkevidde og ladehastighet. Er firehjulsdrift viktig for deg, er det neppe mange andre i denne prisklassen som leverer bedre.