Tesla Model S:

Romteknologi gjør Tesla supersikker

Full pott totalt og toppscore i alle underkategorier for Tesla Model S amerikansk kollisjonstest.

DOBBEL FANGER: Dobbel støtfanger bak er standard dersom du bestiller en tredje bakovervendt seterad i Model S. Det ga meget god score i NHTSAs kollisjonstest.
DOBBEL FANGER: Dobbel støtfanger bak er standard dersom du bestiller en tredje bakovervendt seterad i Model S. Det ga meget god score i NHTSAs kollisjonstest. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Og om ikke det var nok; elbilen oppnår også den høyeste poengsummen gjennom tidene med sine 5,4 poeng i National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) sin test.

I likhet med EuroNCAP har NHTSA et stjernebasert karaktersystem med maksimalt fem stjerner og et poengsystem som gir en mer detaljert oversikt over testresultatet. Men i motsetning til EuroNCAPs kollisjonstester, er det kun cirka 1 prosent av bilene som oppnår fem av fem stjerner.

Mangelen på en tradisjonell motor under panseret trekkes fram som en stor fordel i testen. I en frontkollisjon absorberes kraften fra et sammenstøt mye bedre enn i biler med forbrenningsmotor. Jo lenger absorberingssonen er, jo bedre bremses g-kraften passasjerene i bilen utsettes for.

Romteknologi gir resultater

Volvo S60, en av de aller sikreste bilene i EuroNCAP og en av veldig få biler med fem stjerner i NHTSAs test, må se seg kraftig forbigått av Tesla Model S i blant annet lyktestolpetesten. Etter endt test sto Model S igjen med 63,5 prosent gjenværende plassvolum hos fører, mot kun 7,8 prosent i S60.

Dette takket være et "nøste" av høystyrkealuminiumsprofiler i sidebjelkene som fordeler kraften ut i resten av bilen. Teknologi som ifølge Tesla er hentet fra månelandingsfartøyet Apollo Lunar Lander.

Les vår test av Tesla Model S her.

SIKKER SOM BANKEN: Ekstremt lavt tyngdepunkt gjør det i følge NHTSA svært vanskelig å rulle med en Model S. Skulle du først være så uheldig, så tåler takkonstruksjonen minst 4G.
SIKKER SOM BANKEN: Ekstremt lavt tyngdepunkt gjør det i følge NHTSA svært vanskelig å rulle med en Model S. Skulle du først være så uheldig, så tåler takkonstruksjonen minst 4G. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Ødela testmaskinen

NHTSA utfører også en "elgtest" - en rulletest - der de kartlegger risikoen for å rulle på taket. Deretter måles styrken til selve takkonstruksjonen. Også i denne kategorien gjør Model S rent bord.

Ikke bare nektet den å rulle over (HTSA måtte ta i bruk spesielle metoder for å få vippet den rundt), men takkonstruksjonen var så sterk at maskinen som ble brukt for å måle styrken gikk i stykker, hevder Tesla i en pressemelding.

På det meste presset maskinen taket på testbilen med en vekt tilsvarende fire fullastede Model S-biler, uten at taket ga etter. Dette takket være b-stolpebolter hentet fra romindustrien, mener Tesla.

Trygg for alle

SCORER HØTY: Tesla Model S gjør det svært bra i NHTSAs test. FOTO: NHTSA
SCORER HØTY: Tesla Model S gjør det svært bra i NHTSAs test. FOTO: NHTSA

At Model S kan leveres med en tredje seterad, gjør at resultatet av "påkjørsel bakfra" trekkes fram som spesielt viktig i testen. Men også her har Tesla et ess i ermet - dobbel støtfanger.

Den doble fangeren er standard på biler med tre seterader, og bidrar til å gjøre den tredje seteraden til det sikreste stedet i bilen.

Tesla Model S er foreløpig ikke kollisjonstestet av testorganet EuroNCAP.

Les også:

Slik blir Model S fulladet på 90 sekunder

Slik blir Teslas firehjulstrekker

BMWs elbil blir langt billigere enn antatt

Mercedes-råskinnet blir billigere i Norge enn i Tyskland

Denne saken ble første gang publisert 20/08 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også