Den neste Ford Mondeo

Slik blir den nye bestselgeren

Ferske bilder hinter om hvordan den helt nye Ford Mondeo blir.

Sist oppdatert

I løpet av 2013 kommer en helt ny utgave av Ford Mondeo. Da er det gått godt og vel seks år siden dagens modell kom på markedet.

Dagens modell har hele tida vært blant de mest solgte i mellomklassen i Norge, og slik sett kan Mondeo kalles en av de viktigste bilene på det norske markedet.

Hovedkonkurrentene er VW Passat og Toyota Avensis, mens biler som Peugeot 508, Hyundai i40, Opel Insignia og Mazda 6 er gode alternativer.

Fusion

Bildene vi her viser, er av en modell Ford kaller Fusion (må ikke forveksles med småbilen Ford Fusion som var i salg for noen år siden).

Fusion er bygd på samme plattform som den kommende Mondeoen skal bygges på, og disse bilene gir et klart innblikk i hvordan Mondeoen blir når den er klar for salg.

I fronten har Fusion fått det nye familieansiktet som Ford første gang viste med konseptbilen EVOS i fjor. Grillen kan minne litt om Aston Martin, uten videre sammenligning for øvrig.

Fronten ser kraftigere ut, mens profilen minner mer om dagens modell.

NYTT FJES: Fords grill vil se omtrent slik ut i i framtida. FOTO: Ford
NYTT FJES: Fords grill vil se omtrent slik ut i i framtida. FOTO: Ford

0,23 l/mil

Plattformen for bilen er klargjort for energieffektive framdriftsløsninger. I tillegg til forbrenningsmotorer (bensin og diesel) kan bilen få hybrid- og plugg-inn-hybridløsninger (med lading fra strømnettet).

Ford har åpenbart kommet så langt i arbeidet med en plugg-inn-hybrid at de har tall for gjennomsnittsforbruk klart allerede.

Bilen skal gå på oppsikstsvekkende lave 0,23 l/mil.

Fusion er klargjort for for- og firehjulsdrift, mens dagens Mondeo kun har vært å få med forhjulsdrift. På dette punktet har Mondeo hengt etter enkelte konkurrenter, som VW Passat og Opel Insignia, som begge kan fås med firehjulsdrift.

- Om den kommende Mondeo kan få firehjulsdrift, vil først bli klart mot slutten av 2012, når flere detaljer om den nye modellen offentliggjøres, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør hos Ford Norge.

Sjåførhjelp

MANGE MULIGHETER: Ford Fusion er klargjort for vanlige forbrenningsmotorer, for hybris og for plugg-inn-hybrid. FOTO: Ford
MANGE MULIGHETER: Ford Fusion er klargjort for vanlige forbrenningsmotorer, for hybris og for plugg-inn-hybrid. FOTO: Ford

I løpet av de siste to-tre årene har de vanlige "folkebilene" i mellomklassen, som Mondeo må sies å tilhøre, fått massevis av sjåførhjelpesystemer.

Biler fra mange merker kan i dag utstyres med avstandsrader med automatisk bremsing dersom trafikken stopper opp, automatisk parkering, blindsonevarsling, filskiftvarsling med mer.

Ford lover at den kommende Mondeo skal ha alt dette på plass. Også stemmestyring og annen instrumentstyring skal tas et steg videre fra i dag.

I tillegg til Mondeo vil plattformen bli brukt i de kommende utgavene av S-Max og Galaxy. Det er per i dag ikke klart når disse modellene kommer i ny utgave.

Les også:

Alle våre Mondeo-tester

Alle våre Ford-tester

Vi har testet over 600 biler

SJÅFØREN I SENTRUM: Ford sier at det nye dashbordet skal gjøre sjåførens jobb enklere. FOTO: Ford
SJÅFØREN I SENTRUM: Ford sier at det nye dashbordet skal gjøre sjåførens jobb enklere. FOTO: Ford

Denne saken ble første gang publisert 09/01 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også