Test av sommerdekk 2011

Dette sommerdekket er best i test

NAF har testet sommerdekk. Se hvilket du bør velge.

GRUNDIG SOMMERDEKKTEST: Alle dekkene blir kjørt gjennom de samme testene flere ganger.
GRUNDIG SOMMERDEKKTEST: Alle dekkene blir kjørt gjennom de samme testene flere ganger. Foto: FOTO: Lasse Allard
Sist oppdatert
BEST: Continental PremiumContact2 var klart best med sine 9,5 poeng av 10 mulige.
BEST: Continental PremiumContact2 var klart best med sine 9,5 poeng av 10 mulige. Foto: FOTO: Lasse Allard

De fem beste dekkene i testen

Continental PremiumContact2 - 9,5 poeng

Nokian Hakka V - 8,8 poeng

Vredestein Sportrac 3 - 8,5 poeng

Pirelli Cinturato P7 - 8,2 poeng

Goodyear EfficientGrip - 8,2 poeng

Klikk på dekknavnet for å se NAFs vurdering. For å se resultatene på dekk som gjorde det dårligere i testen, går du hit.

NAFs medlemsblad Motor tester hvert år både sommer- og vinterdekk. Årets sommerdekktest viser det samme som tidligere år - det lønner seg som regel å gå for kvalitetsdekk.

Det beste sommerdekket i testen

Den overlegent beste sommerdekket i år er Continental PremiumContact2. Dekket får hele 9,5 poeng av ti mulige. Hovedgrunnen til dette er de gode egenskapene sommerdekket har på våt asfalt. Det får full score på både bremsing, unnamanøver og kjørefølelse på våt vei.

Karakterskalaen går fra fire, som er dårlig, til ti. Testen er delt opp i tre kategorier: Våt asfalt, tørr asfalt og økonomi og komfort. Sistnevnte tar for seg støy, kjørekomfort og rullemotstand.

Hvert sommerdekk har en kontaktflate på størrelse med hånden din, og da sier det seg selv at kvaliteten er avgjørende. Det betyr likevel ikke at alle billige sommerdekk er dårlige.

Billigdekk som kommer bra ut i testen

I årets sommerdekktest overrasker blant annet de billige Barum Bravuris 2 og Linglong Green-Max med gode egenskaper. Disse får begge 7,4 poeng totalt.

Barum har gode egenskaper på vått føre, og får karakteren 7 i alle testdisiplinene på dette føret. Det er også blant de aller beste sommerdekkene i kategorien for økonomi og komfort. Dekket får karakter 9 for både støy, komfort og rullemotstand.

Linglong-dekket er litt dårligere enn Barum når det gjelder bremsing på våt asfalt. Dekkene får samme karakter (7) for vannplaningsegenskapene, men både i unnamanøvertesten og i testen av kjørefølelse gjør Linglong det bedre.

De to neste dekkene på lista er Nokian Hakka V og Vredstein Sportrac 3 med henholdsvis 8,8 og 8,5 poeng.

Nokian Hakka V får, sammen med Continental, toppkarakter for unnamanøver og kjørefølelse på vått føre. Det får gjennomgående gode resultater i de andre disiplinene også, men har høy rullemotstand.

Vredstein-dekket som ble testet fikk toppkarakter for bremsing og unnamanøver på våt asfalt. Det var imidlertid ikke like godt som de beste på vannplaning samt i øvelsene på tørr asfalt.

Sunny får bunnkarakter på våt asfalt

BREMSETEST: Bremselengden måles på både vått og tørt føre.
BREMSETEST: Bremselengden måles på både vått og tørt føre. Foto: FOTO: Lasse Allard

Det aller dårligste dekket i årets test er Sunny SN 3630. Dekket fikk en totalscore på 4,6. Det får bunnkarakter i seks av ni disipliner - blant annet i alle testene på våt asfalt. Økonomi og komfort er den eneste kategorien hvor dette dekket får akseptable resultater.

DÅRLIGST: Sunny SN 3630 var det dårligste dekket i testen, med en totalkarakter på 4,6.
DÅRLIGST: Sunny SN 3630 var det dårligste dekket i testen, med en totalkarakter på 4,6. Foto: FOTO: Lasse Allard

Egenskapene på våt asfalt står for 60 prosent av totalkarakteren. Dette er fordi disse er viktigst for sikkerheten, og det er også her man skiller klinten fra hveten.

Bremsing på våt vei er et av de viktigste testkriteriene. Selv om to-tre meter ikke høres mye ut, betyr det at bilen med dårlige dekk fortsatt kjører i 30 km/t når den andre har stoppet. Dette kan være forskjellen på liv og død for en fotgjenger som befinner seg i veien.

Les også:

Tyvtitt på den nye Top Gear-sesongen

Fantastisk bil med én feil

Alle årets bilnyheter

Denne saken ble første gang publisert 30/03 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også