Gjett hvilken Mercedes SLS som er den sterkeste? Vi vedder på at du ville satset på SLS Black, men da tar du feil.

Det er denne bilen: SLS Electric Drive, med 750 hester og 1000 Nm. Det er 120 hk og 366 Nm mer enn Black - slett ikke småtterier innen harde fakta. Og samtidig har den et CO2-utslipp som er nøyaktig null.

Så hva er dette? Jo, SLS ED er muligens den mest briljante og revolusjonerende tingen som de sprø folkene hos AMG noensinne har lagd: En helt elektrisk AMG superbil.

Dét gir positive utslag i Norge grunnet avgiftspolitikken. Prisen på dette råskinnet er 416 000 euro i Tyskland, som er cirka 3,15 milloner norske. I Norge vil den koste 2 850 000 kroner. Altså over 200 000 kroner billigere. Løp og kjøp! (Du må bestille først, Mercedes Norge tar den kun inn på bestilling)

SLS Electric Drive har fire motorer (en for hvert hjul) som er koblet til to girkasser. Den har 12 batterimoduler, hvorav de fleste er plassert pent og lavt i den ubrukte plassen der hvor overføringskanalen vanligvis ville vært. Plasseringen er viktig: Batteriene veier hele 540 kilo, så de må plasseres lavt. Dersom bilen kjøres forsiktig, gir cellene en teoretisk rekkevidde på 25 mil.

Men det ville vært synd bare å fokusere på den grønne siden av Electric Drive. For de rå og konsentrerte kreftene er ganske enkelt ekstraordinære. Jeg klarer ikke å huske noen bil bortsett fra Veyron som har et like vanvittig dreiemoment.

Mercedes Benz SLS AMG Electric Drive;Platin blue chrom; designo Leder exklusiv schwarz; (BR 197); Paris 2012=

Mercedes Benz SLS AMG Electric Drive;Platin blue chrom; designo Leder exklusiv schwarz; (BR 197); Paris 2012 © Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars

Endrer totalt karakter

Det stopper ikke med bånndraget. Verdens eneste elektriske hyperbil er også overraskende god å kjøre, om den stilles i riktig modus.

Det finnes tre ulike innstillinger for overføring av krefter, og de endrer ikke bare hvor mye hver el-motor påvirker de individuelle hjulene for å sikre veigrepet ut av svinger - de styrer også hvor mye kraft som sendes til hjulet med best grep.

Komfort-modus er litt kronglete. Den går raskt der også, men chassiset er ikke så livlig som du ønsker - du føler alle de 2,1 tonnene bilen består av.

Men dette ordner du lett ved å koble om innstillingen til Sport+. Gjør du det, forandrer verden seg.

Det som før føltes som en litt begrenset SLS, blir nå en superskarp sportsbil. Understyringen forsvinner totalt, bilen orienterer seg rundt midtpartiet sitt, og den blir levende og sprek. Det føles til og med bedre enn en standard SLS fordi den er så velbalansert. Det kan vi takke AMGs geniale fordeling av dreiemomentet for, samt en dyktig programmering.

SLS AMG E-CELL 2010=

STAR WARS: Romskip-støyen sendes inn i kupeen. Intergalaktisk. FOTO: Daimler AG

Fra en Star Wars-film

Den eneste ulempen er støyen, eller mangelen på den. AMG har lagd en jukselyd i bilen, slik at det blir litt låt i kupeen. Men den er altfor lav. På tomgang høres den litt ut som noe fra en Star Wars-film, men i over 50 km/t drukner den i vind- og dekkstøy.

Men pytt. Dette er fremdeles en av de mest imponerende AMG-ene noensinne. Prisen er ikke lav: I EU vil den ligge på drøyt 3 millioner kroner, men i Norge faktisk noen kroner billigere.

Og da får du noe helt utenom det vanlige.

Mercedes SLS AMG E-Cell=

FORGJENGEREN: Konseptet Mercedes SLS AMG E-Cell ble prøvekjørt i Norge. FOTO: Daimler AG

Mercedes Benz SLS AMG Electric Drive;Platin blue chrom; designo Leder exklusiv schwarz; (BR 197); Paris 2012=

ELBIL: Vidunderverket. FOTO: Daimler AG

Spesifikasjoner Mercedes SLS AMG Electric Drive

Motor: Fire elmotorer - en til hvert hjul

Drift: 4WD

Hk: 750

Dreiemoment: 1000 Nm,

CO2-utslipp: 0

0-100 km/t: 3,9 sek

Toppfart: 250 km/t,

Rekkevidde: 25 mil

Hurtiglading: 3 timer

Vekt: 2110 kg

Pris 2 850 000 kroner

DOMMEN: Flott av AMG å sette denne i produksjon, og å få elektrisk til å føles astronomisk.

RIVALEN: PORSCHE 918: I en litt annen klasse, men sammenlignbar. Porsche-hybriden har to el-motorer som øker kraften fra 578 til 796 hk

=

HYBRID-RIVAL: Porsche 918. FOTO: Porsche

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!