Elektrisk Porsche Cayenne
Gjør 0-200 på 7,4 sekunder og kan lades trådløst
Elektriske Porsche Cayenne leverer opptil 1156 hestekrefter og gjør sprinten under tre sekunder. I tillegg til lynrask hurtiglading, kan den lades trådløst.
Porsche solgte 310 718 biler i 2024. Over 100 000 av dem var Porsche Cayenne, noe som sier sitt om modellens betydning. Nå kommer en helt elektriske variant av Cayenne, som har mye å leve opp til.
De tekniske dataene skuffer ikke. Batteriet har en bruttokapasitet på 113 kWt og avhengig av versjon og utstyrsnivå er rekkevidden opptil 642 kilometer. Hengervekten er heller ikke snau. Elektriske Cayenne kan trekke tilhenger på 3,5 tonn.
Elmotorene i toppversjonen med Turbo-emblem leverer opptil 1156 hestekrefter og et dreiemoment på 1500 Nm. Den gjør sprinten fra 0-100 km/t på 2,5 sekunder og 0-200 km/t på 7,4 sekunder med Launch Control, og har en toppfart rundt 260 km/t. Ikke dårlig for en bil med en egenvekt på 2645 kilo. Farten kan akkompagneres av kunstig generert V8-lyd i Turbo-utgaven.
Lader raskt
Det er ikke bare akselerasjonen som er rask. El-Cayenne er bygget på samme plattform som elektriske Macan og konsernslektningene Q6- og A6 e-tron (Premium Platform Electric), som innebærer 800V-system og lynrask lading.
Maks hurtigladekapasitet er på hele 400 kW, og den digre SUV-en skal kunne lade 323 kilometer på 10 minutter dersom forholdene er lagt til rette, eller 10 til 80 prosent under 16 minutter
Trådløs lading
Om løsningen ikke varter opp med lynlading, så er Porsche Wireless Charging ganske snedig. Som det indikeres, så dreier det seg om trådløs lading slik mange er blitt vant til med nyere mobiltelefoner. Du ruller simpelthen Cayenne over en 78 centimeter bred og 117 centimeter lang, gulvmontert boks med 11 kW effekt.
Til tross for et gap på mellom 12 og 18 centimeter mellom gulvplaten og batteripakken i bunn av bilen, så skal effektiviteten ligge over 90 prosent.
Lært av Formel E
Effektivitet er også stikkord for regenerering av bremsekraft. Da Porsche ble med i ABB FIA Formel E i 2019, var ikke målet utelukkende å delta og vinne, men bruke formatet som et laboratorium.
Resultatet for Cayennes del er at den under de rette omstendigheter kan rekuperere motorbremsekraft i samme grad som Formel E-bilen 99X Electric, opptil 600 kW.
Mer skjerm, men knapper beholdt
Innvendig er antall knapper på dashbord og senterkonsoll redusert og erstattet med skjermer. Sentralt står det nye Flow Display-panelet, et cirka 36 centimeter bredt OLED-display som viser essensiell informasjon, og som kan konfigureres til å vise info knyttet til navigasjon, førerassistentsystemer og infotainment. Panelet kan komplementeres av et stort head up-display med AR - utvidet virkelighet.
Heldigvis har Porsche beholdt noen analoge knapper for klimakontroll og lydvolum, sentralt plassert under den digre berøringsskjermen, som ligger ved siden av og litt lavere enn instrumentdisplayet, kun adskilt av girvelgeren. En nesten 38 centimeter bred berøringsskjerm for passasjersetet tilbys som ekstrautstyr.
Prisene klare
I forbindelse med verdenspremieren har Porsche også sluppet prisene på elektriske Cayenne: Cayenne Electric koster fra 1 116 386 kroner, mens Turbo Electric-versjonen koster fra 1 767 130 kroner. Levering starter i løpet av første halvår 2026.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn