Test: Billige mot dyre sommerdekk

Så dårlige er billige sommerdekk

Bilen holder fortsatt over 50 km/t når bilen med gode dekk har stoppet.

Foto: Knut Arne Glesne
Sist oppdatert
SPARE? Det er penger å spare på dekk. Men det betyr ikke at det nødvendigvis er så lurt å kjøpe det billigste du kommer over.
SPARE? Det er penger å spare på dekk. Men det betyr ikke at det nødvendigvis er så lurt å kjøpe det billigste du kommer over. Foto: Knut Arne Glesne

Oppdatert 2011: Test av sommerdekk 2011

Med billige dekk holder bilen fortsatt over 50 km/t når bilen med gode dekk har stoppet.

Derfor er det er verdt å legge litt ekstra penger i dekkene - se vår prissjekk.

Billige mot dyre dekk i profftest

Vi har altså testet et sett svært rimelige sommerhjul, nærmere bestemt Triangle Talon Sport TR918, mot de kostbare Continental PremiumContact 2-dekkene

Triangle-dekkene er faktisk M+S-merket (Mud&Snow=helårsdekk), for å tekkes enkelte markeder der dette er eneste kriterium for å være godkjent som vinterdekk.

Men vinterdekk, i vår betydning av begrepet, er de absolutt ikke!

Enorm sikkerhetsforskjell

Som du ser av tabellen, er de billige dekkene totalt sett 20 prosent dårligere enn Conti-dekkene. Og ved bremsing på våt asfalt er forskjellen enorm - enda større enn for slitte, men gode sommerdekk.

TESTVURDERING

Vekting for totalpoeng

Triangle (billige dekk)

Continental

Bremsing på vått

25%

63,7

100

Vannplaning fremover

8%

79,1

100

Vannplaning sideveis

7%

67,6

100

Sving vått

5%

69,9

100

Handling vått

15%

86,1

100

Totalt vått:

60%, maks 60 poeng

43,4

60

Bremsing på tørt

25%

87,4

100

Handling på tørt

15%

89,9

100

Totalt tørt:

40%, maks 40 poeng

36,7

40

TOTALVURDERING:

Maks 100 poeng

80,1

100

Fordeler:

Greit nok på tørt.

Lav pris

Balanserte egenskaper.

Godt på alt.

Ulemper:

Dårligere i grenseland på tørt.

Dårlige på vått.

Det koster deg noen hundrelapper ekstra.

*Continental-dekket brukes som referanse i testen, derfor er alle resultater lik 100 %. Høyere prosentsats enn dette betyr bedre resultat, lavere betyr dårligere.

Bakgrunnsdataene for testvurderingene finner du her

Testbil: VW Scirocco/VW Golf

Dekkdata:

Testbil: VW Scirocco/VW Golf
Testbil: VW Scirocco/VW Golf Foto: Knut Arne Glesne

Merke

Triangle (billige)

Continental

Modell

Talon Sport TR918

PremiumContact 2

Dimensjon

205/55R16 94V M+S

205/55R16 91V

Mønster

Asymmetrisk

Asymmetrisk

Produksjonstidspunkt

Uke 18, 2009

Uke 17, 2009

Produksjonsland

Kina

Frankrike

Mønsterdybde i mm

7,1

8

Hardhet i shore

68

76

Rullemotstand

1,067

1,076

Glatt på vått

Triangle-dekkene er raske på handlingbanen, i tillegg til at komforten er fin - gummien på de kinesiske dekkene er myk. Dekkene gjør det godt ved all normalkjøring, men er krevende i kritiske situasjoner.

Ved unnamanøver, brå filskift, eller kraftige nedbremsinger fungerer de lite tilfredsstillende.

På vått er billighjulene dårligere enn de brukte, gamle sommerdekkene. Særlig ved bremsing og vannplaning. Og sammenliknet med de dyre, nye sommerdekkene, er de rett og slett dårlige.

Les også disse godsakene:

Sommerens beste dekk

Hvert tredje dekk er for dårlig

Dette er bilen din verdt om fem år

Denne saken ble første gang publisert 26/03 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også