Test: Peugeot RCZ 2,0 HDi 163 hk 2011

Sportsbil på 0,5 l/mil

Mange mener dieselmotor er tabu i sportsbiler, men vi kan anbefale kombinasjonen på det varmeste.

Sist oppdatert

Kjøreegenskaper: 5

Peugeot RCZ overrasker oss veldig positivt når det kommer til kjøreegenskaper. Den er ikke like sylskarp som Audi TT, men den er overraskende sportslig og er mer komfortabel enn sin tyske konkurrent.

Selv med vinterdekk ligger RCZ meget godt på veien og har veldig god balanse om man presser den i svingene. I deler av testrunden vi alltid kjører kommer svingene tett, og der biter RCZ veldig godt fra seg.

Peugeot RCZ er veldig lettkjørt og den takler norsk veistandard på en eksemplarisk måte. Styrefølelsen er ikke helt på nivå med nevnte TT, men presis nok i massevis.

En annen fordel er differensialen på framakselen som gir godt grep. Denne setter en stopp for understyring på vei ut av svingen under pådrag.

Motor: 5

Vi har tidligere kjørt Peugeot RCZ med 1,6-liters bensinturbo, en bil vi lot oss imponere av med en motor vi har gitt godt skussmål i blant annet Citroën DS3.

Denne gangen stod som nevnt diesel på programmet, og vi skal innrømme at vi var litt skeptiske før start. Ikke fordi det er noe i veien med dieselmotorene til Peugeot, som er blant de beste på markedet, men fordi man liker bensinmotorenes eksplosivitet, lyd og turtallsregister.

Vi merker tidlig at dieselmotoren ikke er malplassert. Toliteren drar jevnt og fint, og føles sterk allerede fra 1500 o/min. Den manuelle girkassen med seks trinn er presis, og utvekslingen passer bilen og norske fartsgrenser godt.

SPORTSLIG: Peugeot RCZ er har sportslige kjøreegenskaper og overraskende god komfort.
SPORTSLIG: Peugeot RCZ er har sportslige kjøreegenskaper og overraskende god komfort. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Ytelser: 5

Testdata: Peugeot RCZ 2,0 HDi

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 4,5
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 5,8
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 7,7
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 12,3
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 5,9
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 6,3
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 7,8
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 10,5
  • STØY TOMGANG, dBA: 44,7
  • STØY 50 KM/T, dBA: 61,3
  • STØY 80 KM/T, dBA: 65,0
  • STØY 100 KM/T, dBA: 66,4
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,53

Peugeot RCZ er forholdsvis liten og lett (1370 kg), så de 163 hestekreftene og de 340 Newtonmeterene svetter ikke mye for å sende deg av sted. Peugeot lover 0-100 km/t på 8,2 sekunder og en toppfart på 220 km/t.

Selv om vi gjerne skulle sett et bedre tall fra 0 til 100 km/t, så er ikke det en dieselbils sterkeste kort. Men i våre akselerasjonsmålinger gjør RCZ det godt i mellomakselerasjon i typisk forbikjøringshastighet. 60-100 km/t går unna på kvikke 4,5 sekunder i tredje gir, mens 80-120 km/t ikke tar mer enn 5,9 sekunder i fjerde.

Eksteriør: 6

Vi kan ikke annet si enn at vi liker Peugeot RCZ's sportslige og elegante design. Noe vi får bekreftet av folks lange blikk og hyggelige komplimenter.

Til å være en forholdsvis rimelig todørs kupé har den et veldig ekslusivt design, samtidig som de brede skjermene gjør den småbøllete og maskulin. At Peugeot har valgt å trekke ut bakenden av bilen, gjør at den lett kan se ut som en midtmotorbil og at den har fordelen med forholdsvis god bagasjeplass.

En annen ting som pirrer er den spesielle taklinjen/bakruta. Fra siden ser den helt normal ut, men sett bakfra går to "pølser" over hodet til fører og passasjer. Det ser utrolig tøft ut!

Interiør: 5

RASK NOK: Tolitersdieselen i Peugeot RCZ er sterk i mellomregisteret og gjør at ytelsene står i stil med designet. Legg merke til hekkspoileren og den buede taklinjen.
RASK NOK: Tolitersdieselen i Peugeot RCZ er sterk i mellomregisteret og gjør at ytelsene står i stil med designet. Legg merke til hekkspoileren og den buede taklinjen.

Førermiljøet er hakket friskere, tøffere, mer eksklusivt og mer sporty enn i øvrige Peugeot-modeller. Ting ser bra ut, og kjennes ordentlig. Og detaljer som den analoge klokka i dashbordet, og skinntrukket dashbord - noe som naturligvis koster ekstra penger - høyner den gode opplevelsen.

Tekniske data: Peugeot RCZ 2,0 HDi

  • MOTOR, CM3: 1997
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/3750
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 340/2000
  • EGENVEKT, KG: 1370
  • TILHENGERVEKT, KG: 500/500
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 429/185/136
  • BAGASJEROM, LITER: 321/639
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,53
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 139
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,2
  • TOPPFART, KM/T: 220
  • PRIS FRA, KR: 398 900
  • PRIS TESTBIL, KR:

Plassen foran er veldig god, mye takket være bulene i taket som gir masser av takhøyde. Utsynet er overraskende godt, takket være store vindusflater. Dette er noe så sjeldent som en oversiktlig sportscoupé! Men som alltid gir parkeringssensorer en ekstra sikkerhet.

Vi trives godt bak rattet. Sittestillingen er fin og setene gir god støtte.

Etter vår mening sitter rattet, tross justeringsmuligheten, noe høyt, slik at det skygger for øvre del av instrumentene. Selv om bilen kan vise hastigheten med digitale tall i infodisplayet, er det upraktisk å ikke se speedometerskiva og turtelleren.

Baksetet kan du bare glemme å tenke på som et baksete. Jo da, det er to dype skåler her, og to setebelter. Men det er fryktelig trangt å komme seg bak dit eller ut igjen. Sitteputene er svært korte, avstanden ned til gulvet er kort, og høyden opp til den dobbelbuede bakruta - som vi vil anta er blant bilverdenens aller dyreste - er svært begrenset. Når de foran har setene i normal posisjon, er det dessuten ikke noe plass mellom seteryggen og sitteputene bak.

Som ekstra bagasjerom derimot, er baksetet helt supert. Her ligger jakka og sekken trygt og stabilt mens du og en til kjører. Altså en ekte 2+2-seter i god, gammel tradisjon.

Bagasjerommet er imponerende. Nei, ikke i familiebiltankegang, men sammenliknet med tilsvarende type biler. Åpningen er dessuten stor og firkantet, så det er lett å utnytte. Du kan også legge ned bakseteryggene, så du får et ganske så anstendig rom å putte ting i.

Komfort: 5

Da vi kjørte RCZ på test, sen vinter tidlig vår, var veiene tydelig preget av vinterens sprengkulde og påfølgende teleskader. Men det gjør ikke noe - Peugeot RCZ takler slike ujevnheter best i klassen. Peugeot har lykkes i å lage et meget komfortabelt og samtidig sportslig understelloppsett.

PÅKOSTET: Testbilen er toppmodell og har det meste huket av på listen over ekstrautstyr. Interiøret virker gjennomtenkt, men vi skulle gjerne sett et mer spennende ratt.
PÅKOSTET: Testbilen er toppmodell og har det meste huket av på listen over ekstrautstyr. Interiøret virker gjennomtenkt, men vi skulle gjerne sett et mer spennende ratt. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Tar man med i betraktningen at det ikke er oppsiktsvekkende mye støy fra hjul eller vind, samt at setene er gode å sitte i, så er det bare små ergonomidetaljer ved førerplass som gjør at den ikke får full score under denne fanen.

GOD PLASS: Bagasjerommet i RCZ er overraskende stort. Er men to på tur får man med seg det alle meste uten problemer. Bakseteryggen kan dessuten slås ned.
GOD PLASS: Bagasjerommet i RCZ er overraskende stort. Er men to på tur får man med seg det alle meste uten problemer. Bakseteryggen kan dessuten slås ned. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 4

Peugeot RCZ er foreløpig ikke kollisjonstestet av Euro NCAP. Men den oppleves som trygg på veien, den er oversiktlig, og den har de sikkerhetselementene vi forventer. Selv om fire kollisjonsputer ikke er veldig mye å skryte av. RCZ har parkeringssensorer, cruisekontroll og fartsbegrenser som standardutstyr, og testbilen har dessuten bixenonlamper som svinger med rattutslaget.

Pris/utstyr: 6

Foruten Mazda MX-5 er som kjent sportsbiler generelt dyrt her i Norge. Men med RCZ går Peugeot foran med et godt eksempel. Med 1,6-liters bensinturbo og 156 hestekrefter koster den fra 373 800 kroner. Samme bil og motor med automat koster fra 399 000 kroner. Testbilen med diesel sniker seg også under den magiske 400 000-kroners grensa med sine 398 900 kroner. Men det er før ekstrautstyret er betalt for.

Sammenligner vi med argeste og nær sagt eneste konkurrent, Audi TT Quattro med 170 hk turbodiesel, så er RCZ nesten 105 000 kroner rimeligere. TT Quattro TDI har en startpris på 504 600 kroner, men da er som navnet antyder firehjulsdrift inkludert i prisen.

Miljø: 5

Uten å ha sjekket forbruk og CO2-utslipp på forhånd ser vi tidlig i vår forbruksrunde at Peugeot RCZ sniker seg godt og vel under halvliteren på mila ved normal landeveiskjøring. Og som vi tidligere har sett, så gjør motorsterke biler der man ikke trenger å jobbe så mye med gassen det veldig godt når motbakkene forseres.

I følge tripforbruket holder vi oss rett over halvliteren per mil gjennom forbruksrunden, og ved endt rute noterer vi et faktisk forbruk på 0,53 l/mil - noe som er meget bra for en sportsbil med så gode ytelser.

EKSTRA BAGASJE: Peugeot RCZ har dobbelt baksete. Plassen er meget begrenset, så rommet egner seg best til ekstra bagasjeplass.
EKSTRA BAGASJE: Peugeot RCZ har dobbelt baksete. Plassen er meget begrenset, så rommet egner seg best til ekstra bagasjeplass. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er også akkurat hva Peugeot oppgir RCZ å bruke ved blandet kjøring. 0,53 l/mil tilsvarer et CO2-utslipp på 139 gr/km. Akkurat det samme som Audi TT TDI.

Denne saken ble første gang publisert 29/04 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også