Test: Mazda6e

Elegant prisbombe

Det har ikke vært flust med elbiler fra Mazda. Når de først kommer med en ny modell, vekker den oppsikt på mange områder.

SMÅTØFF: Vi synes Mazda har fått til designet på sin nye modell. 
Publisert

Mazda6e er den andre elbilmodellen fra Mazda, og en ganske annerledes sak enn den kompakte MX-30 modellen importøren har hatt å by på frem til nå. Vi er jo vant til at den japanske produsenten har levert fine biler i kompakt-, familie- og SUV-klassen – eksempelvis Mazda 3, Mazda 6 og CX-5 – men i den norske elbilvirkeligheten har ikke det hjulpet særlig.

Med den helt nye Mazda6e ser fremtiden lysere ut. Og bilen vekker oppsikt, både grunnet av en særdeles konkurransedyktig pris på under 400 000 kroner, og fordi et 5-dørs coupékarosseri er en kjærkommen avveksling i en uendelig strøm av elektriske SUV-modeller. At den i tillegg er usedvanlig lekker å se på, gjør jo slett ingen ting.

Ved siden av stødig penneføring fra Mazda-designerne, hjelper også lengden på 4,92 meter kombinert med høyde på relativt beskjedne 1,49 meter. Det gir en elegant, langtrukken profil, der en liten knekk i hekken sørger for et artig brudd i linjene.

Les også: Prøvekjørt: Mazda6e: Oppleves som rene luksusbilen

SMEKKER: Lang, lav og med en artig knekk i hekken. Vi synes Mazda6e skiller seg positivt ut i mengden. 

Minst er raskest

Du får Mazda6e i to utstyrsversjoner og batteriutgaver. Litt motstrøms er det at Standard Range-utgaven (66 kW og WLTP-rekkevidde på 479 km) sannsynligvis blir den mest populære. Normalt liker nordmenn Long Range-versjoner bedre, og i Mazda6e kan den by på 75 kW og 552 km.

Spådommen skyldes langt raskere hurtiglading for standardbatteriet. Forskjellen i ladetid fra 10-80 prosent er nemlig på 24 kontra 47 minutter.

Long Range blir dermed mer et veggboks-til veggboks-alternativ, mens kjapp hurtiglading gjør standardversjonen mer fleksibel på langtur. Effekten er noe høyere: 190/258 hk mot 180/245 hk med det største batteriet, uten at det betyr særlig mye i praksis.

Les også: Er dette Mazdas mest minneverdige biler?

Mulig 4WD-savn

Den bakhjulsdrevne bilen biter godt fra seg selv på fuktig asfalt, der vi måler 7,4 sekunder på 0-100 km/t, mot fabrikkstallet på 7,6 sekunder. Det gir også kvikk mellomakselerasjon. 60-100 km/t på 3,7 sekunder skaper ikke overskrifter, men sørger for et tilstrekkelig skyv i akselerasjonsfeltet eller ved forbikjøring. I alle fall så lenge festet er godt.

SÆRPREG: Interiøret i toppmodellen kan være i grenseland for de mest konservative. Det speiler likevel godt bilens øvrige karakter. 

På vinterføre blir nok savnet av 4WD større, noe mange av konkurrentene kan by på. En Tesla Model 3 Long Range med bakhjulsdrift koster omtrent det samme, men sedanløsningen og et sportslig minimalistkonsept plasserer bilene i hver ende av skalaen.

Bakhjulsdrevne utgaver av Polestar 2 og Kia EV6 er dyrere, men tettere på med sine femdørs-kombikarosseri. BMW i4 er den store salgssuksessen i klassen, og sammen med Audi A6 Sportback e-tron nok de to Mazda6e minner mest om.

Les også Test: BMW i4 M50 xDrive: Fortsatt den beste entusiast-elbilen

Balanserer mellom elegant og prangende

Det har i første omgang å gjøre med størrelse og fasong, i neste også med den følelsen av komfort og luksus du får i Mazda6e. Det begynner med interiøret, der testbilen har den høyeste utstyrspakken Takumi Plus med brunt nappaskinn og detaljer i semsket skinn.

I våre øyne balanserer fargen akkurat på den rette siden mellom elegant og prangende, mens svart kunstskinn er standard i Takumi-versjonen.

FIN REISE: Gode «Grand Touring»-kvaliteter i baksetet, med fin komfort og god benplass. Takhøyden er ok, men preges av karosseriformen. 

Enda viktigere er det at setene gjennom våre 900 testkilometer – mange av dem på langtur – kan vise til en utmerket komfort med lav, småsportslig sittestilling som ekstra bonus.

En avlang skjerm og head-up display gir all nødvendig kjøreinfo i synsfeltet, et brukbart antall hurtigknapper på rattet, mens du må en tur ut til skjermen i midtkonsollet for flere detaljer.

Les også: Test: Audi A6 e-tron : Ikke helt slik vi kjenner Audi

Treffer bra på kjørefølelsen

Der kan du sette opp lett tilgjengelige snarveier, men må inn på flere menyer og innstillinger for å kvitte deg med varsellyder og sikkerhetssystemer. Noen av disse blir vel ivrige på norske småveier. Heldigvis er ikke tonen og lydnivået av de mest innpåslitne, men en samleknapp for å slå av de mest masete hadde vært fint.

TILVENNING: I starten kan betjeningsskjermen virke overveldende, men det hjelper etterhvert. Du kan sette opp egne snarveier. 

Mazda har funnet frem til en vellykket blanding av komfort og kjøreglede i understellsoppsettet. Bilen fjærer godt unna på småveienes og storbyens ubehageligheter, men unngår å bli for myk på svingete landeveier. Da blir i stedet en vag følelse i styringen et lite skår i kjøregleden.

Den adaptive cruisekontrollen er heller ikke glad i svinger, og setter ned hastigheten som om det skulle være snøføre. På rette veier fungerer oppsettet akseptabelt, men er noe Mazda sikkert kan forbedre.

Vanskelig å skjønne

Med piggfri vinterdekk er støynivået lavt på fin asfalt og innen rimelighetens grenser på grov motorveiasfalt. Erfaringen tilsier at støykomforten på motorvei kan havne i grenseland når sommerdekkene kommer på, men inntil videre berger myk vintergummi en komplett luksusfasade.  

Bakseteplassen er rikelig, særlig når det kommer til benplass. Et sted møter myke linjer og harde realiteter hverandre, nærmere bestemt mellom hode og tak hvis du er over 185 cm.

BEDRE ENN TALLENE: Kanskje stemmer det at bagasjerommet bare er 330 liter. Men i praksis har du god plass, ikke minst i lengden. 

Når du åpner den store bagasjeromsluken, er det vanskelig å skjønne de offisielle målene på beskjedne 330 liter. I praktisk bruk har bilen fleksibelt og rommelig lasteplass, med unntak av høye gjenstander. Glansnummeret er lengden, særlig med nedfelt bakseterygg.

Lading og rekkevidde

I vår testperiode hadde vi stort sett fint høstvær med temperaturer på åtte til 18 grader. I løpet av 900 km varierte forbruket relativt lite; fra 1,6 til 1,8 kWh/mil, med et snitt på 1,7 kWh/mil.

Det resulterer i en rekkevidde mellom 350 til 425 km, og gjennomsnitt på 385 km. Omtrent som forventet ut fra biltype, kjøreforhold og batterikapasitet på 66 kW.

Underveis til hurtigladetesten, opplevde vi at bilen mistet mye av sin indikerte batterikapasitet og rekkevidde. I løpet av noen få kilometer falt den fra 15 til fem prosent. Ifølge Mazda Norge er dette sannsynligvis en softwarefeil og rapportert til fabrikken.

Etter noen nervepirrende minutter kan vi starte hurtigladetesten med tre prosent batteri, og i motsetning til rekkeviddeberegningen, gjør bilen et solid inntrykk her: Maksimal ladehastighet er oppgitt til 165 kW, og bilen lader med snaut 160 kW mellom 15 til 60 prosent.

Ved 80 prosent er ladefarten fortsatt 106 kW. Det gjør at vi bruker 23 minutter fra 10-80 prosent, med snitthastighet på 143 kW. Det er slettes ikke verst. 

GODT BALANSERT: Vi synes Mazda6e har en fin miks av egenskaper, men trenger  å frisere bort noen ureglmessigheter. 

Vi Menn Bil mener:

Mazda6e er et friskt og annerledes konsept: En relativt praktisk og rommelig femdørs coupé pakket inn på elegant måte, til en svært konkurransedyktig pris. Det følger bilen opp med interiør og kjørefølelse i samme stil. Mange vil trolig savne en utgave med 4WD, og enkelte detaljer kunne vært bedre. Aller viktigst er det at Mazda luker ut elektroniske barnesykdommer. Slike har det vært for mange av på nye elbiler de siste årene.

Testdata

0-100 km/t, sek.: 7,4

60-100 km/t: 3,7

80-120 km/t: 5,0

Støy 50 km/t, dBA: 61,5

Støy 100 km/t, dBA: 67,0

Støy 100 km/t fin asfalt, dBA: 62,5

Testforbruk, kWh/mil: 1,67

Rekkevidde i test, km: 385

Ladetid 10-80%, min: 23

Ladefart 10-80%, kW: 143

Misvisning 100 km/t: 98

Tekniske data

Motor: EL

Effekt, kW/hk: 190/258

Dreiemoment, Nm: 320

Egenvekt, m/fører, kg: 2028

Lengde/bredde/høyde, cm: 492/189/149

Akselavstand, cm:  290 

Bakkeklaring, cm:  15 

Bagasjerom, liter: 330-678

Frunk, liter: 72 72

Tilhengervekt, kg: 1500

Standard dekkdimensjon: 245/45-19

Batterikapasitet, kWh: 66

Rekkevidde, WLTP km: 479

Maks hurtiglading, kW: 165

Ladetid 10-80%, min: 24

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,66

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,6

Toppfart, km/t: 175

Pris fra, kr: 372 000

Pris testbil fra, kr: 390 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 58 2025