Prøvekjørt: Mitsubishi Eclipse Cross
Tilbake med elbil - i lånte, fine fjær
Det har tatt sin tid, men endelig er Mitsubishi tilbake med elbil. Og denne gangen med solid rekkevidde. Om den blir en suksess kommer mye an på prisen, for en komplett norgestilpasset versjon mangler. Vi har prøvekjørt elektriske Eclipse Cross.
Mitsubishi var tidlig ute med elbil med den vesle, smale og ganske rare i-MiEV - verdens første serieproduserte elbil, ifølge Mitsubishi. Vi prøvekjørte den for første gang tilbake i 2009. Siden har Mitsubishi vært usynlig på elbilfronten, men nå er det klart for elektriske Eclipse Cross, et navn som har vært knyttet til ladehybrid i Norge.
Eclipse Cross blir Mitsubishis første helelektriske SUV i Europa og markerer starten på en ny fase i merkets elektrifisering, ifølge Mitsubishi.
Mitsubishi er i strategisk partnerskap med Renault og Nissan, og Eclipse Cross er bygget på lånte fjær. Fra Renault Scenic E-Tech. Samarbeid og delte plattformer er overlevelsens kunst i bilbransjen, og som Renault Scenic er Eclipse Cross bygget på en AmpR Medium-plattform, en modulær og skalerbar arkitektur utviklet spesielt for elektriske biler. Nissan Ariya, nye Leaf og Renault Megane er også bygget på AmpR-basen.
Les også: Prøvekjørt: Mitsubishi i-MiEV prototyp: Denne elbilen koster ti millioner
Solid rekkevidde
447 centimeter lange Eclipse Cross kommer i første omgang med et 87 kWt-batteri, opptil 635 kilometer rekkevidde og 170 kW hurtiglading. Når det gjelder ytelsene er det tale om 218 hestekrefter og 300 Nm.
Null til hundre skal den greie på 7,9 sekunder og toppfarten er 170 km/t. Kjente tall fra Renault Scenic, som vi testet i fjor. Da viste våre egne målinger at Scenic E-Tech har en rekkevidde som ikke bare er god på papiret.
Les også: Test: Renault Scenic E-Tech: Deilig normal og med solide elbilkvaliteter
Trygt og kjent
Dessverre er det ikke bare form, størrelse, batteri og ytelser den deler med Renault-en. For mange er det trolig naturlig å tenke at en SUV fra Mitsubishi har firehjulsdrift, men ikke i dette tilfellet. Som Scenic E-Tech har Eclipse Cross forhjulstrekk.
Likevel føles ytelsene i kombinasjon med forhjulstrekk kjent og trygt. Den forhjulsdrevne kjørekarakteren er noe mange vil kjenne seg igjen i, spesielt på vinterføre.
Blant bilens fremste kvaliteter er understellet som er godt balansert, med en tendens mot det stramme. Det innebærer at sportsmoduset, der gassresponsen og styringen skjerpes, ikke er helt meningsløst. Understellet er med på notene dersom man liker å trå på litt på svingete vei, og styringen er ikke distanser som den ofte kan være i tunge elbiler.
Det hjelper nemlig også på de gode kjøreegenskapene at egenvekten ligger under to tonn. Så lever vi heller med at et nokså stivt oppsett kjennes når underlaget er skrøpelig.
Basert på testen av Renault Scenic på hjemmebane er også rekkevidden blant Eclipse Cross' fortrinn. Riktignok er temperaturen på Mallorca elbil-vennlig, men et forbruk på 1,62 kWt per mil etter nesten 20 mil med varierte veier og hastigheter er likevel pent.
God kvalitetsfølelse
Sittekomforten i setene som fås med stoff eller imitert skinn er god. En sitteputeforlenger eller muligheten til tilte seteputen hadde gjort sittestillingen enda bedre. Pluss for at setet kan justeres lavt. Noen liker det slikt.
Bilen kommer i fire utstyrsnivåer Inform, Invite, Intense og Instyle. Vi kjørte Eclipse Cross i utstyrsnivå Instyle som omfatter førersete med elektrisk justering av posisjon og korsryggsstøtte samt massasje. Den gode sittekomforten følges opp av et romslig baksete med god beinplass, og der man slipper å sitte med beina i spiss vinkel slik ofte er tilfelle i elbiler på grunn av høyt gulv.
Versjonen vi prøvekjørte på Mallorca hadde også paneler med Alcantara i fordørene og på dashbordet. Bilen kan ikke fås med skinn, men kunststoffet i interiøret gir god kvalitetsfølelse.
Store overflater med simpel, blank plast finnes omtrent ikke. Et elektro-kromatiske panoramatak kan solskjermes med et enkelt knappetrykk. Taket består av to glassflater med en film i mellom som fungerer som en digital gardin.
Brukervennlig førermiljø
Dashbordet er utformet med en fin blanding av knapper og skjermer. Rattet er utstyrt med velfungerende knapper for blant annet den adaptive cruisekontrollen. Kjøremodus skiftes enkelt med et bryter på samme ratt som også har hendler for justering av den regenerative bremsingen.
Foran rattet finnes et 31 centimeter bredt display som forsyner sjåføren med den mest essensielle informasjonen. Det har forskjellige visningsalternativer, blant annet en utmerket kartvisning, som tar bort savnet av head up-display. Batteriet kan temperes til mest mulig ideelt ladetemperatur ved å bruke navigasjonen.
Ifølge Mitsubishi er Eclipse Cross utstyrt med et vannavkjølt termisk styringssystem som optimaliserer batteriet og dermed rekkevidden. I tillegg har den både varmepumpe og PTC-varmeelement, som sørger for oppvarming og kjøling i kupéen uten å belaste batteriet unødvendig. Temperering av kupeen kan styres med app.
Panelet glir over i en vertikalt stilt og høyoppløst berøringsskjerm, som er lett vinklet mot føreren. Multimediaen er basert på Google, som gir et velkjent og velfungerende brukergrensesnitt. I tillegg til navigasjon basert på Google Maps, får du også Google Play, med over 100 apper tilpasset bilbruk – inkludert spill, musikk og videostrømming samt stemmebetjente Google Assistant.
Apple CarPlay og Android Auto tilgjengelig trådløst. Dette gir enkel tilgang til alle appene, samt Siri- og Google-stemmestyring.
En knapp å heie på
Trådløs lading av mobiltelefon med opptil 15 watt er tilgjengelig i likhet med to USB-C-porter som er plassert i det fremre armlenet. De musikkglade kan glede seg over et 410 watts Harmon & Kardon-anlegg.
Én knapp er verdt å trekke frem: Alle nye biler kommer med EU-pålagte (u)lyder som varsler om endring av fartsgrense og om du kjører fortere enn tillatt hastighet. Det er svært menneskelig å gli opp i litt høyere fart enn gjeldende fartsgrense, men det er nok til at varslingslyden aktiveres. Hvordan den fortoner seg varierer fra modell til modell.
I Elipse Cross er den ganske moderat, men disse varslingene er uansett noe de fleste vil ønske å skru av. Det må gjøres hver gang du starter bilen og fordrer ofte en lengre prosess på berøringsskjermen for å få deaktivert spetakkelet. I Elipse Cross skjer det med to trykk på en knapp på venstre side av rattet. Glimrende.
Kan trekke henger
Bagasjerommet er på rause 545 liter, som øker til 1670 liter dersom setene felles ned. En ulempe er at man ikke kan oppnå helt flatt gulv og høy kant opp til åpningen. I tillegg til stort bagasjeromsvolum kan Eclipse Cross laste 80 kilo på taket og trekke henger på 1100 kilo.
Produksjonen starter i fjerde kvartal 2025 ved fabrikken i Douai i Nord-Frankrike, og blir en del av kompakt-SUV-familien sammen med nye Grandis og Outlander PHEV. Prisene på Eclipse Cross er foreløpig ikke klare.
Vi Menn Bil mener:
Mitsubishi Eclipse Cross er en bil det er lett å like og åtte års garanti er nok noe mange vet å sette pris på. Elefanten i rommet er mangel på firehjulsdrift, så prisen på bilen målt opp mot utstyrsnivå blir helt avgjørende for graden av suksess. Mitsubishi kan i det minste glede seg over at svært mange potensielle kunder har gode opplevelser fra modeller som ASX og Outlander.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn