EU-kontroll

Slik finner du fristen for EU-kontroll

Nå må du huske på EU-kontrollen selv. Hvis ikke kan bilen bli avskiltet.

SJEKKER NØYE: Ved en EU-kontroll sjekkes hele bilen for feil. Ifølge NAF er feil på bremser og lys blant det vanligste.
SJEKKER NØYE: Ved en EU-kontroll sjekkes hele bilen for feil. Ifølge NAF er feil på bremser og lys blant det vanligste. Foto: FOTO: Colourbox
Sist oppdatert

Fra januar i år sluttet Statens Vegvesen å sende ut påminnelse om periodisk kjøretøykontroll - populært kalt EU-kontroll. Det betyr at du selv må sørge for å vite når bilen din skal kontrolleres.

Det finnes flere måter å finne ut dette på, og den enkleste er kanskje å se på registreringsnummeret på bilen. Kombinert med når bilen ble registrert, vil dette fortelle deg når bilen skal være godkjent.

Bilen skal første gang kontrolleres fire år etter nyregistrering. Dette er uavhengig av om bilen er bruktimportert eller ikke. Det er den første registreringsdatoen som gjelder uansett.

Etter dette skal bilen kontrolleres hvert andre år. Biler som er registrert i partallsår skal altså godkjennes i partallsår, og de som er registrert i oddetallsår skal godkjennes i oddetallsår.

Registreringsnummeret forteller deg hvilken måned bilen skal være godkjent. For å finne ut dette, må du se på det siste sifferet i registreringsnummeret.

Eksempelvis må de som har registreringsnummer som slutter på 1 ha bilen godkjent før utgangen av januar, og slutter registreringsnummeret på 4 må bilen godkjennes før 1. mai.

Les også: Kvalitetsundersøkelse - De beste og verste bilene

Flere måter

Det finnes tre andre måter å finne ut når bilen skal til kontroll på, men de krever tilgang til en telefon eller internett. Du kan sende en SMS med registreringsnummeret til 2282. Da vil du få svar som inneholder navn på eier og kontrollfrist.

Du kan også sjekke kontrollfristen på nettet. Det gjør du ved å trykke på denne linken, som fører til Statens Vegvesens egen tjeneste for dette. Det siste alternativet er å ringe Statens Vegvesens kontaktsenter på 06650.

Disse kontrollene kan foretas tidligst fire måneder før fristen går ut. Det er smart å ta kontrollen en god stund før fristen går ut. Man får nemlig ingen ny frist dersom det blir avdekket feil som må rettes opp før bilen kan godkjennes.

Hvis du har en bil som kun brukes i sommerhalvåret, men som egentlig skal inn til kontroll på vinteren, kan du søke om å få byttet kontrollmåned. Dermed slipper du å grise til sommergliset med salt og andre uhumskheter som finnes på vinterveiene.

Les også: Bilene du kan stole på

To måneder ekstra

Hvis kontrollen ikke utføres i henhold til fristen, vil du få en purring fra Statens Vegvesen. Da får du en kontrollfrist på to måneder. Etter dette vil bilen bli avskiltet dersom den blir sjekket. Du vil heller ikke få utstedt nye oblater hvis bilen ikke er godkjent.

Mye tyder på at nordmenn flest ikke har fått med seg at de selv må huske på EU-kontrollen fra og med i år. Det har vært en betydelig nedgang i antall kontrollerte biler sammenlignet med i fjor.

Tidligere har rundt en tredjedel av eierne fått en purrebrev i posten. I år har det samme skjedd med rundt halvparten av bileierne.

Det betyr likevel ikke at det kjører mange flere farlige biler på veiene nå enn tidligere. Kun fattige fem prosent av bilene som kontrolleres blir ilagt kjøreforbud på grunn av alvorlige feil eller mangler, og mer enn 50 prosent av bilene godkjennes uten feil ved første kontroll.

Hvis du er nysgjerrig på hva som kontrolleres under en EU-kontroll, og hvilke feil som fører til kjøreforbud, finner du instruksen for periodisk kjøretøykontroll her.

Denne saken ble første gang publisert 23/07 2010, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også