Prøvekjørt: MG IM6 og IM5
Luksusfunksjon er en del av standardutstyret
Firehjulsstyring er ikke vanlig standardutstyr i en bil i prisklassen 400 000 til 600 000 kroner, men det er tilfelle for MGs nye modeller
Morris Garages var en gang i tiden kun assosiert med små sportsbiler fra Abingdon, men etter konkursen i 2005 kjøpte den kinesiske giganten SAIC Motor rettighetene til MG. Dermed var en æra med små og erkebritiske sportsbiler over.
MG var blant de første bilmerkene fra Kina som etablerte seg Norge, og det startet med den rimelige og kjedelige kompakt-SUV-en MG ZS EV i 2019.
Etter hvert fikk den selskap av noe større MG Marvel R Performance og friskere MG4, samt MG5 som ble den første elektriske stasjonsvognen i Norge. Nylig ble modellutvalget utvidet med MG ZS-arvtakeren MGS5, en 448 centimeter lang SUV med bakhjulsdrift.
Nå blir det enda mer fart i sakene - bokstavelig talt - med de større modellene IM6 og IM5, som er opplagte konkurrenter til Tesla Model Y og Model 3.
Det dreier seg om en 493 centimeter lang sedan med stor bakluke og en 490 centimeter lang SUV: På det hvasseste snakker vi om tekniske data som 751 hestekrefter, over 800 Nm, 0-100 på 3,2 sekunder, et batteri med 96,5 kWt anvendelig kapasitet, opptil 655 kilometer rekkevidde, 800V-arkitektur, 396 kW hurtiglading og mulighetene til å lade fra 10 til 80 prosent batterikapasitet på 17 minutter - og det til en pris som ikke overstiger 600 000 kroner selv med aktiv luftfjæring.
Les også: Test: MG ZS EV: Kina-bilen overrasker positivt, men særlig én ting skuffer
Bakhjulsstyring
Vi har nylig prøvekjørt de to modellene i Norge og fokuserer IM6 siden den er mest aktuell i SUV-glade Norge. Den kan fås med kun bakhjulsdrift med 545 kilometer rekkevidde og massevis av utstyr til 489 900 kroner. Vi kjørte imidlertid versjonen med firehjulsdrift, uten luftfjæring, som koster fra 534 900 kroner.
Et oppsiktsvekkende aspekt ved bilene er at firehjulsstyring er standard på alle versjoner. Dette er en funksjon som primært har vært forbeholdt langt dyrere biler.
Styring på bakakslingen har noen klare fordeler: Ved lave hastigheter styrer bakhjulene motsatt av forhjulene, noe som gir svært god svingradius og manøvreringsevne på trange plasser. I høyere hastighet svinger bakhjulene i samme retning som forhjulene for økt stabilitet.
Mykt oppsett
IM6 AWD har 751 hestekrefter og gjør sprinten på 3,5 sekunder. Enormt rask med andre ord. Den virker dermed også noe overmotorisert i forhold til styringen og chassis-tuning. Styrefølelsen er litt for vag og understellet for mykt til at antall hestekrefter kan konverteres til sportslig kjøring på svingete landevei uten nervøsitet.
Da er det morsommere med sedanen IM5 som er mer med på notene, men vi utelukker ikke at den aktive luftfjæringen, som koster 35 000 kroner ekstra, vil gi IM6 mer spissete kjøreegenskaper. Med konvensjonell demping kan du justere karakteren på blant annet gassrepons og styremotstand. Med luftfjæring kan også understellets oppsett justeres.
Elektronisk støtte
De nye MG-modellene kommer standard med doble vindusglass og aktiv lydkansellering som skal bidra til en fredelig kupé. Helt musestille er det ikke når asfalten er grov, men slettes ikke ille.
Da er det verre med sikten bakover. Godt at bilene har ni kameraer, 360-funksjon og parkeringsassistent som kan parkere bilen for deg.
MG-ene har også en annen elektronisk støttefunksjon som kan vise seg nyttig når regn kommer i kombinasjon med høstmørke og gjenskinn fra lys. Oversatt til «regnfull natt» bruker bilder fra A-stolpen, kamera på skjermene foran og kamera bak for konstant bildevisning på venstre og høyre side av instrumentpanelet.
Tykk polstring
Fin sittekomfort foran besørges av seter med 12-veis elektrisk justering, ventilasjon, varme og massasje. Pluss for at sitteputen kan forlenges. Store deler av interiøret er kledd i tykk polstring, blank plast finnes knapt. Overtrekket er skinnimitasjon og ekte skinn er ikke tilgjengelig. Dashbordet består av et cluster med instrumentpanel og berøringsskjerm i widescreen-format som sammen utgjør en 66 centimeter bred enhet.
Mesteparten av betjeningen foretas imidlertid med en tredje skjerm på senterkonsollen. Den er noe lavt plassert, men virker enkel å betjene og er uten store mysterier og sommel.
Multimediaskjermen er plassert øverst på senterkonsollen, som for øvrig er utstyrt med ladeplate for mobiltelefon, koppholdere og oppbevaringsrom med kjølefunksjon. Det er også plass til å oppbevare ting under konsollen. Kun to USB-C-porter fordelt på hele kupeen er litt spinkelt.
To trykk, og vekk med dem
Knapper finnes ikke bortsett fra to rattknapper som styrer funksjoner som lydvolum og den adaptive cruisekontrollen, i tillegg til kamerafunksjon og hvilke data du ønsker vist i instrumentpanelet som har begrensede konfigurasjonsmuligheter.
Sidespeilene justeres med berøringsskjermen og rattknappene, mens rattet justeres helt manuelt. En liten pussighet i all elektronikken, men egentlig veldig brukervennlig.
Luftstrømmen fra ventilene styres også via berøringsskjermen. Stort pluss for at alle varsel(u)lydene og elektronisk «hjelp» knyttet til hastighet, filskifte og distraksjon raskt kan trykkes vekk. To trykk, og vekk med dem.
Baksetene er som forsetene komfortable. Sitteputen er i tilstrekkelig avstand fra gulvet slik at man slipper spiss knevinkel. I sedanen er det derimot kortere til gulvet noe som reduserer komforten.
Det er mulig å justere vinkelen på bakseteryggen, som har 60:40-splitt. Det er mulig å få varme i sitteputen, men funksjonen må aktiveres fra forsetene. Standard panoramaglasstak bidrar til god romfølelse.
De praktiske egenskapene er heller ikke helt bortreist selv om nyttelasten er begrenset. Bagasjeromsvolumet, inkludert dyp brønn, er oppgitt til 665 liter. 1500 kilo hengervekt plusser på lasteevnen.
Vi Menn Bil mener:
Det er biler som dette som legger stadig ekstra stener til byrden for den europeiske bilindustrien. MG IM6 og IM5 bringer ikke noe nytt til torgs i kategorien kjøreegenskaper, men dytter på med masse utstyr til en rimelig penge som før var forbeholdt luksusbiler.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn