Test: Mitsubishi Outlander 2,0 aut 2wd, 2010

Billig og bra SUV

Nye Mitsubishi Outlander 2WD frister med god plass og hyggelig pris.

Sist oppdatert

For kort tid tilbake kom Mitsubishi Outlander i ny drakt, vi testet den da med 2,2 liters dieselmotor, automat og firehjulstrekk. Denne gangen var det den langt rimeligere tvillingbroren med bensinmotor, automatgir og forhjulstrekk som stod for tur.

Kjøreegenskaper: 4

Outlander føles stor på veien, i positiv forstand. Oversikten er god fra førerposisjon og under gode kjøreforhold er kjøreegenskapene til tider underholdende. Outlander er på langt nær kjøremesteren i SUV-klassen, men den formidler trygge og forutsigbare kjøreegenskaper.

På dårlig føre som snø og is savner vi bedre tilbakemeldinger fra understell og styring, mister man kontrollen skal det sies at ESP-systemet drar deg inn momentant.

Tilbake på tørr asfalt endrer Outlander karakter og viser til tider god styrefølelse og komfort.

Motor: 3

Bensinmotor og automatgir er ikke akkurat kombinasjonen det selges mest av i SUV-klassen. For to år siden kjørte vi Outlander med 2,4 liters bensinmotor med trinnløs automatkasse (CVT). Høyt forbruk og utslipp gjorde den for dyr med de norske avgiftsreglene.

Litt spente var vi derfor da samme kombinasjon skulle under lupen, heldigvis har toliteren i testbilen har en helt annen prislapp.

Toliteren på 148 hestekrefter ville ikke vært vårt førstevalg om vi fikk velge fritt. Det er riktignok behagelig med lavt støynivå og kultivert gange i jevn og rolig fart, men noe av gleden forsvinner når man må jage turtall for å øke farten.

SAMME GAMLE: Visuelt er nye Outlander veldig lik forrige modell, fronten er riktignok annerledes.
SAMME GAMLE: Visuelt er nye Outlander veldig lik forrige modell, fronten er riktignok annerledes. Foto: Handeland, Petter

Ytelser: 4

Testdata: Mitsubishi Outlander 2,0 aut 2WD

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,1

60-100 KM/T, 4. GIR: 10,1

60-100 KM/T, 5. GIR: 16,0

60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,1

80-120 KM/T, 4. GIR: 10,5

80-120 KM/T, 5. GIR: 16,2

80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,2

STØY TOMGANG, dBA: 44,1

STØY 50 KM/T, dBA: 60,3

STØY 80 KM/T, dBA: 65,6

STØY 100 KM/T, dBA: 68,4

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,89

Bensinmotoren er så langt unna en tilsvarende stor dieselmotor man kan komme, effekten finnes nemlig kun mot toppen av turtallsregisteret. Opp til 4000 o/min er det svært lite som skjer, så den kan derfor føles ganske daff ved normal kjøring.

Toliteren trenger -og fortjener- litt turtall, og nettopp der kommer CVT-kassen inn. Den trinnløse girkassen legger turtallet der effekten er høyest til enhver tid - og der blir den liggende.

Resultatet er en sømløs akselerasjon, uten girskiftene man har i en vanlig automatkasse. Men det medfører en del støy.

Rent ytelsesmessig kommer ikke kombinasjonen bensin og automat så altfor dårlig ut. I våre akselerasjonsmålinger scorer den godt i øvelsene der man drar nytte av den trinnløse girkassen.

Låser man bilen i gir og forsøker å akselere fra lavt turtall får pipa en helt annen lyd, strekningen skal derfor være lang om man vil ta en forbikjøring i for eksempel femte eller sjette gir.

0-100 km/t er oppgitt til 12,2 sekunder, men dette er heller ikke bensinmotorens sterkeste øvelse. Med kickdown i for eksempel 50 km/t akselerer den mer enn bra nok til daglig bruk.

Eksteriør: 4

Nye Outlander er ganske lik forrige modell og det er fronten som har fått den største visuelle forandringen. Den store Mitsubishi-grillen som vi har sett i både Colt og Lancer er nå på plass i Outlander. Om det er kledelig er opp til hver enkelt. Tøff men litt bombastisk er følelsen undertegnede sitter igjen med.

Outlander er stor, og den både ser og føles stor. Den er ryddig og på mange måter litt barsk. Selv om designen har vært nokså lik i flere år er den på ingen måte utdatert.

Interiør: 4

TØFFERE: Nye Outlander har fått stor, barsk grill. Om det er kledelig er opp til enhver å avgjøre.
TØFFERE: Nye Outlander har fått stor, barsk grill. Om det er kledelig er opp til enhver å avgjøre. Foto: Handeland, Petter

Romslig og rimelig er stikkordene som gjelder på innsiden i Outlander. Plassen både for fører og passasjerer er god og Outlander kommer også som syvseter. Som femseter har den 540 liter bagasjeromsvolum, og den praktiske todelt bakluken gjør innlastningen til en drøm.

GOD PLASS: Det er ingenting å si på bagasjeromsvolumet. Legg merke til den todelte bakluken.
GOD PLASS: Det er ingenting å si på bagasjeromsvolumet. Legg merke til den todelte bakluken. Foto: Handeland, Petter

Førerposisjonen er helt grei, det er mye hardplast rundt omkring og det virker ikke veldig påkostet. Oversikten er derimot veldig god, få knapper på et ryddig dasjbord liker vi godt.

Vi har sagt det siden Outlander var ny, og vi sier det gjerne igjen: Dybdejustering er en nødvendighet for at lange mennesker skal sitte godt! Til og med småbiler har dybdejustering av rattet nå for tiden. Mitsubishi, våkne opp!

Komfort: 4

Vi er godt fornøyd med fjæringskomforten i Outlander, det skal nemlig være DÅRLIG underlag før slag og ujevnheter forplanter seg inn i kupeen.

Motoren støyer lite på lavt turtall men som SUVer flest er det noe vindstøy å sette fingeren på. Automatgir bidrar også til økt komfort, men som nevnt er det vel mye støy ved pådrag. En annen ting ved pådrag er at bilen sporer fælt, noe man slipper på modellen med firehjulsdrift.

Sittestillingen kunne vært noe bedre, setene ser mer behagelige ut enn de er. Og nok en gang; dybdejustering av rattet på plass.

Sikkerhet: 4

Da Mitsubishi Outlander ble kollisjonstestet av Euro NCAP i 2007, fikk den fire av fem stjerner for sikkerhet for voksne, tre av fem for sikkerhet for barn, og to av fire for fotgjengersikkerhet. Hvordan den ansiktsløftede utgaven klarer seg, med Euro NCAPs nye og strengere kriterier, vet vi ikke noe om.

ENKELT OG GREIT: Førerposisjonen er ryddig, men materialkvaliteten kunne vært bedre.
ENKELT OG GREIT: Førerposisjonen er ryddig, men materialkvaliteten kunne vært bedre. Foto: Handeland, Petter

Et stramt og effektivt ESP-oppsett holder deg på veien i de aller fleste situasjoner.

Tekniske data: Mitsubishi Outlander 2,0 aut 2WD

MOTOR, CM3: 1998

EFFEKT, HK VED O/MIN: 147/6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 199/4200

EGENVEKT, KG: 1570

TILHENGERVEKT, KG: 1600/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 467/180/172

BAGASJEROM, LITER: 540-1691

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/65-17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,77

CO2-UTSLIPP, G/KM: 182

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12,2

TOPPFART, KM/T: 180

PRIS FRA, KR: 261 900

PRIS TESTBIL, KR: 327 900

Pris/utstyr: 5

Testbilen, en toppmodell i utstyrsnivå Intense, har en startpris på 327 900 kroner. Det er på linje med de billigste alternativene i klassen, og Outlander er romsligere enn de fleste.

Intense inneholder alufelger, ESP, cruise control, delskinn, elektriske vindusheiser foran og bak, klimaanlegg, stereo, regnsensor og tåkelys. En grunnpakke som dekker de fleste behov med andre ord. Ønsker man metallic lakk koster dette 4 000 kroner utenom.

Mitsubishi er kjent for god kvalitet og har fem års nybilgaranti.

Miljø: 3

Bensinmotor og automatgir på en stor bil er ikke det mest optimale utgangspunkt med tanke på forbruk og utslipp. Testbilen har et oppgitt forbruk på 0,77 l/mil, mens vi ender på et forbruk på 0,89 l/mil i vår til dels krevende testrute.

0,89 l/mil er ikke skremmende høyt men vi skulle gjerne notert en desiliter lavere forbruk per mil. 0,89 l/mil er hva vi hadde sett for oss med en tilsvarende bil med firehjulsdrift.

TRENGER TURTALL: Den trinnløse girkassen henter effekt ved 6000 o/min, men da stiger også forbruket betraktelig.
TRENGER TURTALL: Den trinnløse girkassen henter effekt ved 6000 o/min, men da stiger også forbruket betraktelig. Foto: Handeland, Petter

Nye Outlander med diesel/automat og firehjulstrekk brukte til sammenligning 0,78 l/mil.

Denne saken ble første gang publisert 30/03 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også