Nyhet: Porsche 911 Turbo 991

Porsche flesker til

40 år med turbo feires med ny 911 Turbo. Et beist av en bil, og antagelig den beste Porsche gjennom tidene.

Sist oppdatert

Det er førti år siden Porsche startet å bruke turbo i verdens kanskje mest kjente sportsbil, Porsche 911. Porsche 911 Turbo har siden den gang vært blant de raskeste og mest potente sportsbiler verden har sett, og nå kommer den raskeste av dem alle - Porsche 911 Turbo med internnummer 991.

Porsche 911 er en vanvittig bil. Spesielt siste generasjon, 991, satte konkurrentene på plass hva ytelser og kjøreegenskaper per krone angår. Og nå kommer altså turboversjonen veldig mange har ventet på. Og skulle ikke det være nok, ja så kommer det, som seg hør og bør, en S-versjon av turboen også.

Klassisk 911

Med så mange år på baken, har Porsche uten tvil noe leve opp til når det kommer til design. De klassiske linjene skal videreføres, samtidig som bilen både skal se moderne ut OG ha optimal aerodynamikk. Turbomodellen er nokså lik vanlige 911 i fronten, men i hekken levner den liten tvil om at noe mer dramatisk skjuler seg under motorlokket.

De store luftinntakene på bakskjermene er på plass, akkurat som i forrige 911 Turbo. Det samme er hekkspoileren og de fire eksosutblåsene bak - to på hver side. Det hele selvfølgelig pyntet opp med 911 Turbo-logoen mellom LED-baklysene.

Nye 911 Turbo er den bredeste 911 som noen gang er produsert - 28 mm bredere enn Carrera, Carrera S og Carrera Cab-modellene.

BRED HEKK: Nye 911 Turbo er det bredeste 911 hittil - 28 mm bredere enn Carrera og Carrera 4-modellene. Akselavstanden er også en centimeter lengre.
BRED HEKK: Nye 911 Turbo er det bredeste 911 hittil - 28 mm bredere enn Carrera og Carrera 4-modellene. Akselavstanden er også en centimeter lengre. Foto: FOTO: Porsche

Forbedret

Porsche oppgir i en pressemelding at chassiset i bilen er helt nytt, og at den selv med 20 toms hjul har én centimeter lengre akselavstand enn forgjengeren. Dette for å gjøre bilen mer stabil i høy fart.

En helt ny drivlinje - fortsatt med firehjulsdrift - er også på plass. Lettere og sterkere er også her stikkord, og visstnok har den fått bakakselstyring. I hastighet under 50 km/t svinger bakhjulene i motsatt retning enn forhjulene for å gi en skarpere svingbue, mens de svinger parallelt med forhjulene i hastigheter over 50 km/t for igjen å gi bedre stabilitet.

PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) er på plass for første gang i en 911 Turbo-modell. Systemet er standard på Turbo S-modellen, i kombinasjon med Sport Chrono Package Plus som har dynamiske motorfester og Porsches keramiske kompositt-bremser.

Raskere. Gjerrigere

OPPSTILT TIL 350: Porsche oppgir foreløpig ingen toppfart, men at den er godt over 300 km/t kan vi med sikkerhet si. At den er næærmere 350 enn 300 km/t er det stor sjanse for.
OPPSTILT TIL 350: Porsche oppgir foreløpig ingen toppfart, men at den er godt over 300 km/t kan vi med sikkerhet si. At den er næærmere 350 enn 300 km/t er det stor sjanse for. Foto: FOTO: Porsche

I motorrommet sitter en flat boksersekser med 3,8-liters slagvolum. Motoren får pustehjelp av to turboer (twinturbo), begge med variabel turbogeometri, noe Porsche er alene om. Motoren utvikler 520 hestekrefter i Turbo og hele 560 i Turbo S-versjon.

Kreftene sendes til hjulene gjennoms Porsches fabelaktige sjutrinns PDK-dobbelklutsj automatkasse som nå er blitt vannavkjølt for å i større grad være kapabel til å sende mer kraft fram til forhjulene.

Turbo-modellen er oppgitt til 0-100 km/ på 3,2 sekunder, mens S-en kutter av nok et tidel. Dette til tross for at oppgitt bensinforbruk går ned med opptil 16 prosent, ifølge produsenten. Bilen skal dessuten være kapabel til å kjøre beryktede Nürburgring-Nordschleife på "godt under 7 minutter og 30 sekunder", skal vi tro Porsche.

Nye 911 Turbo får også noe Porsche kaller Active Aerodynamic System. Dette er spoilere som jobber aktivkt for å hele tide gi optimal aerodynamikk og downforce.

Nytt interiør

Porsche lover videre et helt nydesignet interiør i Turbo-modellene, basert på det vi finner i siste generasjon 911 som kom i 2011. Noe vi vet av erfaring vil tilfredsstille alle kritiske motorjournalisters krav til utførelse, byggekvalitet og ergonomi for fører og passasjerer. Vi synes imidlertid at interiøret ser veldig likt ut som i vanlige 911.

HELT NYTT: Porsche lover et helt nydesignet interiør. Vi synes det er veldig likt interiøret i 911, uten at det er noen skam.
HELT NYTT: Porsche lover et helt nydesignet interiør. Vi synes det er veldig likt interiøret i 911, uten at det er noen skam. Foto: FOTO: Porsche

Men så heter det også "Never change a winning team", og akkurat det er Porsche gode på. Vi lar bildene tale for seg selv.

Bilen kommer i salg i september i år.

Les også:

Denne stasjonsvogna kan du bare drømme om

Har du penga, får du ikke bedre SUV enn dette

Terningkast 6 til denne bilen

Test deg selv: Hvilke type bileier er du?

Denne saken ble første gang publisert 03/05 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også