Valg av vinterdekk: Når pigg er best
Vinterdekk er et enda større kompromiss enn sommerdekk. Prioriteres én egenskap, går det ut over andre. Derfor er det lurt å tenke på hvilke forhold du ofte kjører under når du skal kjøpe dekk.

Brede dekk kan være vel og bra for å få best mulig godt grep på tørr asfalt. Om vinteren er ikke brede dekk nødvendigvis en fordel. Snør det ofte der du bor, er dette noe du bør ha i bakhodet. Brede vinterdekk kan begynne å flyte oppå når du kjører der veien har et lag med løs snø.
Da kan selv den sportsligste bil få en styring som i beste fall er vag og upresis, og i verste fall kan dekkene mangle nødvendig grep.
Nye biler får stadig bredere dekk, men kanskje kommer du best ut om du søker ned mot standarddimensjonen (den du finner i vognkortet) for vinterdekkene. Særlig gjelder dette om du kjører ofte på realt vinterføre med løs snø oppå et underlag av fastere snø og/eller is.
Forskjellen på for eksempel 205- og 235-bredde er godt merkbar i snøslaps og om du må ut i snøstrengen mellom de oppkjørte sporene. Vi har opplevd at billigbiler med smale dekk har kjørt fra dyre og langt sterkere biler med brede dekk under slike forhold.
Vær imidlertid oppmerksom på at smale dekk ikke helt kan matche brede dekk på hardpakket underlag. Bredere dekk har bedre bremseevne på is og hardpakket snø. Det er primært snøslaps som er de smale dekkenes styrke.

Ujevnt underlag
Så vel hyppige snøfall som stadige temperaturskifter kan gi en veibane som forblir ujevn gjennom store deler av vinteren, selv om det brøytes og skrapes aldri så mye. Dekkdimensjonen kan gi godt merkbare utslag i hvordan bilen ter seg.
En høyere dekkside gir et mer fleksibelt dekk som tar eggen av ujevnhetene. Ved siden av bedre komfort, kan dette bidra til bedre grep fordi dekket har bedre kontakt med veien – det stusser ikke over ujevnhetene.
Bare veier
I deler av landet snør det sjelden, og rundt noen av de største byene saltes det heftig. Bor du slik til, og bare unntaksvis legger turen til fjells, kan det godt hende at et kontinentalt vinterdekk med visse egenskaper i nordisk retning passer aller best.
Kjøreegenskapene vil ligge nærmere det du har med sommerdekk, og grepet på våt asfalt vil være bedre enn med rendyrkede nordiske piggfridekk.
Slike dekk vil også være langt bedre i overgangsperioden mellom vinter- og sommerdekkføre. Nødvendigvis må du kjøre mer forsiktig de dagene da det er vinterføre, men vi har kjørt biler med slike dekk som vi synes takler også dette ganske så godt.

Når pigg er best
Store firehjulstrekkere har god evne til å ta seg frem, men jaggu kan de gli godt om du kommer vel fort inn i en glatt sving. Da er pigger kjærkomment.
Mange velger også piggdekk til (sterke) biler med bakhjulsdrift. Bor du et sted der temperaturen ofte svinger rundt null, er pigger også en fordel. Og noen vil bare ha det de opplever som en ekstra sikkerhet. For en uerfaren vinterbilist, kan det være lurt å velge piggdekk.
I overgangen mellom høst og vinter kan du bli stilt overfor noen av de mest krevende kjøreforholdene. Som underkjølt regn. Når regndråpene fryser til is med en gang de treffer bakken, blir veibanen dekket av et tynt islag.
De samme gjelder regn som har frosset på bakken over natten. Regn som fryser til is på bakken skaper de mest lumske og vanskeligste føret å kjøre bil på. Under slike forhold må du ha å gode vinterdekk. Det beste er piggdekk.
I tillegg er det lurt å rense dekkene.
– Vi kjører stort sett på saltede veier. Da blir dekkene skitne og får dårligere friksjon. Sprayer man på dekkrens, blir veigrepet bedre, uttaler Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Best i test
I år som så mange år tidligere, har NAF-bladet Motor testet vinterdekk i samarbeid med svenske Vi Bilägare.
Continental Viking Contact 8 ble kåret til det beste piggfrie vinterdekket. Det scorer høyt i alle disipliner og er det piggfrie vinterdekket som har best grep på is, ifølge testen.
På andreplass følger Pirelli Ice Friction etterfulgt av Goodyear Ultragrip Ice 3. Nokian Hakkapeliitta 10 kom best ut av piggdekkene, etterfulgt av Goodyear Ultragrip Arctic 2 SUV og Continental IceContact 3.