Prøvekjørt: MG IM6 og IM5

Luksusfunksjon er en del av standardutstyret

Firehjulsstyring er ikke vanlig standardutstyr i en bil i prisklassen 400 000 til 600 000 kroner, men det er tilfelle for MGs nye modeller

NY MODELL: Med firehjulsdrift koster MG IM6 fra 534 900 kroner med masse utstyr, blant annet firehjulsdrift, firehjulsstyring, stort batteri og rask lading. 
Publisert

Morris Garages var en gang i tiden kun assosiert med små sportsbiler fra Abingdon, men etter konkursen i 2005 kjøpte den kinesiske giganten SAIC Motor rettighetene til MG. Dermed var en æra med små og erkebritiske sportsbiler over.

MG var blant de første bilmerkene fra Kina som etablerte seg Norge, og det startet med den rimelige og kjedelige kompakt-SUV-en MG ZS EV i 2019.

Etter hvert fikk den selskap av noe større MG Marvel R Performance og friskere MG4, samt MG5 som ble den første elektriske stasjonsvognen i Norge. Nylig ble modellutvalget utvidet med MG ZS-arvtakeren MGS5, en 448 centimeter lang SUV med bakhjulsdrift. 

Nå blir det enda mer fart i sakene - bokstavelig talt - med de større modellene IM6 og IM5, som er opplagte konkurrenter til Tesla Model Y og Model 3. 

KONKURRENT: Som hovedkonkurrenten Tesla Model Y er ikke IM6 noen blendende designperle, men karosseriformen gir mye plass.  

Det dreier seg om en 493 centimeter lang sedan med stor bakluke og en 490 centimeter lang SUV: På det hvasseste snakker vi om tekniske data som 751 hestekrefter, over 800 Nm, 0-100 på 3,2 sekunder, et batteri med 96,5 kWt anvendelig kapasitet, opptil 655 kilometer rekkevidde, 800V-arkitektur, 396 kW hurtiglading og mulighetene til å lade fra 10 til 80 prosent batterikapasitet på 17 minutter - og det til en pris som ikke overstiger 600 000 kroner selv med aktiv luftfjæring.

MORSOMMERE: Sedanen IM5 kjører bedre enn SUV-en IM6, men det er sistnevnte som kommer til å selge best i Norge av de to modellene. 

Les også: Test: MG ZS EV: Kina-bilen overrasker positivt, men særlig én ting skuffer

Bakhjulsstyring

Vi har nylig prøvekjørt de to modellene i Norge og fokuserer IM6 siden den er mest aktuell i SUV-glade Norge. Den kan fås med kun bakhjulsdrift med 545 kilometer rekkevidde og massevis av utstyr til 489 900 kroner. Vi kjørte imidlertid versjonen med firehjulsdrift, uten luftfjæring, som koster fra 534 900 kroner.

Et oppsiktsvekkende aspekt ved bilene er at firehjulsstyring er standard på alle versjoner. Dette er en funksjon som primært har vært forbeholdt langt dyrere biler.

FORLENGER: Sittekomforten er akkurat så myk som den ser ut. Pluss for muligheten til å forlenge sitteputen i IM6. 
SKJERMER: Instrumentpanelet henger sammen med en berøringsskjerm som primært er for ulike medier, inkludert visning fra trådløs Apple CarPlay eller Android Auto. Mesteparten av betjeningen foretas på skjermen øverst på midtkonsollen. Bildet er fra IM5 der sitteputen på forsetet ikke kan forlenges. 

Styring på bakakslingen har noen klare fordeler: Ved lave hastigheter styrer bakhjulene motsatt av forhjulene, noe som gir svært god svingradius og manøvreringsevne på trange plasser. I høyere hastighet svinger bakhjulene i samme retning som forhjulene for økt stabilitet. 

PRØVEKJØRT: Bilen vi prøvekjørte hadde 20-tommers felger. Med aktiv luftfjæring kan IM6 også fås med 21-tommers felger. 

Les også: Test: MG4: Henter fram elementer fra gøyale klassikere som VW Golf, Ford Focus og BMW 1-serie. Jevnt over er inntrykket bedre enn forventet for en såpass rimelig bil

Mykt oppsett

IM6 AWD har 751 hestekrefter og gjør sprinten på 3,5 sekunder. Enormt rask med andre ord. Den virker dermed også noe overmotorisert i forhold til styringen og chassis-tuning. Styrefølelsen er litt for vag og understellet for mykt til at antall hestekrefter kan konverteres til sportslig kjøring på svingete landevei uten nervøsitet. 

MYE Å TRYKKE PÅ: Rikelig med undermenyer, men relativt brukervennlig oppsett.
KOMFORTKONTROLL:  Rattvarme og forseter med varme, kjøling og massasje er standard på IM6.  

Da er det morsommere med sedanen IM5 som er mer med på notene, men vi utelukker ikke at den aktive luftfjæringen, som koster 35 000 kroner ekstra, vil gi IM6 mer spissete kjøreegenskaper. Med konvensjonell demping kan du justere karakteren på blant annet gassrepons og styremotstand. Med luftfjæring kan også understellets oppsett justeres. 

Elektronisk støtte

De nye MG-modellene kommer standard med doble vindusglass og aktiv lydkansellering som skal bidra til en fredelig kupé. Helt musestille er det ikke når asfalten er grov, men slettes ikke ille.

Da er det verre med sikten bakover. Godt at bilene har ni kameraer, 360-funksjon og parkeringsassistent som kan parkere bilen for deg. 

GLASS OG SIKT: Panorama-glasstak er standard. Kamerateknologi oppveier delvis den svært reduserte sikten bakover. 
REGNFULL NATT: Funksjonen genererer kameravisning på for å bedre oversikten.

MG-ene har også en annen elektronisk støttefunksjon som kan vise seg nyttig når regn kommer i kombinasjon med høstmørke og gjenskinn fra lys. Oversatt til «regnfull natt» bruker bilder fra A-stolpen, kamera på skjermene foran og kamera bak for konstant bildevisning på venstre og høyre side av instrumentpanelet. 

Tykk polstring

Fin sittekomfort foran besørges av seter med 12-veis elektrisk justering, ventilasjon, varme og massasje. Pluss for at sitteputen kan forlenges. Store deler av interiøret er kledd i tykk polstring, blank plast finnes knapt. Overtrekket er skinnimitasjon og ekte skinn er ikke tilgjengelig. Dashbordet består av et cluster med instrumentpanel og berøringsskjerm i widescreen-format som sammen utgjør en 66 centimeter bred enhet.

Mesteparten av betjeningen foretas imidlertid med en tredje skjerm på senterkonsollen. Den er noe lavt plassert, men virker enkel å betjene og er uten store mysterier og sommel.

MYE PLASS: Bagasjerommet i IM6 rommer 665 liter, ifølge oppgitte mål. 
DYP BRØNN: Fint rom under gulvet for ladekabler eller skitne klær. 
UNDER PANSERET: Frunk på 32 liter i SUV-en.
STOR BAKLUKE: Heller ikke bagasjeplassen i IM5 er dårlig: 457 liter. 

Multimediaskjermen er plassert øverst på senterkonsollen, som for øvrig er utstyrt med ladeplate for mobiltelefon, koppholdere og oppbevaringsrom med kjølefunksjon. Det er også plass til å oppbevare ting under konsollen. Kun to USB-C-porter fordelt på hele kupeen er litt spinkelt. 

To trykk, og vekk med dem

Knapper finnes ikke bortsett fra to rattknapper som styrer funksjoner som lydvolum og den adaptive cruisekontrollen, i tillegg til kamerafunksjon og hvilke data du ønsker vist i instrumentpanelet som har begrensede konfigurasjonsmuligheter.

JUSTERING: God sittekomfort i baksetet på IM6. Vinkelen på seteryggen kan justeres. 
NOE REDUSERT: Noe dårligere baksetekomfort i IM5 grunnet mindre avstand mellom gulv og sittepute. 

Sidespeilene justeres med berøringsskjermen og rattknappene, mens rattet justeres helt manuelt. En liten pussighet i all elektronikken, men egentlig veldig brukervennlig.

Luftstrømmen fra ventilene styres også via berøringsskjermen. Stort pluss for at alle varsel(u)lydene og elektronisk «hjelp» knyttet til hastighet, filskifte og distraksjon raskt kan trykkes vekk. To trykk, og vekk med dem. 

Baksetene er som forsetene komfortable. Sitteputen er i tilstrekkelig avstand fra gulvet slik at man slipper spiss knevinkel. I sedanen er det derimot kortere til gulvet noe som reduserer komforten.

SPLITT: Baksetet har 60:40-splitt og er uten gjennomlastingsluke. 

Det er mulig å justere vinkelen på bakseteryggen, som har 60:40-splitt. Det er mulig å få varme i sitteputen, men funksjonen må aktiveres fra forsetene. Standard panoramaglasstak bidrar til god romfølelse.

De praktiske egenskapene er heller ikke helt bortreist selv om nyttelasten er begrenset. Bagasjeromsvolumet, inkludert dyp brønn, er oppgitt til 665 liter. 1500 kilo hengervekt plusser på lasteevnen. 

SUV: Både IM6 og IM5 kan fås med kun bakhjulsdrift og opptil 655 kilometer rekkevidde. 
SEDAN: 800V-system og hurtiglading på solide 396 kW (DC) er standard på alle varianter. 

Vi Menn Bil mener:

Det er biler som dette som legger stadig ekstra stener til byrden for den europeiske bilindustrien. MG IM6 og IM5 bringer ikke noe nytt til torgs i kategorien kjøreegenskaper, men dytter på med masse utstyr til en rimelig penge som før var forbeholdt luksusbiler. 

TEKNISKE DATA

MG IM6 AWD MG IM5 AWD

Motor:  2xEL 2xEL

Fremdrift: Firehjulsdrift Firehjulsdrift

Effekt, kW/hk:  553/751 553/751

Dreiemoment, Nm:  802 802

Egenvekt, kg: 2410 2298

Lengde/bredde/høyde, cm:  490/199/170 493/196/147

Akselavstand, cm: 295 295

Bakkeklaring, cm: 16,6 15

Bagasjerom, liter: 665-1640 457-1290

Frunk, liter: 32 18

Tilhengervekt, kg:  1500 1500

Nyttelast, kg: 376 357

Standard dekkdimensjon:  245/45R19 245/45R19

Batterikapasitet, kWh, brutto/netto: 100/96,5 100/96,5

Maks ladehastighet, DC: 396 396

Ladetid 10-80%, min: 17 17

Rekkevidde, WLTP km:  505 575

Forbruk, WLTP, kWt/mil: 2,3 2,0

0–100 km/t, fabrikk, sek:  3,5 3,2

Toppfart, km/t:  239 239

Pris fra, kr:  534 900 499 900

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn