Virage er Aston Martins CD-øyeblikk. På den tiden da CD-ene først kom tidlig på 1980-tallet, var det ikke meningen at de skulle erstatte kassettene, men selges ved siden av som et bedre produkt. Men vi visste alle at kassetten var på vei ut. Den digitale revolusjonen hadde begynt.

For kassetten, les: DB9. For CD-en, les: Virage. Virage er ment å splitte opp DB9 og DBS, og tilby elegansen til DB9 sammen med ytelsen til DBS. Aston insisterer på at de vil fortsette å bygge DB9. Tross alt, som de sier, vil en 125 000 punds DB9 (1,1 mill kr i England) nødvendigvis bli billigere enn en Virage (ennå ikke priset, men vi antar 150 000 pund), og den selger fremdeles bra - ca. 1000 i fjor, nær 25 % av alle solgte Astoner.

Men dette er det samme som plateselskapene sa på 80-tallet - og se hvor raskt kassetten forsvant. Det samme kan skje med DB9. Ikke fordi den blir upopulær (selv om det vil bli interessant å se om salget av DB9 holder seg oppe i år), men fordi Viragen er så mye bedre. Er du i markedet etter en DB9, bør du virkelig ta en god og lang kikk på Virage.

Tøffere enn DB9

Vakker, ikke sant? Proporsjonene er helt klart DB9, som man kan forvente. Men Viragen ser tøffere ut - kanalene og skjørtene har blitt utvidet, grillen har blitt lite grann bredere, frontlysene er lånt fra Rapide og det er en diskret diffuser bak. Den generelle effekten er at man legger den visuelle vekten lenger ned, for å antyde mer sportslighet. Men det er verdt å vite at i denne letingen etter perfekte linjer har designerne nøye massert hvert eneste karosseripanel unntatt taket og gulvet.

Hver gang en Aston blir stylet om, lurer alle på hva designteamet egentlig gjorde, men de samme folkene beundrer sluttresultatet. Designen til merket utvikler seg, og den er helt fantastisk, så hva er problemet? Er det ikke ødelagt; ikke fiks det.

Les også: Møt mannen bak en av verdens råeste biler

=

RASK: Aston har jobbet med V12-eren så den nå leverer 497 DIN-hester og 570 Nm, og legger seg elegant mellom DB9 og DBS (med henholdsvis 477 og 517 hk). 0¿100 går på 4,6 sek, og toppfarten er 300 km/t. © Top Gear Magazine

Aston Martin Virage

VI LIKER
Utseendet, det kombinerte
Chassiset

VI LIKER IKKE
Interiøret er litt for likt det i DB9

DOMMEN
Blander det beste fra DB9 og DBS, pluss at den er mer avansert. Vinneren.

YTELSE
0-100 km/t på 4,6 sek, maks 300 km/t, ca. 1,57 l/mil

TEKNISK
5935 ccm, V12, bakhjulsdrift, 497 hk, 570 Nm, 1785 kg, CO² ikke oppgitt

VELG DETTE EKSTRA
Bang & Olufsen stereo, ca. 45 000,-

OG UNNGÅ DETTE
Pluss-to bakseter, ca. 2500 pund i England

Pris ca. £150 000 (1,34 mill. i England)

Når du setter deg i Viragen, kommer du til et DB9-interiør. Eller et DBS. Og det er bra, men Aston kunne dratt dette lengre. En kunde som kjøpte en DB9 i 2004 vil bli møtt med akkurat det samme interiøret når han inspiserer sin 2011 Virage, og kanskje føle seg litt snytt. Kvaliteten er riktignok forbedret, men ved første øyekast rundt i kupeen ser alt nøyaktig ut som det gjorde for syv år siden. Ting må endre seg litt.

Men deretter - akkurat som ved karosseriet - legger man merke til de små forskjellene. Kvaliteten til materialene er bedre, for å nevne noe. DB9 har bare klar plast på betjeningsknappene, Viragen har ekte glass. Alle kontrollene for de elektriske setene er lagd av metall i Viragen, og GPS-systemet er nå levert av Garmin. Dette er en enorm forbedring fra det forrige systemet. Det hadde de plukket fra en Volvo; en arv fra den gang Ford eide begge selskapene, og var en pest og en plage - vrien å betjene og om mulig enda mer utdatert. Garmins enhet, som spretter opp fra toppen av dashbordet, er ikke bare en bedre GPS, men passer også bedre inn i resten av interiøret til Astonen. Selv grafikken ser smartere ut.

300 km/t

Under alt dette sitter nøyaktig den samme aluminiumarkitekturen som på alle de andre Astonene, med den samme 6,0-liters V12-motoren og den samme sekstrinns automaten. Aston har jobbet med V12-eren så den nå leverer 497 DIN-hester og 570 Nm, og legger seg elegant mellom DB9 og DBS (med henholdsvis 477 og 517 hk). 0-100 går på 4,6 sek, og toppfarten er 300 km/t. Utvekslingen i differensialen har blitt satt ned nå, noe som betyr at Virage bør få enda mer trøkk.

Og dette er en rask bil. Klikk deg ned et par girhakk, og ting blir veldig kjappe, veldig raskt. Men skal vi plukke på noe, skulle vi likt enda mer bånndrag. For ofte tar du deg selv i å legge inn et lavere gir for å oppleve all kraften som er i motoren. Den kunne gjerne ha hatt mer dreiemoment lengre ned i omdreiningene. Den responderer greit nok, men du må altså jobbe litt mer enn nødvendig med girkassa for å hente ut all V12-kraften.

På samme måte er det når du har det travelt: Du vil ha kassa på manuell og Sport-knappen inne. Knappen gjør tre ting: Den endrer noen ventiler i eksosen slik at den over 3000 o/min får en mye saftigere motorlyd (selv om den aldri hyler slik som en Ferrari V12), den endrer responsen til girkassa og den skjermer responsen du får fra gassen. Det er dette siste punktet som er viktigst, og dette er en ganske mekanisk greie: Gasspedalens virkelengde for full motorrespons blir redusert så du får hele gassregisteret på bare 52 mm i stedet for 75 mm. 23 mm her utgjør et hav av forskjell, og hele bilen føles mer livlig og kjørevillig.

Les også: Mer fra Top Gear finner du her

=

HØY STANDARD: Når du setter deg i Viragen, kommer du til et DB9-interiør. Eller et DBS. Og det er bra. © Top Gear Magazine

Men la Sport-knappen være når du bare skal ut å cruise litt. Viragen gjør jobben sin utmerket, og motoren brummer høyt nok til å høres spennende ut, men ikke påtrengende. En rolig langtur på motorveien er ikke noe problem.

Den føles bra på veien, også. Aston Martin ser ut til å ha hatt en aha-opplevelse da de utviklet Rapide-modellen, og gjennomgått litt av en revolusjon når det gjelder fjæringen. Bilene oppfører seg, styrer og kjører bedre enn noensinne.

Viragen er fremdeles stiv til å være en Gran Tour-bil - skyld på de standard 20-tommers hjulene - og den spretter om du treffer harde humper. Men det er en ettergivenhet og verdighet i fjæringen, så du føler deg avslappet når du kjører fort. Den er mindre lunefull, chassiset takler kreftene bedre, og det er ingen tegn til at den vil spytte deg inn i nærmeste hekk.

Avansert understell

Hvordan har Aston gjort dette? Hovedsakelig takket være variable dempere, og særlig programvaren som styrer dem. Dette er skikkelig avansert. Om du trykte inn demperknappen tidligere, hadde fjæringen bare fem algoritmesett å velge mellom, og bilen hoppet umiddelbart til den stiveste. Og etter at den hadde gjort det, fant den ut om du egentlig trengte denne innstillingen, og gikk tilbake. Fremdeles blir bilen stivere når du trykker på demperknappen, men den går automatisk til den nest mest komfortable, og blir stivere når det er nødvendig.

Hva alt dette betyr, er at det ikke er en så veldig merkbar forskjell i kjøreegenskapene om du trykker på demperknappen. Du merker at den blir litt strammere, men ikke mye. Kjører raskere, og det virker som om bilen tilpasser seg igjen, med mindre krenging og stuping og mindre senking av hekken gjennom krappe svinger, og baken spreller ikke så mye som i en DB9. Det er fremdeles bevegelser der, men de er ikke skremmende, og de får deg ikke til å ville sette ned farten.

Og selv med stivere oppsett kjører Viragen fremdeles bra. Faktisk bedre enn noen annen Aston, unntatt Rapide. Styringen er ikke verdens mest følsomme, men presis, og du har en bra følelse av hva bilen driver med under deg. Veigrepet er også imponerende. Tross massen av den klumpete V12-eren som presser ned på forhjulene oppfører Viragen seg bra, og det er en herlig, direkte følelse i chassiset. Den oppfører seg kjapt.

Se også: De ti verste superbilene

=

SPORTSLIG: Aston Martin ser ut til å ha hatt en aha-opplevelse da de utviklet Rapide-modellen, og gjennomgått litt av en revolusjon når det gjelder fjæringen. Bilene oppfører seg, styrer og kjører bedre enn noensinne. © Top Gear Magazine

Det samme gjelder Volante-versjonen. Den vil koste 10 000 pund mer enn Virage coupé i England, men lider ikke av mye tap i stivheten. Du får litt mer risting i styringen, men vindstøyen er bra dempet når du har tatt av taket. Men det er likevel bra at vindavviseren er med som standard - uten den blir det mye forstyrrende vind som sniker seg rundt frontruta. Og de høyeste av oss - de over 183 cm - bør nok merke seg at toppen av hodene deres vil utsettes for vinden som strømmer over frontruta. Selv med mine 175 cm fikk jeg håret fønet ganske grundig.

Aston har lagd en utmerket bil ut av både Virage Volante og coupeen. Den er absolutt den beste når man sammenligner med 9 og S, fordi både chassiset og kjøreopplevelsen føles mye mer avansert. Og som flaggskipmodellen virker det som om DBS er trygg for angrep fra Virage, men DB9 - vel, Aston trenger sikkert variasjoner i modellutvalget sitt for å lokke til seg kunder i et stadig mer konkurranseutsatt marked. Men dersom det var våre penger som ble brukt, vet vi hvor vi ville legge dem. Velkommen til den digitale revolusjonen.

Les også:

De ti beste Clarkson-sitatene

BMW M3 med lasteplan

Superbiler på lavbudsjett

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!